• Mirris

För hög CO-halt, vad gör man åt sånt?

Idag var jag o besiktigade bilen... det gick ju inte så bra som det brukar!
    Måste tillbaka för att CO-halten var hög. 1,0 istället för max 0,5.

Har aldrig haft problem med det förut, va ska man göra åt det?

Kan det vara så enkelt som att AC-knappen var intryckt under besiktningen? Hade den på när vi kom det för det var ju sååå varmt idag :)

Det är en liten Seat Ibiza -96 och jag har alltid hållt mig nedanför maxgränsen förr, men idag gick det åt skogen!

• Svar på tråden För hög CO-halt, vad gör man åt sånt?
  • Therese6699

När vi hade problem med det så var det lambda sonden som strulade... (vet inte om jag har stavat det rätt) Så vi bytte den och sedan gick det bra.

• Jossebell

för oss var det katalysatorn. Efter byte, no problem. men så var det en gammal ford jag hadde.

• Mirris
    vinter02 skrev 2009-05-29 15:11:49 följande:
    Inte beror det på att AC-knappen var intryckt iaf.
    Haha, ja inte vet jag!!
  • Mirris
    Therese6699 skrev 2009-05-29 15:09:38 följande:
    När vi hade problem med det så var det lambda sonden som strulade... (vet inte om jag har stavat det rätt) Så vi bytte den och sedan gick det bra.
    Vilket kulit namn, en sån vet jag inte om jag har!
  • Mirris
    Jossebell skrev 2009-05-29 15:14:13 följande:
    för oss var det katalysatorn. Efter byte, no problem. men så var det en gammal ford jag hadde.
    Katalysator.. har jag det på min?? Nä det tror jag inte jag har!

Det hade min kompis problem med. Skulle byta den för många tusenlappar. Men så räckte det med att köpa nån spray som man sprutade i och så gick det smort!
  • grönt ljus

Kan räcka med olja/filterbyte om du har tur, annars blir det nog en dyrare historia.

• Mirris

grönt ljus skrev 2009-05-29 19:28:08 följande:

Kan räcka med olja/filterbyte om du har tur, annars blir det nog en dyrare historia.
    Bytte olja i morse innan besiktningen.. har inte gjort det på alldeles för länge. Kanske man får bättre värden om några mil!
  • Danne74

Vadå 1.0 det är väl 3.0 som är gränsen på bilar efter 1976...??

Är dock lite osäker då jag inte har ägt en bil med bensinmotor på väldigt, väldigt länge...

Moderna bilar har ju bränsleinsprutning och sådant men på de nyare bilar som jag har haft så minskade jag bara bränslemängden på förgasaren så att blandningen fick mera luft och mindre bränsle, då ramlade den ner under 3.0.

Visserligen så gick den inte att köra då eftersom den inte gick rent men det spelade ju ingen roll när man bara skulle besiktiga den, enda haken var att jag fick stå på tomgång medan jag väntade på min tur för att vara säker på att den skulle gå igång när mitt nummer kom upp.

På de äldre bilarna som jag har ägt så fanns det ingen avgasrening överhuvudtaget då de var tillverkade innan 1976.

Svar på tråden För hög CO-halt, vad gör man åt sånt?