FH Mamma skrev 2009-06-15 10:32:54 följande:
min svärfar tömde i något i bensintanken k-sprit tror jag så den bilen gick igenom.. fusksätthittade dettasant4pi Förgasarbilar med för höga avgasvärden klarar sig genom Bilprovningens avgastest om man späder bensinen med sprit.Bilar som inte vill gå riktigt bra med de CO-halter som Bilprovningen kräver kan klara sig från kastrerande förgasarinställningar om man blandar bensinen med 15 procent E85. Om du tycker att jag uppmuntrar till olagligheter med denna information så vill jag påstå att CO-halten på tomgång egentligen är totalt ointressant.Det är ju bilens utsläpp under färd som smutsar ned miljön och en för snålt ställd förgasare som ger motorn en ryckig gång är sämre för miljön än en inställning som ger högsta möjliga verkningsgrad.
Jag hade en bil en gång som var såpass ny att det fanns avgaskrav på den, alltså tillverkad efter 1976. Där fick man späda ut bensinen och snålställa förgasaren så mycket det bara gick.
Med näppe så kom jag igenom men de kunde inte provköra bilen på besiktningen efter avgaskontrollen innan jag hade ställt tillbaka justeringen.
Detta var dock en USA-bil som egentligen var byggd för katalysator men där den var borttagen eftersom katalysatorer var olagliga på bilar här i Sverige vid den här tidpunkten. Istället så skulle vi ha EGR och den ombyggnaden gjorde inte direkt att bilen gick bättre, förutom att den sköt ut mer avgaser..