• Mirris

För hög CO-halt, vad gör man åt sånt?

Idag var jag o besiktigade bilen... det gick ju inte så bra som det brukar!
    Måste tillbaka för att CO-halten var hög. 1,0 istället för max 0,5.

Har aldrig haft problem med det förut, va ska man göra åt det?

Kan det vara så enkelt som att AC-knappen var intryckt under besiktningen? Hade den på när vi kom det för det var ju sååå varmt idag :)

Det är en liten Seat Ibiza -96 och jag har alltid hållt mig nedanför maxgränsen förr, men idag gick det åt skogen!

• Svar på tråden För hög CO-halt, vad gör man åt sånt?
  • byström

Katalysator har du, det har alla bilar efter -87 -88 eller nåt sånt.
    Lamdasond har du säkert också, den mäter innehållet av syre, koldioxid, eller nåt sånt, i avgaserna.
    Antagligen något av dessa som spökar så bilens förbränning av bränslet blir galen.
    Du får nog be en verkstad ta en liten titt på den, katalysator kostar väl en tusing kanske.
    Lamdasond lite billigare.

• Mirris

På mitt papper står det att mitt utsläpp var 1.0 och det fick inte vara högre än 0.5

Danne74 skrev 2009-05-29 22:59:04 följande:
    Vadå 1.0 det är väl 3.0 som är gränsen på bilar efter 1976...??Är dock lite osäker då jag inte har ägt en bil med bensinmotor på väldigt, väldigt länge...Moderna bilar har ju bränsleinsprutning och sådant men på de nyare bilar som jag har haft så minskade jag bara bränslemängden på förgasaren så att blandningen fick mera luft och mindre bränsle, då ramlade den ner under 3.0.Visserligen så gick den inte att köra då eftersom den inte gick rent men det spelade ju ingen roll när man bara skulle besiktiga den, enda haken var att jag fick stå på tomgång medan jag väntade på min tur för att vara säker på att den skulle gå igång när mitt nummer kom upp.På de äldre bilarna som jag har ägt så fanns det ingen avgasrening överhuvudtaget då de var tillverkade innan 1976.
  • Danne74

De har nog hårdare krav på nyare bilar då, efter 1989.

Dessa har ju katalysator och sådant.

• CloudBerry the 1st

Alla ggr jag fått anmärktning på co-halten(haft olika bilar) så har det varit lambdasonden.

Det du kan göra är att ta loss den och lägga den i kokande vatten. Den fungerar om den slår ut, händer inget alls så är den trasig. Det är ett enkelt sätt att ta reda på om lambdasonden måste bytas.

• CloudBerry the 1st

AC-knappen har definitivt inget med saken att göra.

• woc

Jag är som säker på att jag sett fullösningar på ditt problem någonstans på nätet, Typ: "höga avgasvärden etanol"

Det går alltså att få igenom bilen genom att tanka i E85 (sprit) innan du kör till besiktningen, inget som bilen tar skada av! (vilka värden det hjälper mot orkar jag inte googla fram)

• Jaccan

CloudBerry the 1st skrev 2009-05-30 08:04:29 följande:

Alla ggr jag fått anmärktning på co-halten(haft olika bilar) så har det varit lambdasonden.Det du kan göra är att ta loss den och lägga den i kokande vatten. Den fungerar om den slår ut, händer inget alls så är den trasig. Det är ett enkelt sätt att ta reda på om lambdasonden måste bytas.
    Lägga lambdasonden i kokande vatten?

Är du säker på att du inte blandar ihop den med termostaten, som man brukar lägga i kokande vatten för att se om den öppnar som den ska.

På en lambdasond mäter man spänningen den avger då bilen går på tomgång, 0.1-0.9V antingen med ett oscilloskop eller en multimeter.
  • Mirris

I morrn eller onsdag är det upp till bevis.
    Har bytt lambdasond (som var trasig) och typ ALLT löst som går att byta så i morrn elelr onsdag ska jag åka iväg och försöka ta mig igenom besiktningen.

Bilen går som ett skott och "bluddrar" inte längre (som den plötsligt började göra för nån vecka sen)

Min bilmek har fixat o trixat i helgen och bytt ut massa saker, han hittade ihoptejpade slangar och andra slangar det var hål gjorda utan att dom skulle vara där. Inte undra på bilen har stannat så fort jag tryckt ner kopplingen i alla år!

• FH Mamma

min svärfar tömde i något i bensintanken k-sprit tror jag så den bilen gick igenom.. fusksätt

hittade detta

sant4
    pi Förgasarbilar med för höga avgasvärden klarar sig genom Bilprovningens avgastest om man späder bensinen med sprit.

Bilar som inte vill gå riktigt bra med de CO-halter som Bilprovningen kräver kan klara sig från kastrerande förgasarinställningar om man blandar bensinen med 15 procent E85. Om du tycker att jag uppmuntrar till olagligheter med denna information så vill jag påstå att CO-halten på tomgång egentligen är totalt ointressant.

Det är ju bilens utsläpp under färd som smutsar ned miljön och en för snålt ställd förgasare som ger motorn en ryckig gång är sämre för miljön än en inställning som ger högsta möjliga verkningsgrad.

• CloudBerry the 1st
    Jaccan skrev 2009-06-15 00:59:00 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-05-30 08:04:29 följande: Lägga lambdasonden i kokande vatten? Är du säker på att du inte blandar ihop den med termostaten, som man brukar lägga i kokande vatten för att se om den öppnar som den ska. På en lambdasond mäter man spänningen den avger då bilen går på tomgång, 0.1-0.9V antingen med ett oscilloskop eller en multimeter.
    Haha, ja du har rätt. Jag blandade ihop det.
    Hands off, det är ändå ingen blogg för dig: cloudberry1st.devote.se/
  • LyNxQ

Testa med K-sprit, då sjunker CO-halten i avgaserna

• Mirris

Numera släpper jag ut 0,01 i CO-halt istället för 1,0
    Och det utan att ha tankat nåt annat än vanlig bensin Det var nog lambdasonden som gjorde det.

Nu går bilen förhoppningsvis ännu ett år!!! SKÖNT

• Danne74

FH Mamma skrev 2009-06-15 10:32:54 följande:

min svärfar tömde i något i bensintanken k-sprit tror jag så den bilen gick igenom.. fusksätthittade dettasant4pi Förgasarbilar med för höga avgasvärden klarar sig genom Bilprovningens avgastest om man späder bensinen med sprit.Bilar som inte vill gå riktigt bra med de CO-halter som Bilprovningen kräver kan klara sig från kastrerande förgasarinställningar om man blandar bensinen med 15 procent E85. Om du tycker att jag uppmuntrar till olagligheter med denna information så vill jag påstå att CO-halten på tomgång egentligen är totalt ointressant.Det är ju bilens utsläpp under färd som smutsar ned miljön och en för snålt ställd förgasare som ger motorn en ryckig gång är sämre för miljön än en inställning som ger högsta möjliga verkningsgrad.
    Jag hade en bil en gång som var såpass ny att det fanns avgaskrav på den, alltså tillverkad efter 1976. Där fick man späda ut bensinen och snålställa förgasaren så mycket det bara gick.

Med näppe så kom jag igenom men de kunde inte provköra bilen på besiktningen efter avgaskontrollen innan jag hade ställt tillbaka justeringen.

Detta var dock en USA-bil som egentligen var byggd för katalysator men där den var borttagen eftersom katalysatorer var olagliga på bilar här i Sverige vid den här tidpunkten. Istället så skulle vi ha EGR och den ombyggnaden gjorde inte direkt att bilen gick bättre, förutom att den sköt ut mer avgaser..
Svar på tråden För hög CO-halt, vad gör man åt sånt?