• Postis

Hur få tvätten att lukta gott?

Jag tycker aldrig att jag får vår tvätt att lukta riktigt gott. Trots att den hänger ute på tork när vädret tillåter så luktar det alltid lite unket eller surt om t ex handdukarna. Tvättar dem i 60 grader, använder tvättmedlet Neutral och inget sköljmedel. Vill helst inte använda parfymerat tvättmedel. Finns det några tips på vad man kan göra för att få tvätten att lukta rent och fräscht?

• Svar på tråden Hur få tvätten att lukta gott?
  • Audrey Will

Ofta är det ju framförallt parfymerade sköljmedel som får tvätten att lukta fräscht och gott.. Vill du inte använda parfyrmerade produkter är det nog svårt att få till nån riktigt god doft..

• Tecken

Ättika har jag läst om här på FL, det ska tydligen ta bort sur doft från tvätt. Jag har inte testat det själv, dock.

• Tecken

Just det: Varning för citronsyra! Läste om det här på FL, testade - tvätten luktade _riktigt_ äckligt/ruttet i flera veckor efteråt. Don´t do it!

• isisisis

Kanske har du en tvättmaskin som centrifugerar dåligt.
    Då blir tvätten inte torr tillräckligt snabbt,då blir det lukt.

• challe 1

ääh ättika kan verkligen sitta kvar är min erfarenhet. min mormor tvättade iof sin bil med det och det är ju min erfarenhet. men jisses den bilen stank i flera år. (hon ville få bort kattpiss lukt och det lyckades iof)

• Postis

Ättika har jag kört med vid flera tillfällen utan att märka någon skillnad, tyvärr. Vår tvättmaskin är gammal, så det kanske är så att det centrifugerar dåligt. Får väl hoppas att den går sönder snart.

• Ulrika74

Fast om man häller lite 12%-ig ättikssprit i sköljmedelsfacket så försvinner den dåliga lukten och tvätten luktar fräscht istället.
    Jag hade problem med att den mörka tvätten luktade unket tidigare och fick då tipset om just ättikssprit och problemen försvann på direkten.

Problemen med illaluktande tvätt beror oftast på att man fått in en bakterie i tvättmaskinen och den tar ättiksspriten död på, enkelt, billigt och bra.

• Taggtroden

Kör en maskin med ättika i sköljmedelfacket som andra här tipsat om, sedan brukar jag tända en rökelse eller aromalampan som får stå i tvättstugan när kläderna hänger på tork. :)

• Cornbread

Unket?
    Hm.. har aldrig min tvätt gjort.
    Neutral tvättmedel använder jag till bebiskläderna och de luktar ingenting om dem.

Använd parfymerat sköljmedel. Det är det som får tvätten att dofta ..

• kokos

Jag använder parfymerat sköljmedel och ibland luktar vissa tröjor ändå fuktigt/unket/surt. Ska man tvätta en maskin utan tvätt i med ättika?? Eller med tvätten??

Svar på tråden Hur få tvätten att lukta gott?