• Postis

Hur få tvätten att lukta gott?

Jag tycker aldrig att jag får vår tvätt att lukta riktigt gott. Trots att den hänger ute på tork när vädret tillåter så luktar det alltid lite unket eller surt om t ex handdukarna. Tvättar dem i 60 grader, använder tvättmedlet Neutral och inget sköljmedel. Vill helst inte använda parfymerat tvättmedel. Finns det några tips på vad man kan göra för att få tvätten att lukta rent och fräscht?

• Svar på tråden Hur få tvätten att lukta gott?
  • Analoga

Använder du oparfymerat så är det klart att det inte luktar något särskilt. Det är ju med parfymerade sköljmedel du får tvätten att dofta fräscht.

Det finns ett bra sköljmedel som heter Softlan sensitive, milt parfymerat. Det får tvätten att verkligen dofta fräscht utan att stinka parfym.

• Postis

Som jag skrev så har jag provat att ha i ättiksprit, och det har tyvärr inte gjort någon skillnad. Men jag har inte kört en tom maskin med det, är det så man ska göra?

• Ulrika74

Jag har kört med ättikssprit som sköljmedel, det funkar alldeles utmärkt.
    Min tvätt har då luktat fräscht och jag har blivit av med det unkna.
    Några plagg har jag fått kasta då de inte blivit av med doften men efter det har problemet varit borta.

• CloudBerry the 1st

Du kan testa att ha i ett par droppar eterisk olja i sköljmedelsfacket.

Tänk bara på att oljan ska vara hudvänlig. Som lavendel exempelvis.

Läs min blogg, nu med foto på dagens barnlunch: cloudberry1st.devote.se/
  • skorpionen80

Vad använder du för program p å maskinen? Prova det långa (det som inte är för strykfritt) och tvätta i 90 grader om plaggen tillåter.

Låter du tvätten ligga i maskinen efter att det är färdigtvättat? Försök få tvätten torr så snabbt som möjligt, annars luktar det lätt unket.

• Suri

CloudBerry the 1st skrev 2009-06-08 11:02:00 följande:

Du kan testa att ha i ett par droppar eterisk olja i sköljmedelsfacket. Tänk bara på att oljan ska vara hudvänlig. Som lavendel exempelvis.
    Vart köper man eteriska oljor?
  • CloudBerry the 1st
    Suri skrev 2009-06-08 11:06:55 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-06-08 11:02:00 följande: Vart köper man eteriska oljor?
    Hälsokosten har bla.

Googla på eterisk olja så får du upp ganska många ställen som säljer det och då kan du jämföra.

Foto och recept på dagens barnlunch: cloudberry1st.devote.se/
  • Suri

CloudBerry the 1st skrev 2009-06-08 11:46:29 följande:

Hälsokosten har bla. Googla på eterisk olja så får du upp ganska många ställen som säljer det och då kan du jämföra.
    tack!
Svar på tråden Hur få tvätten att lukta gott?