• Postis

Hur få tvätten att lukta gott?

Jag tycker aldrig att jag får vår tvätt att lukta riktigt gott. Trots att den hänger ute på tork när vädret tillåter så luktar det alltid lite unket eller surt om t ex handdukarna. Tvättar dem i 60 grader, använder tvättmedlet Neutral och inget sköljmedel. Vill helst inte använda parfymerat tvättmedel. Finns det några tips på vad man kan göra för att få tvätten att lukta rent och fräscht?

• Svar på tråden Hur få tvätten att lukta gott?
  • Postis

Tack för alla svar!

Då ska jag köra en tom maskin med ättiksprit, men vilket gradantal ska man ha?

Låter aldrig tvätten ligga i maskinen, utan den hängs i princip direkt den är klar.

Ska kolla upp eteriska oljor, men hur vet man vilka som är hudvänliga?

• kokos

Igår körde jag en avkalkning av maskinen med citronsyra som de visade på "rent hus"

Ska köra en maskin med ättikssprit också så blir den som ny hoppas jag

• timri
    kokos skrev 2009-06-09 08:13:00 följande:
    Igår körde jag en avkalkning av maskinen med citronsyra som de visade på "rent hus" Ska köra en maskin med ättikssprit också så blir den som ny hoppas jag
    Hur gör man då? Kanske ska ta och göra det på min maskin.
  • kokos
    timri skrev 2009-06-09 09:42:22 följande:
    Hur gör man då? Kanske ska ta och göra det på min maskin.
    Man häller i en påse citronsyra i trumman direkt och kör på 90 grader
  • k girl
    Audrey Will skrev 2009-05-29 20:08:24 följande:
    Ofta är det ju framförallt parfymerade sköljmedel som får tvätten att lukta fräscht och gott.. Vill du inte använda parfyrmerade produkter är det nog svårt att få till nån riktigt god doft..
    Bullshit. Vi använder oparfymerade tvättmedel och sköljmedel pga allergi och tvätten luktar både rent och fräscht. Det handlar inte om det.
  • k girl
    Analoga skrev 2009-06-05 20:09:31 följande:
    Använder du oparfymerat så är det klart att det inte luktar något särskilt.
    Varför är det så att folk tror att parfym = fräsch doft? Tvätt kan lukta både rent och fräscht trots att man använder oparfymerade produkter.
  • timri
    kokos skrev 2009-06-09 10:18:53 följande:
    Man häller i en påse citronsyra i trumman direkt och kör på 90 grader
    Okej, ska ta och testa det
  • kokos
    timri skrev 2009-06-09 10:31:59 följande:
    Okej, ska ta och testa det
    Gör så! jag vet inte hur man kan kolla om det funkar, får väl lita på det helt enkelt
  • nevadita

Hej på er.
    Vi bytte både tvättmaskion och torktumlare, det gick inte att få bort "unklukten" med några medel eller metoder alls.

Visade sig sen (när vi hade bytt och min sambo skruvade isär maskinerna) att det var ett fabrikationsfel på tumlaren - vått ludd samlades inuti maskinen bakom en fastskruvad platta.... inte konstigt att det lukatde fan

Nu har vi fräsch och fin tvätt, mysigast doftar den om den fått hänga ute och lufttorka

Lycka till TS!

• nuedetdax

Det jag tycker är jobbigt är att tvätten luktar gott och man viker in och lägger den i garderoben (nyinköpt) och sen när man ska använda lakanen så luktar de konstigt?? Har prövat att ha lavendelpåse men finns det några andra knep?? Sorry om jag va lite ot här.

• sensibel

jag vet inte om det skrivits förut i tråden men ibland så måste man köra ett 90 graders program , man behöver nog inte köra den tom, men tvätta i 90 nån gång då o då.

• Skrutten74

Har inte läst hela tråden, men det absolut bästa är att tvätta med ättika. Bara häll ca 1 dl över din vanliga tvätt och tvätta som vanligt så kommer både tvätten och maskinen bli rena.

Både bättre, billigare och miljövänligare än att tvätta med citronsyra på 90 grader. Om du har tex T-shirtar eller skor som luktar surt kan det vara idé att lägga dem i en hink med vatten och ättika ett tag innan man tvättar i maskin.

fick dessa tips i en annan tråd: husmorstips eller dylikt hette den. Där kan man läsa att det mesta går att åtgärda med ättika! Tex illaluktande blöjhinkar. Och det bästa är att det faktist inte luktar ättika om dina kläder/handdukar/skor utan bara rent. Fast det kan lukta lite i tvättstugan i början av maskinen, men det går bort.

Lycka till!!

Svar på tråden Hur få tvätten att lukta gott?