• Lillstrumpa81

Är frisörschampo o balsam bättre än "vanligt" schampo och balsam??

Jag har långt, lockigt och jättetorrt hår

• Svar på tråden Är frisörschampo o balsam bättre än "vanligt" schampo och balsam??
  • ZZzzz
    SolOchSnö skrev 2009-05-31 22:25:06 följande:
    Tack Hypnotica! Jag kollade wikipedia och tydligen är amodimethicones och phenyltrimethicones vanliga silikoner i balsam men det kan ju finnas fler.Jag tror i och för sig inte att det är världens ände om man använder silikon och jag märker om något lägger sig på håret men det är bra att veta.
    Hehe det är sant, men jag understryker bara at även om det känns bra utan balsam så behövs det egentligen om du vil stenga hårstrået osv :)
  • ZZzzz

Vill Nu skrev 2009-05-31 22:29:22 följande:

Bara läst TS.Såg ett program där dom bevisade att "vanligt" billigt schampo är precis lika bra som Dyrt schampo. Innehåller precis samma grund. De enda som skiljer är det där som får de att låta lyxigt...Två tvilling-tjejer med samma frisyr och hårkvalitet tvättade håret, ena med billigt och den andra med dyrt schampo. Så fick folket gissa vilket hår som var tvättat med det dyra respektive billiga. 9 av 10 gissade fel.
    Hade dom anvendt schampot länge? Och visste dom sedan innan at det schampot hon använde va det besta for hennes hår? Va det frisörer som kollade håren sen och röstade? Visste man at ingen hade gått på medisiner/drogat sig/varit gravid/strssat/varit sjuk osv innom dom senaste åren? (om det var langt hår då). Känns inte som man kan kolla på det settet hehe. Men bevisade dom då at frisörschampo inneholdt like mycket salt, vatten och tensider som butikkschampo? For det skal det inte göra. Kan godt va samma ingredienser även, men at et frisörschampo är inte like utspedd.
  • ZZzzz

Sen en annan sak Hypnotica, vad med vaks? Vad har dom i dom billigare vaksen då sedan så mange killar får finnor i hårbotten och mjäll när dom anvender det. Dom är ochså svåra å tvätta ur håret. Min favorit är L'anzas Molding Paste, den kan jag bara skölja av henderna utan tvål, mens dom flesta andra vaks for man skrubba sig med tvål for at få av.

• Choklad och Nötter

Är Loreals Professional-serie bra? Är just nu på Lookfantastic och funderar på att klicka hem något.

• Choklad och Nötter

När jag ändå håller på så undrar jag också om Wella Liftex är bra? Och om jag som har jättetunt hår, obehandlat hår måste använda inpackning regelbundet? Tycker nämligen det bara tynger ner håret.

• ZZzzz

Choklad och Nötter skrev 2009-06-01 00:30:49 följande:

När jag ändå håller på så undrar jag också om Wella Liftex är bra? Och om jag som har jättetunt hår, obehandlat hår måste använda inpackning regelbundet? Tycker nämligen det bara tynger ner håret.
    Känner inte till Lifetex, men tycker L'oreals proffesional känns rätt bra. Om du har en volyminnpakkning kan det ju gi mer volym, har du testat det? Sen avsluta med balsam eftersom dom flesta innpakningar har rätt högt ph värde. Om du har opreparerat hår behöver du ju inte så mycket innpakning egentligen om du då inte vil ha en for at få volym. Men persoligen tycker jag det är skönt at ha i ibland :)
  • Choklad och Nötter

Tack för svaret. Då blir det Loreal Professional!

Har testat volyminpackning och det är samma sak där, dvs det tynger bara ner håret, så jag har skippat det på ett tag.

ZZzzz skrev 2009-06-01 00:35:47 följande:
    Choklad och Nötter skrev 2009-06-01 00:30:49 följande: Känner inte till Lifetex, men tycker L'oreals proffesional känns rätt bra. Om du har en volyminnpakkning kan det ju gi mer volym, har du testat det? Sen avsluta med balsam eftersom dom flesta innpakningar har rätt högt ph värde. Om du har opreparerat hår behöver du ju inte så mycket innpakning egentligen om du då inte vil ha en for at få volym. Men persoligen tycker jag det är skönt at ha i ibland :)
  • Suck och suck

Det finns väldigt olika typer av schampon hos frisörer. Det ena kan vara en total kontrast till något annat.
    Nyligen köpte jag ett schampo som skulle vara SÅ bra, hos frisör. Men för mig passade det inte alls.
    Jag kör med Bio + i perioder, men det är starkt och det får man inte köra non stop.
    Sen varvar jag med vanligt Clerasil. Ibland har jag ett MILT schampo från frisör. (Bio+ är INTE milt, men köps hos frisör!)
    Ibland tar jag mest vatten och lite duschtvål och försöker köra naturellt.
    Bra att försöka tvätta håret så sällan som möjligt.

Tja, man får kombinera lite.
    Svårt att säga att frisörschampo är bäst enkom.

• Hypnotica
    ZZzzz skrev 2009-06-01 00:18:21 följande:
    Sen en annan sak Hypnotica, vad med vaks? Vad har dom i dom billigare vaksen då sedan så mange killar får finnor i hårbotten och mjäll när dom anvender det. Dom är ochså svåra å tvätta ur håret. Min favorit är L'anzas Molding Paste, den kan jag bara skölja av henderna utan tvål, mens dom flesta andra vaks for man skrubba sig med tvål for at få av.
    Jag använder varken vax, hårspray eller sådant så jag är inte direkt uppdaterad gällande sådana.
  • Vill Nu
    ZZzzz skrev 2009-06-01 00:13:40 följande:
    Vill Nu skrev 2009-05-31 22:29:22 följande: Hade dom anvendt schampot länge? Och visste dom sedan innan at det schampot hon använde va det besta for hennes hår? Va det frisörer som kollade håren sen och röstade? Visste man at ingen hade gått på medisiner/drogat sig/varit gravid/strssat/varit sjuk osv innom dom senaste åren? (om det var langt hår då). Känns inte som man kan kolla på det settet hehe. Men bevisade dom då at frisörschampo inneholdt like mycket salt, vatten och tensider som butikkschampo? For det skal det inte göra. Kan godt va samma ingredienser även, men at et frisörschampo är inte like utspedd.
    De framgick nog inte (om jag minns de rätt). Ja, de förmodar jag att dom visste..
  • brownie79

Jag har använt vanliga schampon i många år, tills jag fick problem med mitt hårbotten. Då försökte jag med apotekets, neutrala schampon, men de hjälpte inte. Fick röda utslag i mitt hårbotten som vägrade försvinna. Tappade mkt hår i samband med detta att jag blev väldigt orolig. Uppsökte läkare för att få bukt med problemet. Fick då läkemedlet Betnovat, som innehåller en stark steriod. Hjälpte första gången, förbrukade hela burken. Men när jag slutade använda medlet återkom problemen som ett brev på posten. Så jag fick köpa mera (receptet kunde tas ut 3 ggr). Köpte ut medlet tre gånger, men tredje gången sket jag i att använda medlet då jag insåg att detta inte hjälper om problemet verkar vara återkommande så fort jag slutar upp med skiten.

Så jag försökte hitta en annan lösning. Jag har alltid, i hela mitt liv, varit skeptisk till dyra frisörs produkter. Trott det varit rena lurendrejeriet. Men tog ändå upp mitt problem med frisörskan. Hon rekommenderade mig då att använda Matrix actrol. Det var en jättestor flaska med 500 ml schampo, för 169 kr eller så. Dum som jag var så slösade jag mkt varje gång jag tvättade håret. Men till min förvåning så hjälpte det verkligen mot de röda utslagen i mitt hårbotten. Problemet var som bortblåst. När jag väl skulle köpa en ny flaska så hade denna produkten tagits bort från sortimentet. Snacka om att jag blev besviken. Var nu tvungen att hitta en ersättare. Min skepticism kom tillbaka. Skulle jag våga testa något nytt hos dem? Jag kände mig tvungen. Så jag testade Matrix biolage, mot mjäll och för renande av hår. Har använt schampot i 3-4 månader nu och jag har inte fått några problem med mitt hårbotten än iaf, så jag antar att den var minst lika bra som den förra produkten. Enda problemet denna gången var att det var en mindre flaska, på 250 ml, till samma pris som den förra produkten! Det, tyckte jag kändes mkt störande! Denna gången snålar jag dock. Är inte lika slösaktig som första gången hehe.

Slutsatsen av detta är att frisörernas produkter är bättre ur den synvinkeln att de hjälper mot och förebygger allergier. Vanliga schampon tror jag innehåller mer skit. Jag gör iaf så att jag först tvättar bort smutsen från håret med ett vanligt schampo (utan att massera schampot i hårbotten) för att sedan snabbt sköjla bort det och sedan använda den dyrare produkten som avslutande behandling. Det har hjälpt mig med mina problem iaf.

• k girl

Ja, jag tycker att frisörschampon är bättre. Dels eftersom man inte behöver lika mycket för att få håret rent, dels eftersom jag är just en sådan där person med problemhårbotten. Använder jag vanligt butiksschampo börjar det KLIA. Det kliar något vansinnigt (jag har psoriasis, kan jag tillägga)! Jag har gjort slut på rätt mycket flytande, starka steroider i hårbottnen, men idag använder jag en serie från KMS som är helt suverän för min hårbotten.

• Indianica

Choklad och Nötter skrev 2009-06-01 00:30:49 följande:

Ja, Wella Lifetex är bra. Fast det finns ju många schampoon i den serien...Jag har testat något gul variant som doftade sååå gott, typ persika, maken kunde inte sluta sniffa på håret, he,he... och var kanonbra. Har också testat olika varianter i vit förpackning och tycker de är bra. Köper man ifrån typ lookfantastic är de ju inte heller särskilt dyra
  • ZZzzz
    brownie79 skrev 2009-06-03 15:43:45 följande:
    Jag har använt vanliga schampon i många år, tills jag fick problem med mitt hårbotten. Då försökte jag med apotekets, neutrala schampon, men de hjälpte inte. Fick röda utslag i mitt hårbotten som vägrade försvinna. Tappade mkt hår i samband med detta att jag blev väldigt orolig. Uppsökte läkare för att få bukt med problemet. Fick då läkemedlet Betnovat, som innehåller en stark steriod. Hjälpte första gången, förbrukade hela burken. Men när jag slutade använda medlet återkom problemen som ett brev på posten. Så jag fick köpa mera (receptet kunde tas ut 3 ggr). Köpte ut medlet tre gånger, men tredje gången sket jag i att använda medlet då jag insåg att detta inte hjälper om problemet verkar vara återkommande så fort jag slutar upp med skiten.Så jag försökte hitta en annan lösning. Jag har alltid, i hela mitt liv, varit skeptisk till dyra frisörs produkter. Trott det varit rena lurendrejeriet. Men tog ändå upp mitt problem med frisörskan. Hon rekommenderade mig då att använda Matrix actrol. Det var en jättestor flaska med 500 ml schampo, för 169 kr eller så. Dum som jag var så slösade jag mkt varje gång jag tvättade håret. Men till min förvåning så hjälpte det verkligen mot de röda utslagen i mitt hårbotten. Problemet var som bortblåst. När jag väl skulle köpa en ny flaska så hade denna produkten tagits bort från sortimentet. Snacka om att jag blev besviken. Var nu tvungen att hitta en ersättare. Min skepticism kom tillbaka. Skulle jag våga testa något nytt hos dem? Jag kände mig tvungen. Så jag testade Matrix biolage, mot mjäll och för renande av hår. Har använt schampot i 3-4 månader nu och jag har inte fått några problem med mitt hårbotten än iaf, så jag antar att den var minst lika bra som den förra produkten. Enda problemet denna gången var att det var en mindre flaska, på 250 ml, till samma pris som den förra produkten! Det, tyckte jag kändes mkt störande! Denna gången snålar jag dock. Är inte lika slösaktig som första gången hehe. Slutsatsen av detta är att frisörernas produkter är bättre ur den synvinkeln att de hjälper mot och förebygger allergier. Vanliga schampon tror jag innehåller mer skit. Jag gör iaf så att jag först tvättar bort smutsen från håret med ett vanligt schampo (utan att massera schampot i hårbotten) för att sedan snabbt sköjla bort det och sedan använda den dyrare produkten som avslutande behandling. Det har hjälpt mig med mina problem iaf.
    Actrol från Matrix har kommit tilbaks, dock ser det ut til at den bara finns i 250 ml nu :/ Det var bara det jag kunde bestilla från min grossist iaf. Det är veldigt mycket salt (och tensider, det rengjörande emnet) i dom billiga schampon, så dom är ofta rätt stärka for känsliga personer. Vad kul at höra at Matrix schampon hjälpte dig Det kom inn en eldre herre i salongen förra vecka och beställde den, han hade psoriasis och sa at det var det enda som hjälpte :)
  • brownie79
    ZZzzz skrev 2009-06-04 00:00:14 följande:
    Actrol från Matrix har kommit tilbaks, dock ser det ut til at den bara finns i 250 ml nu :/ Det var bara det jag kunde bestilla från min grossist iaf. Det är veldigt mycket salt (och tensider, det rengjörande emnet) i dom billiga schampon, så dom är ofta rätt stärka for känsliga personer. Vad kul at höra at Matrix schampon hjälpte dig Det kom inn en eldre herre i salongen förra vecka och beställde den, han hade psoriasis och sa at det var det enda som hjälpte :)
    Hej, tack för tipset. Det glädjer mig mkt att höra att Actrol från Matrix kommit tillbaka. Ska kolla hos frissan nästa gång jag är där. Väldigt tråkigt att de dragit ner på innehållet till bara 250 ml/flaska till samma pris, men samtidigt är man väl både glad och tacksam att det finns bra produkter överhuvudtaget som hjälper mot utslag i hårbotten. Misstänkte nästan själv att jag hade fått psoriasis i hårbotten. Haft problem med att jag tappat hår sedan jag var 16 år, önskar jag kommit på mkt tidigare det här med att använda bättre schampo till håret. Oftast tar man inte tag i sina problem förrän man verkligen känner sig desperat. Men det är väl bättre sent än aldrig. Går nog aldrig tillbaka till att använda billiga, sämre schampon till mitt hårbotten igen. Iaf inte som den enda produkten, utan i så fall bara som snabb förbehandling, för att inte slösa på den dyrare produkten.
  • MiLuna

köpte för ett balsam, shampo + inpckning Biocure från swapskorf. (stora ska tilläggas)
    hos frisören.

Det bästa som hänt mig!!! så jäkla bra

är hel nöjd.

för mig har friör shampo varit bättre! och mycket mycket drygare....

Svar på tråden Är frisörschampo o balsam bättre än "vanligt" schampo och balsam??