Är frisörschampo o balsam bättre än "vanligt" schampo och balsam??
Jag har långt, lockigt och jättetorrt hår
Jag har långt, lockigt och jättetorrt hår
Vill Nu skrev 2009-05-31 22:29:22 följande:
Sen en annan sak Hypnotica, vad med vaks? Vad har dom i dom billigare vaksen då sedan så mange killar får finnor i hårbotten och mjäll när dom anvender det. Dom är ochså svåra å tvätta ur håret. Min favorit är L'anzas Molding Paste, den kan jag bara skölja av henderna utan tvål, mens dom flesta andra vaks for man skrubba sig med tvål for at få av.
Är Loreals Professional-serie bra? Är just nu på Lookfantastic och funderar på att klicka hem något.
När jag ändå håller på så undrar jag också om Wella Liftex är bra? Och om jag som har jättetunt hår, obehandlat hår måste använda inpackning regelbundet? Tycker nämligen det bara tynger ner håret.
Choklad och Nötter skrev 2009-06-01 00:30:49 följande:
Tack för svaret. Då blir det Loreal Professional!
Har testat volyminpackning och det är samma sak där, dvs det tynger bara ner håret, så jag har skippat det på ett tag.
Det finns väldigt olika typer av schampon hos frisörer. Det ena kan vara en total kontrast till något annat.
Nyligen köpte jag ett schampo som skulle vara SÅ bra, hos frisör. Men för mig passade det inte alls.
Jag kör med Bio + i perioder, men det är starkt och det får man inte köra non stop.
Sen varvar jag med vanligt Clerasil. Ibland har jag ett MILT schampo från frisör. (Bio+ är INTE milt, men köps hos frisör!)
Ibland tar jag mest vatten och lite duschtvål och försöker köra naturellt.
Bra att försöka tvätta håret så sällan som möjligt.
Tja, man får kombinera lite.
Svårt att säga att frisörschampo är bäst enkom.
Jag har använt vanliga schampon i många år, tills jag fick problem med mitt hårbotten. Då försökte jag med apotekets, neutrala schampon, men de hjälpte inte. Fick röda utslag i mitt hårbotten som vägrade försvinna. Tappade mkt hår i samband med detta att jag blev väldigt orolig. Uppsökte läkare för att få bukt med problemet. Fick då läkemedlet Betnovat, som innehåller en stark steriod. Hjälpte första gången, förbrukade hela burken. Men när jag slutade använda medlet återkom problemen som ett brev på posten. Så jag fick köpa mera (receptet kunde tas ut 3 ggr). Köpte ut medlet tre gånger, men tredje gången sket jag i att använda medlet då jag insåg att detta inte hjälper om problemet verkar vara återkommande så fort jag slutar upp med skiten.
Så jag försökte hitta en annan lösning. Jag har alltid, i hela mitt liv, varit skeptisk till dyra frisörs produkter. Trott det varit rena lurendrejeriet. Men tog ändå upp mitt problem med frisörskan. Hon rekommenderade mig då att använda Matrix actrol. Det var en jättestor flaska med 500 ml schampo, för 169 kr eller så. Dum som jag var så slösade jag mkt varje gång jag tvättade håret. Men till min förvåning så hjälpte det verkligen mot de röda utslagen i mitt hårbotten. Problemet var som bortblåst. När jag väl skulle köpa en ny flaska så hade denna produkten tagits bort från sortimentet. Snacka om att jag blev besviken. Var nu tvungen att hitta en ersättare. Min skepticism kom tillbaka. Skulle jag våga testa något nytt hos dem? Jag kände mig tvungen. Så jag testade Matrix biolage, mot mjäll och för renande av hår. Har använt schampot i 3-4 månader nu och jag har inte fått några problem med mitt hårbotten än iaf, så jag antar att den var minst lika bra som den förra produkten. Enda problemet denna gången var att det var en mindre flaska, på 250 ml, till samma pris som den förra produkten! Det, tyckte jag kändes mkt störande! Denna gången snålar jag dock. Är inte lika slösaktig som första gången hehe.
Slutsatsen av detta är att frisörernas produkter är bättre ur den synvinkeln att de hjälper mot och förebygger allergier. Vanliga schampon tror jag innehåller mer skit. Jag gör iaf så att jag först tvättar bort smutsen från håret med ett vanligt schampo (utan att massera schampot i hårbotten) för att sedan snabbt sköjla bort det och sedan använda den dyrare produkten som avslutande behandling. Det har hjälpt mig med mina problem iaf.
Ja, jag tycker att frisörschampon är bättre. Dels eftersom man inte behöver lika mycket för att få håret rent, dels eftersom jag är just en sådan där person med problemhårbotten. Använder jag vanligt butiksschampo börjar det KLIA. Det kliar något vansinnigt (jag har psoriasis, kan jag tillägga)! Jag har gjort slut på rätt mycket flytande, starka steroider i hårbottnen, men idag använder jag en serie från KMS som är helt suverän för min hårbotten.
Choklad och Nötter skrev 2009-06-01 00:30:49 följande:
köpte för ett balsam, shampo + inpckning Biocure från swapskorf. (stora ska tilläggas)
hos frisören.
Det bästa som hänt mig!!! så jäkla bra
är hel nöjd.
för mig har friör shampo varit bättre! och mycket mycket drygare....