• Minje81

    Sambon steril efter testikelcancer

    Finns det någon som är eller har varit i samma situation?

    Min sambo har opererat bort en testikel. Innan operationen lämnade vi spermier för infrysning och då fanns det spermier fick vi veta. Det gör det inte längre, efter operation visar provet inga spermier alls!

    Jag känner att vi inte har fått någon information och allt det här känns så främmande...Vad kommer att hända nu? Jag har fått lämna blodprov, T4 Fritt och prolaktin. Nyligen fick jag en kallelse till gynmottagningen, och jag skulle gärna vilja veta vad jag kan förvänta mig av det besöket. Ska de ta fler prover på mig? Jag har förstått det som att provrörsbefruktning är vårt enda alternativ. Är processen igång nu? Alla pratar om sina "utredningar", men vi vet ju redan att vi inte kan få barn på naturlig väg.

    Tacksam för alla svar och erfarenheter av "noll spermier"...

  • Svar på tråden Sambon steril efter testikelcancer
  • Evelina72

    Hej!

    Min sambo har inga spermier efter cellgiftsbehandling. Frös in spermier innan behandlingen. Vi har fått en dotter genom att göra IVF med de frysta spermierna! Vi behövde inte göra någon utredning. Valde privat IVF för att slippa stå i kö. Önskar dig lycka till.

  • Libras

    Min man är steriliserad, vi ska försöka oss på en Tesa/Pesa för att se om det finns ngn där inne. Hoppas innerligt men är tveksam, jag har aldrig tur.

  • Hope7

    Evelina72: Vad fick han för cellgifter, hur? Varför... Min kille går på cellgifter och har fryst in spermier. Men det var endast för att han frågade om han kunde göra det för säkerhetsskull... Känns inte som vi har fått nån info om hur det kan bli efter behandlingen...

  • Evelina72

    Jag tror det var minst två olika cellgifter, men kan ej komma ihåg vad de hette. Precis som för er visade vårt prov noll spermier efter behandlingen. Senare gjorde vi IVF. Fick veta av IVF kliniken att ett infryst prov (strå) går åt vid varje IVF försök.

  • Hope7

    Sa dem nå till er om hur länge ni skulle vänta med barn efter cellgifterna? Eller om det är nån speciell tid man måste vänta..

  • Evelina72

    Spermierna är ju opåverkade av cellgifter och kan användas direkt. Om ni ska vänta beror nog mer på din sambos hälsotillstånd och tid han behöver för återhämtning.

  • entjej

    Min sambo blev steril av cellgifter. Till oss sa de att upp till två år efter avslutad cellgiftsbehandling finns chans att spermiern återkommer. Det är olika chans beroende på vilken sorts cancer och behandling mannen fått. Jag är nu gravid i vecka 35 efter 4,5 IVF. Jag var 38 resp 39 vid försöken så det drog ner chanserna. Ja, ett strå går åt per försök.

  • entjej

    Alltså det är olika chans att spermerina återkommer beroende på cellgiftsbehandling.

  • Hope7

    Men om man nu skulle bli gravid efter avslutat cellgifts behandling finns det ingen risk att det är nå fel då?? Eller är det bara under själva behandlingen, som det finns en risk med att bli gravid...? (typ att fostret blivit skadat)

  • entjej
    Hope7 skrev 2009-06-25 15:31:15 följande:
    Men om man nu skulle bli gravid efter avslutat cellgifts behandling finns det ingen risk att det är nå fel då?? Eller är det bara under själva behandlingen, som det finns en risk med att bli gravid...? (typ att fostret blivit skadat)
    Det var en bra fråga men jag kan tyvärr inte svara på den. Fråga din läkare och se om han vet. Min gissning är att om spermien är så skadade så blir det inget barn med det är bara min gissning och inget att gå efter. Sa de till dig att ni inte fick försöka bli gravida pga skaderisken när han behandlades?
  • Hope7

    Dem sa att vi inte fick göra barn under behandlings tiden... Men hur lång tid efter cellgifterna vi fick börja försöka skaffa barn har dem inte pratat så noga om.. Men det är det jag vill veta, när vi kan börja! Men vi får väla höra med läkaren lite mer...

  • Bling1975

    Min man hade redan innan diagnosen nedsatt fertilitet och vi hade gjort ett IVF försök och några frysförsök tidigare. Men precis som för din man blev han helt steril efter operationen, dvs redan innan cellgifterna. Vad det beror på har vi inte fått något svar på.

    Vi försökte några dagar innan cellgiftsbehandlingen (återfall med metastaser) plocka spermier direkt ur testikeln, men det fanns inga där heller.

    Tyvärr var han i så dålig när vi skulle lämna för infrysning innan op att det är tveksamt om någon av de ca 30 st spermier vi fick i ett strå kan klara upptiningen. Normalt sett har man några tusen per strå. Nu får vi sätta vårt hopp till de embryon vi har kvar från vårt första försök eller gå vidare med donation.

    Men om du inte har några fertilitetsproblem och din man hade ok antal spermier vid infrysningen så kommer det säkert gå bra med IVF. Visst är det ingen dans på rosor, men i jämförelse med cancern är det en barnlek.

    Var rädda om er och lycka till!

  • Carrie

    Min sambo har oxå haft testikelcancer, i provet som han lämnade inför vår första ivf visade det sig att det var få & dålig kvalite. Efter att testikeln opererats bort fick han lämna prov igen, det fanns inga spermier men det berodde förmodligen på att det är ett brott på passagen mellan bitestikeln & testikeln. Då gjordes det pesa/tesa (vet inte vilket det var) & då fanns det spermier där. På första försöket med de frysta blev vi gravida men mf & på nästa försök med frysta blev vi gravida igen & har idag en son på 8,5 månader.
    Läkaren sa att spermaproduktionen kan försvinna pga cellgifterna, ibland kommer produktionen igång igen & ibland inte=sterilitet.

    Önskar er lycka till!


    Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Bling1975

    Carrie, grattis till sonen! Så underbart när någon lyckas även om vägen dit var krokig. Hoppas din man mår bra och att ni får njuta av föräldralivet!

  • Carrie
    Bling1975 skrev 2009-07-15 06:09:09 följande:
    Carrie, grattis till sonen! Så underbart när någon lyckas även om vägen dit var krokig. Hoppas din man mår bra och att ni får njuta av föräldralivet!
    Tack, vad gulligt av dig! Sambon mår bra & på förra återbesöket hos läkaren var sonen med, fantasiskt att ha med honom!
    Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • johan7111

    Jag har själv haft testikelcancer. och som många skriver får man lämna spermier innan cellgiftsbehandlingen men var noga med att hålla kontakten med sjukhuset så länge ni inte använder dem. För när jag nu ville ta av mina för att jag och min sambo ville skaffa barn så visade det sig att sjukhuset kastat dem på grund av utrymmes skäl!!!! Så jag kan inte bli pappa trotts att de sa att det skulle finnas så länge jag levde. Socialstyrelsen vägrar titta på detta så nu har jag kontaktat patient nämnden och hoppas att de kan hjälpa mig. Annars blir det att gå till media för INGEN kontaktade mig och berättade detta och nu fick jag veta det tack vare att jag ringde dem och får då veta att de kastat mina burkar 2009!!

  • entjej
    johan7111 skrev 2013-07-31 05:49:17 följande:
    Jag har själv haft testikelcancer. och som många skriver får man lämna spermier innan cellgiftsbehandlingen men var noga med att hålla kontakten med sjukhuset så länge ni inte använder dem. För när jag nu ville ta av mina för att jag och min sambo ville skaffa barn så visade det sig att sjukhuset kastat dem på grund av utrymmes skäl!!!! Så jag kan inte bli pappa trotts att de sa att det skulle finnas så länge jag levde. Socialstyrelsen vägrar titta på detta så nu har jag kontaktat patient nämnden och hoppas att de kan hjälpa mig. Annars blir det att gå till media för INGEN kontaktade mig och berättade detta och nu fick jag veta det tack vare att jag ringde dem och får då veta att de kastat mina burkar 2009!!

    Fy F-N. Det var bland det värsta jag hört. Och att Socialstyrelsen inte prickar dom är extremt konstigt. Min sambo lämnade spermier och de fanns kvar när vi skulle använda dom. Men det där skälet med "utrymmesskäl" var det dom angav för skäl till varför han inte fick lämna mer spermier. Nu lyckades vi få en dotter så vi är glada för det. Men det är ju kriminellt det de gjorde för dig. Ja, vi fick också reda på att spermierna skulle sparas hela hans liv...men det kan man tydligen inte lita på.  Varför tittar inte Socialstyrelsen på det som hände dig? Ja, gå ut i media om du orkar! Du måste känna dig bitter på samhället och vad hårt att inte kunna få biologiska barn. Jättekram till dig!
Svar på tråden Sambon steril efter testikelcancer