• entjej

Sambon steril efter testikelcancer

Min sambo blev steril av cellgifter. Till oss sa de att upp till två år efter avslutad cellgiftsbehandling finns chans att spermiern återkommer. Det är olika chans beroende på vilken sorts cancer och behandling mannen fått. Jag är nu gravid i vecka 35 efter 4,5 IVF. Jag var 38 resp 39 vid försöken så det drog ner chanserna. Ja, ett strå går åt per försök.

• entjej

Alltså det är olika chans att spermerina återkommer beroende på cellgiftsbehandling.

• entjej
    Hope7 skrev 2009-06-25 15:31:15 följande:
    Men om man nu skulle bli gravid efter avslutat cellgifts behandling finns det ingen risk att det är nå fel då?? Eller är det bara under själva behandlingen, som det finns en risk med att bli gravid...? (typ att fostret blivit skadat)
    Det var en bra fråga men jag kan tyvärr inte svara på den. Fråga din läkare och se om han vet. Min gissning är att om spermien är så skadade så blir det inget barn med det är bara min gissning och inget att gå efter. Sa de till dig att ni inte fick försöka bli gravida pga skaderisken när han behandlades?
  • entjej
    johan7111 skrev 2013-07-31 05:49:17 följande:
    Jag har själv haft testikelcancer. och som många skriver får man lämna spermier innan cellgiftsbehandlingen men var noga med att hålla kontakten med sjukhuset så länge ni inte använder dem. För när jag nu ville ta av mina för att jag och min sambo ville skaffa barn så visade det sig att sjukhuset kastat dem på grund av utrymmes skäl!!!! Så jag kan inte bli pappa trotts att de sa att det skulle finnas så länge jag levde. Socialstyrelsen vägrar titta på detta så nu har jag kontaktat patient nämnden och hoppas att de kan hjälpa mig. Annars blir det att gå till media för INGEN kontaktade mig och berättade detta och nu fick jag veta det tack vare att jag ringde dem och får då veta att de kastat mina burkar 2009!!

Fy F-N. Det var bland det värsta jag hört. Och att Socialstyrelsen inte prickar dom är extremt konstigt. Min sambo lämnade spermier och de fanns kvar när vi skulle använda dom. Men det där skälet med "utrymmesskäl" var det dom angav för skäl till varför han inte fick lämna mer spermier. Nu lyckades vi få en dotter så vi är glada för det. Men det är ju kriminellt det de gjorde för dig. Ja, vi fick också reda på att spermierna skulle sparas hela hans liv...men det kan man tydligen inte lita på.  Varför tittar inte Socialstyrelsen på det som hände dig? Ja, gå ut i media om du orkar! Du måste känna dig bitter på samhället och vad hårt att inte kunna få biologiska barn. Jättekram till dig!
Svar på tråden Sambon steril efter testikelcancer