Inlägg från: lisen88 |Visa alla inlägg
  • lisen88

    HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?

    och varför skulle inte ett barn på 1 år börja på dagis? ja ser inga problem med de, jag har själv jobbat på dagis så jag vet hur dom är

  • lisen88
    Gzz skrev 2009-06-09 14:55:37 följande:
    Det är ju faktiskt precis tvärtom! När man undersöker barns hjärnor så visar det ju sig att de förstår väldigt mycket från första stund. Min 1åring förstår otroligt ycket. Och det är underbart att se hur det hela tiden klickar i sinnet på henne, vi kommunicerar, läser böcker, hon hittar på egna ord på saker och händelser, hon lär sig saker på nolltid. Underskatta inte dina barn - att du ser en 15mån som "bäbis" antyder att du gör det.
    jag håller med dig, tycker att du har alldeles rätt i de du säger, 1 åring förstår otroligt mycke, låter mer som om TS klankar ner på sitt/sina barn
  • lisen88
    bondi skrev 2009-05-30 19:42:36 följande:
    Jag vet att det diskuterats förut och jag vet att många inte har ngt val. Men hur kan upplägget vara så att dessa 1-åringar ska skolas in på dagis!? Jag KAN inte förstå det!!! Tar verkligen illa vid mig å deras vägnar. Pratet om att "de trivs" elr "det går så bra" osv är ju bara nonsens. Barnet FÖRSTÅR ju ingenting i den åldern. Studerar man hur en 1-årings hjärna fungerar så känns såna kommentarer väldigt överflödiga. "Bebisar som precis lärt sig gå" är ju vad dessa små charmtroll är. Hur bra kan det vara för dessa små knoddar att lämna sin trygga borg, mamma elr pappa, o vistas i stökiga miljöer med ingen som helst trygghet kvar!? Jag lider när jag går förbi o ser dessa små barn som tillbringar, i många fall stor del av sin tid där de absolut inte borde vara. Tycker det är så skevt det bara kan bli.Jag har själv 3 barn varav 2 av dom är 2.5 är. Jag tycker att DOM är för små för dagis. Ser jag på min lilltjej som är 15 mån ser jag en bebis på stapplande ben. Tanken på att sätta henne på dagis ger mig rysningar. Jag vet att jag kommer få en massa påhopp om att, som jag inledesvis nämnde, många inte har ngt val. Jag VET att många inte har ngt val. Jag lider med de som inte har det, verkligen. Jag spottar inte på dessa människor. MENDet finns många som har ett val. Hur tänker dessa människor? Är så intresserad av att veta hur man öht KAN släppa sina känslor o skola ett så litet barn o lämna ansvaret åt ngn annan, det bästa ansvaret man har?Ha en fin kväll
    så du tycker inte att dom behöver träffa andra barn och träffa dom socialt?, hur kommer de bli när dom väl ska börja i skolan? 6 års verksamheten? dom kommer inte känna några barn alls om dom inte börjar på dagis, barn lär sig väldigt mycke på dagis om du inte redan visste de. jag har själv jobbat på dagis så jag vet vad jag pratar om. är du överbeskyddande över dina barn? vad är du är rädd för igentligen?
  • lisen88

    visst jag får står hur ni alla menar, man känner alltid folk som har barn och man träffas så barnen får leka osv, och de finns öppen förskola vilket är hur bra som helst. som sagt de jag skriver är inte riktat till någon här på familjeliv, utan de är bara mina egna tankar och åsikter efter som jag själv har jobbat på dagis.
    visst, när jag jobbade brukade de bli lite ledsna minner ibland, men de gick över på minst 5 min.
    men de jag tänkte på också är inte bara den sociala biten, men även de här med inlärning. de är ju även lite skola på dagis ändå. lära sig och räkna ( visst, de kan man ju så klart lära barnen själva ), lite mer svenska osv. det är så mycke dom barnen tar med sig och lär sig på dagis när dom börjar i skolan.
    när dom barnen börjar i skolan är de ju inte helt säkert att dom känner någon alls i klassen. Alla barn har inte lätt att skaffa nya vänner medans en del får hur lätt som helst. min dotter är snart 4 månader och hon kommer få en dagis plats när hon är omkring 1 år. oavsett om jag har jobb eller inte

  • lisen88
    cloudberry79 skrev 2009-05-30 19:54:36 följande:
    Jag tänker inte prata mycket om att vi inte hade något val när vi skolade in vår 1½-åring, men jag tror att du har en helt felaktig bild av dagis. Min son går på en jättelugn avdelning, det är oerhört harmoniskt att vistas där som vuxen iallafall. Han har jätteroligt när han är där och är väldigt glad då vi kommer dit. Självklart har en ettåring viss förståelse också, sonen känner direkt igen sig när vi kommer dit på morgonen och springer och leker med "sina" leksaker. Pedagogerna är jättebra, de gör allt på hans nivå och har väldigt mycket tid med honom. Sedan han började där har han lärt sig jättemycket, som att äta med bestick, tvätta händerna och att man måste ha kläder på sig när man går ut.. Jag tror inte dagis är dåligt för små barn, bara man väljer rätt dagis.
    iaf någon mer än jag som förstår
  • lisen88

    de är inte så förvirande, personalen har ca 5.6 barn som är deras, att säga deras blir ju lite fel. men de är dom barnen som dom håller koll på, de underlättar mer när man har utvecklingssamtal med förädrarna. barnen kommer själva in i rutinerna, och personalen håller lite extra koll på dom minsta barnen som är nya på dagiset

  • lisen88
    camillimill skrev 2009-06-10 11:26:06 följande:
    Men du kan väl inte på fullaste allvar mena att man ska sätta en 1 åring på dagis för att det främjar språkutvecklingen? Eller att man ska sätta en 1 åring på dagis för att det är "lite skola" över dagiset också??Det du pratar om rör ju betydligt äldre barn.Sätter man sin 1 åring på dagis så handlar det väl om att man absolut måste för den EKONOMISKA bitens skull, eller för att ens arbete INTE TILLÅTER en att stanna hemma längre. Inte för att man som mamma o pappa inte själv kan tillgodose sin 1 årings behov!Befängt!
    men snälla du, de är vad jag tycker, jag tycker bara att de är löjligt att folk nästan vägrar sätta sina barn på dagis, vad är de ni är rädda för?, när jag jobbade på dagis hade jag både barn från 1 år upp till 6 år. barnen lär sig hur mycke som hälst. men de är en del här på fm som inte riktigt förstår de, säger inte alla inte gör de men de är en del
  • lisen88
    bondi skrev 2009-06-10 13:46:09 följande:
    Hörru hörru... Klankar ner på mina barn är det sista på jorden jag gör, hellre dör jag. Vad jag menar i trådstartsinlägget är att en 1åring inte förstår vad den gör på dagis, varför den är där o vart föräldrarna tar vägen osv. Borde helt klart ha förklarat det tydligare, för det verkar finnas folk som du själv, som tror att jag tycker en 1åring är helt inbicill. Så är alltså inte fallet. En 1åring är däremot inte mentalt mogen för att förstå lika mkt som en 3åring tex, det kanske vi ändå kan vara överrens om, eller?Ang träffa andra barn o hela den sociala biten. Har du missat att jag har 3 barn hemma, ungefär i samma ålder alla tre? Bara där har du en hel del stimulans precis varje minut av dagen... Sen har jag vänner, du vet? Med barn i samma åldrar. Andra mammor man träffar samt grannar med barn i samma ålder. Släktingar o kusiner i samma åldrar. Så jo, dom känner väldigt mkt barn. Där behöver du inte oroa dig alls.. Och vet du, även om vi inte kände ett enda barn utanför familjen så tror jag barnen hade klarat sig galant tills 3-4 års åldern då jag hade tänkt ha dom på förskolan. Ta bara en sån sak som att barnen börjar ha behov av andra barn o lekkamrater efter 3 års åldern (ja, plus o minus förstås men i det stora hela). Varifrån kommer din hysteri i att tro att ett barn, såfort det kommer ut ur magen genast behöver så oändligt mkt stimulans för att bli normalt? Ett barn är en naturkraft som kommer att skaffa sig det den behöver. Vi behöver inte pracka på dom små guldklimparna saker dagarna i ända i så tidiga år! Läs på lite så ser du själv... Ibland känns det som många ser en 2ring som en 6åring.....Ja jag tror absolut att dagis lär ut en massa saker, både bra o dåliga. Dock inget man inte kan tillgodose barnen hemma. Till de dåliga sakerna tänker jag främst på hur de härmar andra barn som spottar, slåss o svär. (Flertalet av vänner som tyckt detta varit bland det värsta då de skolat in sina barn). Men än en gång, du skriver att barnen lär sig så mkt på dagis.. Vad behöver en 1åring elr en 2åring lära sig på dagis? Börjar tro att större delen av såna inlägg antingen kommer från helt inkompetenta föräldrar elr av de som lider så stor brist på självförtroende att dom på riktigt tror att dom måste tillgodose en massa behov som barnen inte har. Ifall jag är överbeskyddande frågar du slutligen, där är svaret nej. Men vad är att vara överbeskyddande anser DU? Jag anser det vara då man hindrar barnet från sin naturliga utveckling o inte låter dom utforska världen, ha fria tyglar (i den mån det inte förekommer fara, förstås) o hämmar barnet på ngt sätt. Mina barn är friare än fåglarna på nästan alla plan... Dom härjar fritt o har det bättre än bäst skulle jag säga o många med mig. Kan sitta o stoltsera med en hel lista men det finner jag ingen anledning till. Dom passas av storasyskon, mormor, farbror osv. Det är inte så att jag har klistrat fast mina barn i rumpan på mig, som du vill påskina. Jag tror att det är viktigt för barn redan från tidig ålder lära sig lita på andra människor o att bli passade av andra människor som dom älskar o där det är ömsesidigt. Slutligen frågar du mig vad jag är rädd för egentligen, där kan listan göras lång. Allt? Blir inte alla det som har barn? Jag ser faror i alltifrån en geting till en märklig gubbe på stan... To be honest... Elr vad var det du ville få fram? Jag är rädd för psykopater, pedofiler, mördare, det mesta? Vad det har med detta att göra undrar jag dock? Ser fram emot ett svar ifrån dig, o andra som har ngt att tillägga/tillföra. Ha en fin dag alla fina
    jag tycker bara att du får allt som har med dagis och göra låta så negativt, självklart är ett barn på 1 år inte lika förstående som med ett barn som är 6 år, men för att vara 1 år så förstår dom väldigt mycke ändå. och du tror inte att dina släktingars barn, vänners barn osv också kanske slås?,( nu tog jag dom bara som ett exempel här ) skulle kunna lära dina barn att göra de också?. självklart är alla föräldrar rädda om sina barn, men man kan inte skydda dom från allt.
  • lisen88
    Yaya28 skrev 2009-06-13 15:20:05 följande:
    Man får tydligen inte tycka som man vill enligt vissa inlägg här.Det är antingen eller! Erfarenhet och dylikt spelar tydligen ingen roll!Lämnar man barnen på dagis så är man en elak mamma eller pappa!Akta er för här på FL så finns det bara perfekta föräldrar....Säger man emot så finns det genast där hackande, jag vet bäst mammor.Som ska se till med alla medel trampa ned dig så du inte längre kan resadig upp! Men ge ER nu! Åt båda hållen! Åsikten är olika!Varje föräldrar vet bäst vad som är bäst för deras barn! Man måste även förstå det man läser om man är hemmaoch sitter och läser om allt som har med barnvårdnad att göra.Barnpyskologi etc. Många föräldrar är väl pålästa idag, om sjukdomar, barnpsykologi etc.Men många vet inte heller vad dem ska göra av sina kunskaper och lekerlåtsas pyskologer och tror att dem är bättre bara för att dem köpte hemen bok om barnpsykologi på ICA!Själv innan min son föddes så köpte jag massor med böcker om förlossning,min förlossning gjorde inte mindre ont för det!Jag menar bara att ni som tycker att era barn ska vara hemma fine, var hemma med dem. Och dem som vill/kan/måste ha sina barn någonannanstans får väl ha det.KONTENTA... MAN ÄLSKAR INTE SINA BARN MINDRE FÖR ATT DE ÄR PÅ FÖRSKOLA, DAGIS, DAGMAMMA ETC, ELLER VICE VERSA, DVS OM DEM ÄR HEMMA MED MAMMA O PAPPA!!!Sluta se världen i svart och vitt, för det är den verkligen inte....
    bra skrivet, man får dydligen inte ha en egen åsikt
  • lisen88
    Hemmaföräldern skrev 2009-06-13 12:05:10 följande:
    hemmaforaldrar.blogspot.com/2009/06/nar-man-i...Nu ligger han före? Är det det viktigaste? Tror du inte ärligt talat att alla föräldrar känner så för sina barn, att de ligger före ( i något i alla fall)? Det är i skolan man får svaret vad som är den egna uppfattningen och vad som är sanningen.....
    måste du vara så negativ i allt vad folk skriver'?
  • lisen88

    och alla barn som vill lära sig heller och då tar de mycke längre tid för dom, och en del kan ha svårt med inlärningen.
    men jag ska sluta säga de jag tycker och tänker för man får ju ha sin egna åsikt eftersom folk är så negativa på de här forumet

  • lisen88

    de är så negativ stämmning här på forumet, de låter nästan som om ingen kan ta en åsikt baran för att man vill ha barnet på dagis eller för att man inte vill.
    och bara för att man vill ha ha ett barn på dagis så blir de en massa rubriker om de, hur och varför osv.
    lägger själv ner den här diskotionen, för jag tycker inte man kommer någon vart. känns mer som att folk ska gämnföra sig med sig själva och andra mammor som är här om vad dom tycker är rätt för barnet.
    men vet ju bara vad sitt barn behöver och inte behöver eller vad barnet vill.

  • lisen88
    Yaya28 skrev 2009-06-15 16:51:18 följande:
    exakt! det känns som det enda man skriver på BÅDA sidorna är att man vet bäst.Inte alla dock! Det finns även dem som skriver hur kan man??? Och att det är synd om barnen. Och att barnen mår dåligt på förskola/dagis etc.Och var och en får själva ta beslut om hur dem ska göra med sin barnomsorg!Den ena är inte bättre än den andra!
    en del mammar säger inte alla har i någon form någon person som också har och dom träffas och tar en fika med barnen så dom får träffa andra och de är ju bra. finns ju även öppna förskolan och en massa andra aktiviteter man kan gå på med sina barn osv. men de jag kom tänka på är att barnen alltid får vara med sin mamma/pappa 24 timmar om dygnet fast den/dom träffar andra barn, blir de inte så att när den börjar bli äldre och ska leka med en kompis ( ett exempel nu så man inte får skit för de också =P ) och barnet är kanske 4 år eller 5,6 vad man nu väljer och vågar inte leka själv med barnet för att mamma/pappa inte finns i närheten som barnet är vann vid sen alla andra träffar med barn och vuxna?
    dom måste ju också lära sig att mamma/pappa kommer tillbaka och hämtar dom som på tex dagis.
  • lisen88

    och för den ekonomiska biten så har inte alla råd att vara hemma med sina eller sitt barn i flera år, utan måste in på arbetsmarknaden igen. och de är visst endel här också som inte riktigt förstår och tycker att de är synd om barnen för att dom ska lämnas på dagis. ja menar, om man är arbetslös och vill ha sitt barn på dagis för man kankse höller på och söka jobb osv så man ban bara ha sitt barn 3 dagar i veckan och i 3 eller 4 timmar om dagen. och de är väl en bra början för sitt barn också, och inte alltid vara med sina föräldrar?

  • lisen88

    en sak jag inte riktigt kan förstå, de är att en del säger att barn i 1 årsåldern inte fattar något?, klart att barn förstår även om dom inte kan säga allt med ord, men dom märker ju av hur stämningen är, eller tycker ni inte att dom inte kan de heller?, vad tycker ni att dom kan? klart barnen förstår VÄLDIGT mycke i den ålder.
    min dotter hon är bara ca 4 månader och hon vet när de är mat på gång, när hon ser nappflaskan får hon stora ögon och räcker ut handen, eller tycker ni att hon inte förstår de heller????

  • lisen88

    jag tycker att de är väldigt bra att dagis finns, tycker inte att de finns något som skulle vara dåligt för ett barn att vara där

  • lisen88

    jag tror att föräldrarna tycker de är mycket jobbigare än barnen allt bli lämnad på dagis. tycker att de är bra att dagis finns

Svar på tråden HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?