• Anonym

Jobba på Netto???

Skriver här eftersom jag inte vill att de ska veta vem jag är..
    Jag har nästan bara precis fått jobb på Netto, sa upp mitt andra jobb som var på 50% för att få 75% på netto.

Jag ska säga upp mig imorgon säger jag bara.. guuuud! Sååå värt karensdagarna som blir! (hoppas vi klarar de ekonomiskt bara)
    Men jag sätter inte min fot på netto igen!
    Vilken personalpolitik! Jobbade ett tolvtimmarspass häromdagen & man är bara 2st som jobbar åt gången, helger 2st hela dagen.
    Frågade hur det var med raster eftersom detta vart en bristvara dagar man jobbat 6-7h. Fick till svar att ibland får man ingen rast eftersom detta inte hinns med!?
    Hittade ett inlägg där någon skrev att Netto söker inte personal utan slavar! Stämmer så bra, jobbar arslet av sig & ändå är det inte tillräckligt bra eller framför allt tillräckligt snabbt! Vad jag sett med de andra som jobbar där så är inte kundservicen i 1a hand, vilket jag tycker är A&O när man jobbar i butik.

Nej, usch & fy!

Vad jag inte fattar är hur de som jobbar där går med på att det är så här?? Fanns de som jobbat flera år? Är de inte med i handels alls? Raster är ju ett måste, speciellt om man jobbar i så högt tempo. Då måste man ha raster som man är ostörd på inte tillgänglig gå ut i butiken så fort det plingar?! Tror inte att jag sammanlagt spenderat tid i lunchrummet mer än en timme på de dagarna jag jobbat där.

Är jag knäpp eller har jag rätt?

• Svar på tråden Jobba på Netto???
  • Anonym (ja)
    Anonym skrev 2009-06-01 00:35:42 följande:
    Jag väljer att inte jobba där.. men då har jag ju ev ett annat jobb som jag kan ta istället, hade läget vart annorlunda så hade man säkert kämpat sig kvar men sökt andra jobb som f-n! Men va jag inte fattar är hur de kommer undan med det? Det finns ju faktiskt regler & lagar för detta? helt sjukt att detta är sverige idag?
    Det kan man fråga sig, duktiga med att smussla med papprena?
  • Anonym (ja)
    Åsa skrev 2009-06-01 00:37:38 följande:
    Anonym (ja) skrev 2009-06-01 00:32:41 följande:
    Nu räknas väl det traditionellt som högerpolitik men, vad skulle vara alternativet tycker du? Gå hemma på något sorts bidrag medan de som städade golv med tandborste betalade för det?
    Nej! Fördela det jämnt.
  • Åsa

TS: Väl att du har jobb att ta. När du talade om "värt karensen" framstod det ju som att du skulle gå åtmisntone månadsvis på a-kassa.

Det ser ut så där här och var tyvärr och så länge det finns folks om är beredda att jobba på de premisserna är det svårt att göra något åt. Särskilt utanför storstadsområdena där andra arbetstillfällen är få tänjer arbetsgivarna på gränserna.
    Men det är inte bara där. I restaurangbranschen ska det vara vanligt med måltidsuppehåll där maten slängs in på tio minuter i stället för rast påstår en kompis som jobbat på "fina" ställen. En kompis i livsmedelshandeln säger "jag kan inte ta rast om det finns kunder", så är det inte med det. En bekant i sjukvården har i jobbiga perioder ätit sin macka samtidigt som han stått och kopierat mediinska artiklar på sin "lunch".
    Själv har jag utom i undantagsfall sluppit sådant lyckligtvis.

• Anonym
    Åsa skrev 2009-06-01 00:37:38 följande:
    Anonym (ja) skrev 2009-06-01 00:32:41 följande:
    Nu räknas väl det traditionellt som högerpolitik men, vad skulle vara alternativet tycker du? Gå hemma på något sorts bidrag medan de som städade golv med tandborste betalade för det?
    Vet inte om alternativet var riktat till mig men jag har jobbat sen jag tog studenten, jag har vart med i facket lika länge, jag har betalat in alla avgifter hit & dit så om jag valde att säga upp mig för att få a-kassa medans jag sökte ett annat jobb så ser jag de som min rätt eftersom jag faktiskt betalt för det. Sen är frågan mer att jag är helt chockad över att det faktiskt finns arbetsplatser där det går till så här? Jag har nog vart bortskämd med mina tidigare anställningar?
  • Åsa

Anonym (ja) skrev 2009-06-01 00:38:49 följande:

Nej! Fördela det jämnt.
    Hur menar du?
  • Anonym

Jag är ju inte 100% säker på att jag har den anställningen jag blev erbjuden innan så därav att jag skrev värt karensen.. sen blir det ju ev lite uppehåll mellan anställningarna..

• Anonym
    Åsa skrev 2009-06-01 00:43:42 följande:
    TS: Väl att du har jobb att ta. När du talade om "värt karensen" framstod det ju som att du skulle gå åtmisntone månadsvis på a-kassa. Det ser ut så där här och var tyvärr och så länge det finns folks om är beredda att jobba på de premisserna är det svårt att göra något åt. Särskilt utanför storstadsområdena där andra arbetstillfällen är få tänjer arbetsgivarna på gränserna. Men det är inte bara där. I restaurangbranschen ska det vara vanligt med måltidsuppehåll där maten slängs in på tio minuter i stället för rast påstår en kompis som jobbat på "fina" ställen. En kompis i livsmedelshandeln säger "jag kan inte ta rast om det finns kunder", så är det inte med det. En bekant i sjukvården har i jobbiga perioder ätit sin macka samtidigt som han stått och kopierat mediinska artiklar på sin "lunch". Själv har jag utom i undantagsfall sluppit sådant lyckligtvis.
    jag har nog vart bortskämd ja, men hade de vart ett jobb som man verkligen brann för så hade man kanske inte reflekterat så mycket över det, då hade allt gått som en dans. Även om jag tycker att man ska ha raster mm.. men ju mer jag tänker på det så är det verkligen inte värt det för netto.
  • Åsa
    Anonym skrev 2009-06-01 00:43:43 följande:
    Vet inte om alternativet var riktat till mig
    Nej, i ditt fall framgick det ju att du har goda chanser på anan anställning.
    Svaret var till författaren till citatet, anonym "ja".
  • Åsa
    Anonym skrev 2009-06-01 00:51:07 följande:
    jag har nog vart bortskämd ja, men hade de vart ett jobb som man verkligen brann för så hade man kanske inte reflekterat så mycket över det, då hade allt gått som en dans. Även om jag tycker att man ska ha raster mm.. men ju mer jag tänker på det så är det verkligen inte värt det för netto.
    Själv har jag svårt att se något jobb som är värt det i längden, men jag har ju insett att det inte är jätteovanligt.
  • Anonym
    Åsa skrev 2009-06-01 01:26:51 följande:
    Själv har jag svårt att se något jobb som är värt det i längden, men jag har ju insett att det inte är jätteovanligt.
    Nej, jag kan inte heller se nått jobb i min framtid där jag skulle vilja jobba så. Men de kan ju vara för att jag inte hittat min passion ännu kanske? Om man skulle ha turen att ha sitt intresse/sin hobby som jobb kanske man skulle klara av hela dagar utan rast för att man helt enkelt glömmer bort det.

Finns nog en anledning till att 98% av alla som jobbar på netto röker! (%taget ur luften men det är så det uppfattas)
    1. döva hungern
    2. dämpa stress
    3. för att huvudtaget få rast (för det verkar som att det är helt ok, att ta paus för en cigg eller två)
  • LitenBlomma

Jag har jobbat på Netto i 3 månader. Hade nog lika mycket rast som "vanliga arbetare" har på 3 veckor. Jobbade flera helger i sträck, plus att jag jobbade även i veckan. På helgerna var det minst 12h pass och oftast med bara 5 min paus då man hann slänga i sig några digestive eller om man hade tur ett par bett på en halvt tinad panpizza.
    Är glad att jag stod ut men skulle aldrig göra om det!

• Anonym

Jag jobbar 10h pass (i en annan livsmedelsbutik) Vi får "bara" 1h rast. Det fungerar bra.

• Anonym

Ja men då har du iaf en timmes rast då du har rast? Eller förstod ja fel?
    För här har du inte rast "rast" utan om det är nått så måste du ut igen, så du kan aldrig lämna butiken eller slappna av helt för det kan eller rättare sagt det ringer i klockan så då får du springa ut & lämna din uppvärmda mat för att kaanske hinna ta den senare. Hade jag fått en timme hade jag vart hur nöjd som helst. Det är ju vad du får enl. avtal. Ev 75min så att du kan få en kvart också på fm eller ef.m beroende på hur långt pass du gör.

Svar på tråden Jobba på Netto???