• Cococo

Om ni skulle sälja ert hus...

...skulle ni då ta extra betalt för att låta sandlådan stå kvar?
    En vanlig i trä som kostar typ 500:- på Bauhaus!

Måste bara höra vad ni tycker, då vi råkat ut för detta vid vårt husköp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 09:39
    Vi blev erbjudna att köpa sandlådan i ett mail, svarade inte på det och när vi kom dit nästa gång så stod den på grannens tomt och det var en stor sandfläck där den var innan.

• Svar på tråden Om ni skulle sälja ert hus...
  • Tusseluren

För mig är det lite som att man skulle ta bort dörren till ett rum, liksom lite av inventarierna, men det är jag. Den ska stå kvar.

• diadem

Absolut inte! När vi flyttade till vårat hus lämnade de kvar en gammal trehjuling, en snöslunga, en gräsklippare och lite utemöbler. De skulle flytta till en lägenhet och hade inte behov av sakerna själva. De har barn som bor i hus som fick den nyare snöslungan de hade och den nyare gräsklipparen men de vi fick fungerade ju ändå!

Hade jag varit er hade jag sagt att jag inte ville ha den för 500 utan att de gott kunde få ta med sig den. Det de inte orkar eller vill ta med ska dem då inte ta betalt för. Så för principsakens skull, att det är så gräsligt snålt, skulle jag inte köpa den av dem.

• vernis

ja skulle säga att de kan ta sandlådan med sig... betla extra får det nej tycker det är fult att göra det.

• Alle

Ingick sandlådan i objektsbeskrivningen?
    Jag tror faktiskt att sandlådan skulle ha varit kvar, ingått i köpet. OM inte annat är överenskommet.

Googlade och hittade detta:

Vad är praxis att ta med sig när man flyttar?

Som köpare ska du kunna räkna med att bostaden har kvar det utseende och de funktioner som fanns när den visades. Därför ska byggnads- och fastighetstillbehör, finnas kvar om inget annat har avtalats mellan köpare och säljare. Det kan också förtydligas genom att skrivas in i kontraktet. Man skiljer på byggnadstillbehör och fastighetstillbehör. Som byggnadstillbehör räknas sådant som byggnaden blivit försedd med för stadigvarande bruk, exempelvis garderober, parabolantenn, torkskåp, markiser, larm etc. Som fastighetstillbehör räknas sådant som fastigheten blivit försedd med för stadigvarande bruk, exempelvis stängsel, flaggstång, brevlåda, sandlåda, friggebod etc. För att undvika tvister bör man skriva in i köpekontraktet vad som ingår och vad som inte ingår i köpet. T ex att lekstugan ingår, den lösa garderoben i hallen ingår inte, frysboxen i garaget ingår osv.

http://www.fragaoss.se/tag/fastighetstillbehor/

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Cococo

Får gå hem och kolla igenom beskrivningen, tror inte att sandlådan står med där dessvärre.
    Men jag hade ju inte en tanke på att de skulle flytta den när vi var där på visning. Trodde självklart att den ingick..

• Cococo

Tack så mycket för alla svar! Ha en bra dag i solen..

• BimBim o Knorrans Mamma
    Cococo skrev 2009-06-01 09:23:13 följande:
    ...skulle ni då ta extra betalt för att låta sandlådan stå kvar?En vanlig i trä som kostar typ 500:- på Bauhaus!Måste bara höra vad ni tycker, då vi råkat ut för detta vid vårt husköp.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 09:39Vi blev erbjudna att köpa sandlådan i ett mail, svarade inte på det och när vi kom dit nästa gång så stod den på grannens tomt och det var en stor sandfläck där den var innan.
    haha. Fy fan va löjligt! Vad är 500 spänn i sammanhanget liksom. kunde de inte bjussat på den liksom?
    (¯`°?.¸ Jocke blev storebror 28 Maj kl 16:03. En lillasyster blev det ¸.?°´¯)
  • Shorona

Nej, jag hoppas dem skulle få mycket nöje av våran sandlåda på 14 kvm!

♥Niclas 061103 ♥Bf 091108
  • Cococo

Ja, det är ju ingen stor summa. Vi hade fått köpa den för 295:- inkl sand.
    Huset kostade runt 3,5 miljoner.....

• Tusseluren

Bra att ni skulle få sanden på köpet NÄ jag har bara 250:- kan ni skotta ur sanden...

• Cococo

Ja, det hade ju varit ett riktigt kap. Inkl. sand och allt!

• fru Ingeborg

Trodde sånt ingick.. har man satt dit den så ska den stå kvar om man inte kommer överens om annat???!!

• Cococo

Jag har ingen aning, borde ju vara så?!
    Skulle då aldrig komma på tanken att flytta en sandlåda om vi skulle sälja vårt hus.

Svar på tråden Om ni skulle sälja ert hus...