Inlägg från: Ekologiskt Godis |Visa alla inlägg
  • Ekologiskt Godis

HON kallade MIG tjockis?!

nee usch sånt är inte kul att få höra. Jag är en fd anorektiker och även om jag vet att alla säger "hej tjockis" på skämt för gravidmagen så händer ju något där i hjärnan som gör att man tittar på sig i spegeln en extra gång.
    Räcker nog med att redan känna sig som en jäkla flodhäst när man är gravid, andra behöver inte påpeka att magen är stor också när det är ganska uppenbart.

Det är verkligen inte kul att bli kallad tjockis när man är gravid. Vare sig man lider av anorexi eller inte..

• Ekologiskt Godis

Men det kvittar väl om hon som sa det var överviktig eller om hon skulle varit trådsmal!
    Att säga en sådan sak till någon som lider av anorexi är nog det värsta.
    Man tar inte sådana saker på skämt när man lider av anorexi även om man borde göra det=O
    Det är just därför man har anorexi som SJUKDOM.
    Man säger väl inte heller "Drop dead" till någon som är självmordsbenägen...

• Ekologiskt Godis
    Lebowski skrev 2009-06-02 22:09:04 följande:
    Sluta vara så känsliga.
    Känsliga?

Hur kan man ens tänka att det är okej att säga något sådant till en som lider av anorexi?
    Det är för helvete det värsta man kan säga! De som inte har/har haft den sjukdomen kanske kan skratta bort ett sådant skämt men de som har /har haft den sjukdomen kan INTE ta ett sådant skämt.

Fattar inte folk att anorexi inte är någon jävla lek. Det är människor som svälter för att de tror att de är för tjocka! Människor kan dö av anorexi. Det är absolut inget man kan ta lätt på!
  • Ekologiskt Godis
    Elyse skrev 2009-06-02 22:56:42 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 22:19:43 följande: Nä, men det DU håller på med är att berättiga och förstärka den anorektiska problematiken genom att sanktionera den. Du berättar för TS att hennes reaktion är ok. Det är den inte. Den är ett resultat av en sjuk och humorbefriad inställning till vikt. DU hjälper inte till i sjukdomsinsikten genom att normalisera ett dylikt beteende. Bara så du vet. Vem är elak här egentligen?
    Vadå normalisera! Man säger väl för helvete inte sånt på skämt till en anorektiker. Jag har haft anorexi själv så kom inte o berätta hur man ska hjälpa en anorektiker. Att kalla en anorektiker för tjockis på skämt o sen säga till den personen att ta det på skämt hjälper inte på NÅTT sätt överhuvudtaget personen i fråga att bli frisk. Tvärtom!

Den som är elak är den som kallade henne tjockis samt de som säger åt henne att inte bry sig om det, för vet du vad? DET GÖR HON OAVSETT ÄNDÅ! Finns inte som helst någon anledning att hålla på så mot någon som lider av anorexi!
  • Ekologiskt Godis
    Henrik33 skrev 2009-06-02 23:04:48 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:00:28 följande: Alla som är på smällen blir kallade tjockis. Kan man inte ta det för att man är anorektiker kanske man skulle tänkt en gång extra innan man blev gravid.
    Anorexi är en allvarlig sjukdom. Ska man inte ha rätt att va gravid bara för man är anorektiker eller?
    Att alla blir kallade för tjockisar när man är gravida är inte ens eget fel, det personerna som kallar en för det. man är INTE tjock när man är gravid. Man har en mage med en bebis i. Varför ska folk ens kommentera ens mage som att vara tjock när man inte är det? Totalt absurt!
  • Ekologiskt Godis
    Elyse skrev 2009-06-02 23:05:14 följande:
    hur ska vi hantera detta? Ska vi uppmuntra friska människor att bete sig som anorektiker (nojja över betydelsen av kroppsvikt) eller ska vi uppmuntra sjuka människor att bete sig normalt (inte nojja över vikt). VAD tror ni är mest konstruktivt? Jag förespråkar det senare och jag tycker att de som förespråkar det förra är rent ut sagt destruktiva i sin strävan att normalisera det sjuka.
    förlåt mig, men hur mycket vet du egentligen om att ha anorexi och vad anorektiker går igenom??
    Det är en allvarlig sjukdom, inte något man blir av med över en dag precis! Man ska INTE skämta om sådant.
  • Ekologiskt Godis
    Henrik33 skrev 2009-06-02 23:09:23 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:07:22 följande: Kanske för att i vanliga livet så säger man så.? Att sen vissa blir riktiga fläskhögar vid graviditet är ju skillnad. Då skulle man inte säga tjockis(Inte heller om personen i fråga är en fläskbulle innan graviditet).
    jaha, så anorektiker ska inte bli gravida för de ska ta hänsyn till människor som dig som MÅSTE kalla dem för tjockisar och inte alls ta hänsyn till att de lider av anorexi?
  • Ekologiskt Godis
    Mieria skrev 2009-06-02 23:10:11 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:00:28 följande: Allvarligt tagga ner. Den som sade det är inte elak om hon inte gjorde det med syfte att såra! Man kan inte alltid veta hur alla andra människor mår på insidan och vissa har väldigt svårt att förstå hur människor med ätstörningar mår. Det är väldigt olyckligt att ts råkade ut för en sådan kommentar men att måla ut någon som syndabock är bara onödigt.
    jag är inte arg på de personen, jag är förbannad på alla som talar om för en anorektiker att sluta va känslig när någon sagt sånt till henne.
    Förstår man sig inte på sjukdomen så ska man inte behöva kommentera sådant heller, för har man anorexi så kan man INTE bara strunta i en sådan kommentar!
  • Ekologiskt Godis
    Elyse skrev 2009-06-02 23:12:19 följande:
    Anonym (F.D.) skrev 2009-06-02 23:05:47 följande: Eller så kan man ta det som konfrontation med sina fobier. Det gör man hela tiden inom KBT-behandling, en av de bästa behandlingarna som finns för anorexi. Men man väljer hur man ska reagera, vill man vara sjuk (och blir ivrigt påhejjad av andra sjuka personer på internetforum, som berättigar och godkänner de sjuka reaktionerna), då funkar ju ingen behandling i världen. Skämmas ska ni
    anorexi är ingen fobi!
    Seriöst, förstår du dig inte på sjukdomen till n början ska du nog läsa på lite innan du kastar ur dig sånt skit!
  • Ekologiskt Godis
    Henrik33 skrev 2009-06-02 23:13:21 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:10:22 följande: Är man inte frisk från anorexi så bör man nog inte bli gravid. Dels för att de blir större vid graviditeten men också fostrets hälsa.
    Det kan jag hålla med om att det inte är smartast att bli gravid som anorektiker, men det är inte upp till dig eller mig eller någon annan förutom personerna som väljer att skaffa barn trots sin sjukdom. Man ska inte behöva trycka ner personen som skaffar barn som anorektiker för det. Hon har nog med att kämpa emot redan som det är.
  • Ekologiskt Godis
    Elyse skrev 2009-06-02 23:15:38 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:09:23 följande: Nä, eller hur! Det blev ju helt klart uppenbart i denhär debatten att om man saknar sjukdomsinsikt och självdistans, då verkar man per automatik sakna humor.
    Men har man en ätstörning så skämtar man inte om mat eller vikt, det borde du väl ändå fatta! nej man har ingen humor inom det området och det är just därför man lider av en ätstörning!
  • Ekologiskt Godis
    Mieria skrev 2009-06-02 23:18:34 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:13:59 följande: Seriöst. Ska du hävda att du förstår dig på något bör DU läsa på! Anorexi ÄR just en form av fobi. Fobi = Irrationell rädsla. Anorexi innebär en irrationell rädsla för att gå upp i vikt/tappa kontrollen osv.
    Anorexi är en sjukdom!
    Ska jag läsa på något som jag har lidit av? Nejdu jag verkar ju i alla fall förstå att det inte går över på en dag, något som ni verkar tro att det gör!
  • Ekologiskt Godis
    Mieria skrev 2009-06-02 23:19:53 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:17:11 följande: nu var det ju inte människan med anorexi som skämtade heller. Du verkar helt ha tappat koncepten.
    nej men förstår du inte vad jag menar. Här inne har människor skrivit att ts ska kunna ta det som ett skämt. Därmed så innebär det att hon ska kunna skämta om vikt, vilket man inte kan som anorektiker!
  • Ekologiskt Godis
    Mieria skrev 2009-06-02 23:24:00 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:21:23 följande: Jag har själv varit anorektiker. Jag kunde dock skämta om det. jag har legat på låst avdelning med en anorektiker som idag är död. Vi skämtade om det. På en nivå som funkade för oss. Du talar med andra ord bara för dig själv och enligt din upplevelse.
    Nej det där är nog din upplevelse att alla anorektiker ska kunna skämta om det där, för inte en enda jag vetat som haft anorektiker kan ta sådant på skämt inklusive mig själv! Visstfan vet man om att det är ett skämt, men man stirrar sig ändå blind framför spegeln o tänker vilket fetto man är.
    Elyse skrev 2009-06-02 23:25:15 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:21:23 följande: Nä, för då kanske man tillslut SLUTAR att vara anorektiker och inser hur absurt det är. Hemska tanke. Anorexi måste ju RESPEKTERAS!
    Nej man slutar inte ha anorexia för att andra skämtar om det, funkar inte på det sättet!
  • Ekologiskt Godis
    Mieria skrev 2009-06-02 23:31:46 följande:
    Ja jag talade om MIN upplevelse precis som du talar om DIn. Det finns ingen rätt eller fel reaktion eftersom även anorektiker är människor med olika tankesätt! Därför kan du inte säga att alla anorektiker tänker på ett visst vis. Du visste ju inte ens att anorexi är en sjukdom som bygger på en fobi.
    Det är en sjukdom inte en fobi! När jag hade anorexi var det inte en enda läkare eller psykiatriker som sa att jag led av en fobi, det var en sjukdom!
Svar på tråden HON kallade MIG tjockis?!