• Begga

Fler med rosa pojkar?

Har en nästan permanent rosa pojk. Hans period har varit i drygt 1,5 år nu, han fyller 4 i augusti.
    Det var svårt först för att då ville han gärna ha rosa kjolar, glitter och glamour. Lite svårare att stå för det när det var dags att gå ut o handla ;)
    Men vet du det förenklar en hel del också. Han borstar tänderna för att tandborsten är rosa. Klär på sig vantar för att dom är rosa. Strumpor rosa, "rosa" mat etc etc

På dagis är fröknarna helt med på det där med könsroller och färger. Han får klä sig i rosa princesskjolar och ha det på hela dagen om han vill. Övriga barn lär sig därmed att det är inget fel på det.
    När han fyllde 3 hade vi rosa-och-bilar temakalas och han var världens lyckligaste. Ingen var barnen hade någon kommentar förutom en äldre flicka som fick en utmärkt förklaring på det där med färger och kön... att det inte spelar någon roll och hon får gilla svart eller blått om hon vill det, vilken lyx i det moderna samhället ;)

Nu har jag dessutom märkt att 3 pojkar i olika åldrar på hans dagis har sina rosa perioder. Dom är så gulliga allihopa i sina rosa stövlar, rosa jackor och kepsar. Jag hoppas verkligen att vi har gett ett gott exempel till deras föräldrar på hur man kan möta det där med rosa pojkar. Att dom ska helt enkelt få vara så så länge dom önskar !

Fördomar har jag fått höra från både vuxna med andra kulturella bakgrunder samt från homosexuella som undrar "men om han blir bög då?". Man får förklara och stå för att det är fritt val som har ingenting med hans individuella personlighet att göra :)

Kanske ska lägga till att jag är ganska nöjd med hans val. Fasar inför den perioden när allting ska vara "cool" och svart med döskallar på !!!

Svar på tråden Fler med rosa pojkar?