Inlägg från: Lykketrollet |Visa alla inlägg
  • Lykketrollet

Fler med rosa pojkar?

Jodå, vi har en riktigt rosa kille. Han har alltid varit en rosa pojke. Just nu tycker jag faktisk att det är lite svårt. Jag börjar bli rädd att han ska retas när han börjar i skolan. Han ville tex ha en rosa hjälm med blommor och rosa Barbiesandaler. Nu hittade han iofs andra alternativ till både delarna utan att jag sa något, men jag vet liksom inte om jag vill köpa det mest tjejaktiga längre.. Andra barn har ofta kommenterat att han har rosa kläder, men han bryr sig inte en sekund, och just det är iaf skönt!

• Lykketrollet
    näradig skrev 2009-06-02 17:59:38 följande:
    jag skulle aldrig acceptera några dumma komentarer angående någonting till mina barn utan att säga ifrån och det gör inte stora grabben själv heller.
    Men det är ju jättebra att ditt barn inte låter någon ge honom negativa kommentarer, men alla barn är inte så tuffa att dem vågar säga emot. Och barnen är både på dagis och i skolan där vi föräldrar inte är och kan stötta dem verbalt. Och även om jag inte visar sonen att jag ser någon skillnad på färgerna så är det ju utan tvekan så att de allra flesta barn pratar om att rosa är en tjejfärg. Då är det väl inte heller så svårt att förstå att vissa barn faktisk kan behöva stötta. Stötta så att de väljer det de vill ha, och inte det alla andra tycker om.
  • Lykketrollet
    näradig skrev 2009-06-03 07:00:33 följande:
    de är 2 och 6 år. jag anser att personalen SKA vara med och veta vad barnen säger till varandra. men jag vet inte, därför frågar jag.vartifrån menar du att de lär sig detta?
    Min erfarenhet är att de flesta barn idag får veta att rosa är tjejfärg både hemma, i leksakskataloger, i klädaffärer. Överallt är rosa, rosa, rosa bara för tjejer och till pojkarna är det ju faktisk inget som är rosa (förutom en enstaka t-tröja här och där). Jag tror att de flesta pojkar som vill ha rosa får höra hemma att dem inte kan få det därför att....
  • Lykketrollet
    näradig skrev 2009-06-03 15:11:53 följande:
    Starlight mamman skrev 2009-06-03 08:16:19 följande:
    vad menar du med att det inte finns något rosa till pojkar? allt som finns är ju till den som vill ha det?
    Jo, men man kan inte undvika att se hur både affärer och leksakstidninger är uppdelade efter kön, och därmed också efter färg. Jag tänker som dig att rosa finns för pojkar om dem vill ha det, men det blir ju från det som affären har tänkt är "tjejavdelningen". Förstår?
Svar på tråden Fler med rosa pojkar?