• Anonym

Kan det vara herpes?

Jag har haft en gång två gånger innan detta problemet men första gången var jag hos min gynläkare och då var det svamp som blev eksem. Förra gången gick det över själv men nu har det kommit igen. Det kommer efter jag och min man haft sex, speciellt om det bara blir pang på. Det ser ut som små skrapsår och känns precis som ett och det blöder lite från det, svider när man rör det. Funderar på om det blir för stor hud mot hud. Det är precis under slidöppningen. Om jag smörjer med barnolja och luftar försvinner det efter 2-3 dagar.
    Ska ringa gynläkaren men ville bara höra om andra varit med om samma eller vet hur herpes beter sig och verkar när man får det...

• Svar på tråden Kan det vara herpes?
  • Anonym

Är det inte svamp då? Gå till gyn när du har såren så kan hon ta ett prov direkt från såret och se om det är herpes.

• Anonym

Tack så mycket för länken.
    Har suttit om kollat på nätet och man blir ju orlig över att man har det.. Känns lite smakfullt...

• Anonym (lilja)

har du haft herpes innan? om du inte har haft det gör det bra mycket ondare...första herpesutbrottet var riktigt illa för mig, jag kunde inte gå på 2 dagar...eller kissa.

• Anonym

Jag har haft detta besvär två gånger innan och ena gången var det svamp och andra gick över av sig själv. Jag har inget besvär mer än det sved lite igår när jag kissade eftersom urin kom på det annars inget när jag kissar. Jag känner inget av det. Smörjer jag med barnolja kan det svida till lite mer låter jag det vara märker jag inte att jag har det. Det känns som när man har ett skravsår fast jag har det i underlivet.
    Får jag fråga "lilja" hur fick du det? Kan det ligga latent?
    Tack för ditt svar...

• Anonym (lilja)
    Anonym skrev 2009-06-02 16:38:41 följande:
    Jag har haft detta besvär två gånger innan och ena gången var det svamp och andra gick över av sig själv. Jag har inget besvär mer än det sved lite igår när jag kissade eftersom urin kom på det annars inget när jag kissar. Jag känner inget av det. Smörjer jag med barnolja kan det svida till lite mer låter jag det vara märker jag inte att jag har det. Det känns som när man har ett skravsår fast jag har det i underlivet.Får jag fråga "lilja" hur fick du det? Kan det ligga latent? Tack för ditt svar...
    jag hade en pojkvän...efter ett tag körde vi utan kondom och hade oralsex och hade en blåsa på läppen och SÄGER inget.jag tänkte inte så mkt på det heller utan tänkte att det kanske var en förkyldningsblåsa..eller nåt. men så började det klia och göra ont och jag fick blåsor. jag fattade inget fortfarande men sa till min poojkvän att det gjorde ont och misstänkte herpes...DÅ kläcker han ur sig...'asså jag har herpes'.
    Thanks liksom, gick till doktorn och fick en massa medicin och pencillin och vid det laget hade jag så ont att jag kunde bara kissa i badkaret om jag samtidigt hällde ljummet vatten med salt på slidan. bajsa gick inte heller.
    fy fan vad arg jag var. detta var 2 år sedan (2.5 t.o.m)och sen dess har jag inte fått det, bara blås på läppen för det fick jag ju också..
    sen tog det slut inte långt senare.
    jag tror det ligger latent i kroppen och sen 'väntar' på att det ska blomma ut vid tillfälle...
  • Anonym (lilja)

HAN hade en blåsa på läppen ska det stå

• Anonym

Tack så mycket för att du ville dela med dig...
    Känns konstigt eftersom varken jag och min man har det och haft något tillstymmelse till det men det kan väl ligga latent i kroppen utan att man blivit smittad av någon eller?

• Anonym (Emelie)
    Anonym skrev 2009-06-02 16:38:41 följande:
    Jag har haft detta besvär två gånger innan och ena gången var det svamp och andra gick över av sig själv. Jag har inget besvär mer än det sved lite igår när jag kissade eftersom urin kom på det annars inget när jag kissar. Jag känner inget av det. Smörjer jag med barnolja kan det svida till lite mer låter jag det vara märker jag inte att jag har det. Det känns som när man har ett skravsår fast jag har det i underlivet. Får jag fråga "lilja" hur fick du det? Kan det ligga latent? Tack för ditt svar...
    Vad jag har hört, och vad som även stämde på mig så är det första herpesutslaget helt förjäkligt. Jag låg sjuk med feber och hade så ont att jag inte visste var jag skulle ta vägen, det sved, bultade och värkte och blåsorna syntes tydligt. Alla andra omgångar efter det då herpesen blommat ut var inte lika kraftiga men jag har alltid märkt av blåsorna som till en början kan vara var/vatten-fyllda för att sedan spricka och svida när man går på toa. Det var bara första gången jag fick feber och ledont. Andra gången hade jag bara lite ont i lederna och var allmänt svag, sedan planar det ut till att bara kännnas i underlivet mindre och mindre (som tur är).

Vad jag förstår så är det vanligt att killarna inte känner av några symptom alls, iallafall inte synliga. Man smittar andra när viruset håller på att slå ut eller redan har slagit ut. En kille som jag råkade smitta fick feber och var hängig men fick inga utslag. Och killen som jag blev smittad av visste inte om att han hade herpes eftersom det inte fanns några utslag. Får man inga symptom så vet man alltså inte NÄR man är smittsam. Jag skulle egentligen inte tro att det är herpes du har men skulle det vara så så har din kille antagligen det utan att veta om det och så kan det vara att ni inte har tajmat hans smittsamhet tidigare. Det beror ju på när han blev smittad också, ju längre sedan desto längre tid mellan herpesutbrotten. Hoppas det blev lite klarare.
  • Anonym (lilja)
    Anonym skrev 2009-06-02 16:54:45 följande:
    Tack så mycket för att du ville dela med dig...Känns konstigt eftersom varken jag och min man har det och haft något tillstymmelse till det men det kan väl ligga latent i kroppen utan att man blivit smittad av någon eller?
    nja det tror jag faktiskt inte. nån måste ju ha herpes aktivt för att det ska smittas. det ligger nog inte latent i kroppen utan att någon 'har' något..men som sagt, helt säker är jag inte men det var pga av den killen som jag fick det.
  • Anonym (lilja)

ts: du har nog inte herpes tror inte jag. då hade du inte suttit här...eller suttit över huvud taget!

• Anonym (Läkarstudent)

Jag tror inte att det är herpes om det kommer i samband med samlag och framför allt om ni haft "pang på". Det du har är troligtvis hudsprickor, dvs att slemhinnorna spricker lite om man inte hunnit ha förspel och blivit tillräckligt våt. Alternativt att man håller på länge. Är ett rent mekaniskt sår som läker när det får vara ifred ett par dagar. Ofarligt, vanligt, men jobbigt.

Herpesblåsor brukar göra väldigt väldigt ont, inte bara svider lite när man tar på dem. Men det kan ju vara olika. De uppkommer heller inte i samband med samlag. Herpes ligger latent i nervcellerna när man blivit smittad. Och när immunförsvaret kanske är lite dåligt kan viruset vandra ut längs nervcellerna och skapa blåsor i underlivet (eller läpparna)

Men eftersom det uppkommer i samband med samlag låter det inte som herpes.
    Men sen kanske du har en svampinfektion i grunden, då blir det lättare hudsprickor pga att slemhinnan redan är utsatt.

• Anonym

Jag tror att det är skavsår du har. Om man är lite torr och det gnids för mycket så kan man bli lite skinnflådd. Jag har också fått lite såna problem tidigare men det försvann när vi började använda glidmedel.

Lite kuriosa:
    Jag sökte själv vård för Herpes för några månader sedan. Jag hade så ont att jag varken kunde ligga, sitta eller gå. Jag hade ingen feber och det höll i sig i över en vecka. Jag hade aldrig haft sex med någon med Herpes (vad jag visste) och har haft samma partner i över tre år.

Jag testade mig och BM sa att det inte riktigt såg ut som Herpes men att hon skulle ta ett test i alla fall. Men gissa vad? Det var INTE herpes. Fick tillbaka provsvaren och jag var inte smittad.

Efter konsultation har man kommit fram till att det kan ha varit bältros i underlivet som är extremt ovanligt. Jag har haft bältos tidigare men då på ryggen, och det är så ovanligt att ha det i underlivet att man inte ens testar för det trots att ca 2 procent av alla som söker vård för Herpes simplex i stället har Herpes zoster som orsakar bältros (vattkoppor).

• Anonym

Väldigt tacksam för alla era svar..

Svar på tråden Kan det vara herpes?