• Anonym

Kan det vara herpes?

Jag har haft en gång två gånger innan detta problemet men första gången var jag hos min gynläkare och då var det svamp som blev eksem. Förra gången gick det över själv men nu har det kommit igen. Det kommer efter jag och min man haft sex, speciellt om det bara blir pang på. Det ser ut som små skrapsår och känns precis som ett och det blöder lite från det, svider när man rör det. Funderar på om det blir för stor hud mot hud. Det är precis under slidöppningen. Om jag smörjer med barnolja och luftar försvinner det efter 2-3 dagar.
    Ska ringa gynläkaren men ville bara höra om andra varit med om samma eller vet hur herpes beter sig och verkar när man får det...

• Svar på tråden Kan det vara herpes?
  • Anonym

Är det inte svamp då? Gå till gyn när du har såren så kan hon ta ett prov direkt från såret och se om det är herpes.

• Anonym

Tack så mycket för länken.
    Har suttit om kollat på nätet och man blir ju orlig över att man har det.. Känns lite smakfullt...

• Anonym

Jag har haft detta besvär två gånger innan och ena gången var det svamp och andra gick över av sig själv. Jag har inget besvär mer än det sved lite igår när jag kissade eftersom urin kom på det annars inget när jag kissar. Jag känner inget av det. Smörjer jag med barnolja kan det svida till lite mer låter jag det vara märker jag inte att jag har det. Det känns som när man har ett skravsår fast jag har det i underlivet.
    Får jag fråga "lilja" hur fick du det? Kan det ligga latent?
    Tack för ditt svar...

• Anonym

Tack så mycket för att du ville dela med dig...
    Känns konstigt eftersom varken jag och min man har det och haft något tillstymmelse till det men det kan väl ligga latent i kroppen utan att man blivit smittad av någon eller?

• Anonym

Jag tror att det är skavsår du har. Om man är lite torr och det gnids för mycket så kan man bli lite skinnflådd. Jag har också fått lite såna problem tidigare men det försvann när vi började använda glidmedel.

Lite kuriosa:
    Jag sökte själv vård för Herpes för några månader sedan. Jag hade så ont att jag varken kunde ligga, sitta eller gå. Jag hade ingen feber och det höll i sig i över en vecka. Jag hade aldrig haft sex med någon med Herpes (vad jag visste) och har haft samma partner i över tre år.

Jag testade mig och BM sa att det inte riktigt såg ut som Herpes men att hon skulle ta ett test i alla fall. Men gissa vad? Det var INTE herpes. Fick tillbaka provsvaren och jag var inte smittad.

Efter konsultation har man kommit fram till att det kan ha varit bältros i underlivet som är extremt ovanligt. Jag har haft bältos tidigare men då på ryggen, och det är så ovanligt att ha det i underlivet att man inte ens testar för det trots att ca 2 procent av alla som söker vård för Herpes simplex i stället har Herpes zoster som orsakar bältros (vattkoppor).

• Anonym

Väldigt tacksam för alla era svar..

Svar på tråden Kan det vara herpes?