• Anonym

Byta soc.handläggare?

Jag trivs verkligen inte med min socialsekreterare. Känner mig obekväm och vill byta. har varit i kontakt med chefen för socialtjänsten i min hemstad ang. detta och fick svaret att det inte går att byta, då jag fyllt 25 år och personer över 25 år får denna sekr. Men jag VET ju att det finns andra soc.sekr. som handlägger "äldres" ärenden.
    Min handläggare är transvestit. Eller jag vet inte vad det heter exakt, men det är en man som nu är kvinna. Klär sig som en och har bytt namn. Det är inte det som stör mig, är väldigt "öppen" för sådant. har aldrig gillat denna person och kommer nog aldrig göra det. Vissa människor går bara inte ihop och man kan ju inte gilla alla.
    Har jag inte RÄTT att få byta soc.sekr utan en massa möten och krångel? Och om det nu måste till sånt, så har jag väl iaf RÄTT att överhuvudtaget få byta?
    Snälla SVARA! Detta grämer mig dag ut och dag in!

• Svar på tråden Byta soc.handläggare?
  • Jannerrr

Du har ett problem!!
    Visserligen har du rätt att byta handläggare men undrar om det hjälper. Du får en av hennes arbetskamrater istället...
    Begär skriftligt att få byta. Som skäl kan du ange att personkemin är total katastrof.
    Inte ett ljud om att handläggningen sviker eller annat negativt. Tvärtom, beröm henne men säg att det funkar inte.
    Hoppas du lyckas!

• Anonym

Hur ofta träffar eller har du kontakt med denna soc.sekr?

"Står" du verkligen inte ut....?

• Anonym (fundersam)

Om det nu inte skulle bekymra dig att hon har varit man förut, varför skriver du det då överhuvudtaget....

• J1983

Det är lite klurigt det där. Jag har haft endel klienter som velat byta för att de varit missnöjda med mina beslut. De har inte fått byta av den anledningen. Detta då vi dels bara är två handläggare och min kollega jobbar ju tillsammans med mig och gör samma bedömning. Och vi gör bedömningen utifrån de lagar och regler som styr vårt arbete.

Dock har jag fått ta över endel klienter som velat byta på grund av att man ansett att man ej kan samarbeta med sin handläggare. Kan t.ex. handla om utsatta kvinnor som inte känner sig bekväm med en manlig handläggare osv. Sånt får man ju respektera. Men åtminstone där jag jobbar är man väldigt restriktiv med sådana byten. Om du kan motivera varför och på vilket sätt det påverkar dig så kanske du kan få byta. Det beror ju dock helt och hållet på hur många handläggare det finns.

Men rent generellt skulle jag nog säga att nej, du har inte rätt att få byta bara sådär. Detta då man inte kan välja soc.sekr. Det vore ju ohållbart om den som är mest poppis ska få alla klienter medan de som ingen gillar ska sitta utan jobb. Det handlar ju inte om att du ska gilla din socialsekreterare. Det viktiga är ju huruvida han eller hon kan sitt jobb och kan utreda ditt ärende och ge dig stöd till att bli självförsörjande.

• Anonym

Anonym (fundersam) skrev 2009-06-03 08:07:06 följande:

Om det nu inte skulle bekymra dig att hon har varit man förut, varför skriver du det då överhuvudtaget....
    Jag kom själv på att det kanske ser konstigt ut =) men jag glömde skriva att socialtjänstchefen som jag var i kontakt med, säkert trodde att det var därför jag ville byta, det har tydligen varit andra som velat byta just därför. Hon sa att det skulle vara "diskriminerande" mot henne, men det är ju precis det det är mot mig om JAG inte får byta. Jag är ju i en sån utsatt postition och i total beroendeställning till dom, så jag borde ju ha RÄTT att känna mig trygg med min handl.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-06-03 08:05:22 följande:
    Hur ofta träffar eller har du kontakt med denna soc.sekr?"Står" du verkligen inte ut....?
    Nej, jag står inte ut.
  • J1983
    Anonym skrev 2009-06-03 22:21:03 följande:
    Nej, jag står inte ut.
    Frågan är ju som sagt varför? Vad skulle bli annorlunda med en annan handläggare? Vilken skillnad är det du vill ha i mötet med handläggaren?
  • Anonym

Hur ofta har du kontakt med din handläggare?

Svar på tråden Byta soc.handläggare?