• Mamma till 2 kottar

Larm JA eller NEJ???

Hej

Funderar på om vi ska skaffa larm eller inte??
    Vi kan inte bestämma oss... behöver synpunkter, positiva och negativa.

Vad tycker du??

Bra?
    Dåligt?
    Dyrt?
    Onödigt?
    Säkert?

• Svar på tråden Larm JA eller NEJ???
  • Micke
    Pshevil skrev 2009-07-08 11:02:28 följande:
    Ska snart bygga hus och funderar på att skaffa larm. Vad kostar det om man köper? Förstår att det kostar 2-300 kr i månaden om man hyr?
    Från ett par tusenlappar och uppåt.

Vill du komma lite billigare undan så kan du importera larmet ifrån England då de har väsentligt lägre priser.

Men låt säga ca 5000 kr för ett standardlarm.

Sedan kan du ansluta detta till en larmcentral för runt 75 kr i månaden.

Så det blir snabbt lönsamt att köpa larmet istf att hyra det.
  • Micke
    Micke skrev 2009-07-08 11:36:18 följande:
    Från ett par tusenlappar och uppåt. Vill du komma lite billigare undan så kan du importera larmet ifrån England då de har väsentligt lägre priser. Men låt säga ca 5000 kr för ett standardlarm. Sedan kan du ansluta detta till en larmcentral för runt 75 kr i månaden. Så det blir snabbt lönsamt att köpa larmet istf att hyra det.
    Här är ett ex på några som importerat.
    www.byggahus.se/forum/teknik/100176-powermax-larm-england.html
  • Pshevil

Tack för svar! Det var ju inte så farligt dyrt som jag trodde.

• impossible girl
    Skumboll skrev 2009-07-08 08:39:03 följande:
    Absolut inte! Däremot har vi larmdekaler uppsatta för att mota bort eventuella tjuvar.
    För det första så är detta olagligt, för det andra är inte inbrottstjuvar så dumma att de går på sådant, man ser rätt lätt om det finns ett larm eller ej.

Vi har larm från securitas, vilket jag är skitnöjd med. För min del är det främst för att vi lätt har det bästa brandskyddet man kan ha. Om brandlarmet går så tas det bilder och om de på larmcentralen ser att det finns rök (eller inbrottstjuvar) så larmar dom brandkåren direkt (eller polisen då). Ingen vakt behöver alltså åka dit först för att se att det verkligen brinner... Jag som är ganska nojig när det gäller sånt tycker att detta är skitbra!
  • Skumboll

impossible girl skrev 2009-07-15 22:17:36 följande:

För det första så är detta olagligt, för det andra är inte inbrottstjuvar så dumma att de går på sådant, man ser rätt lätt om det finns ett larm eller ej. Vi har larm från securitas, vilket jag är skitnöjd med. För min del är det främst för att vi lätt har det bästa brandskyddet man kan ha. Om brandlarmet går så tas det bilder och om de på larmcentralen ser att det finns rök (eller inbrottstjuvar) så larmar dom brandkåren direkt (eller polisen då). Ingen vakt behöver alltså åka dit först för att se att det verkligen brinner... Jag som är ganska nojig när det gäller sånt tycker att detta är skitbra!
    Jasså? Vem säger att det är olagligt?
    Om vi bor i en länga med 10 radhus, och vi är de enda som har dekaler uppsatta tror jag inte att de väljer att gå in till oss först faktiskt. Om de nu absolut inte ska ha något inne hos just oss vill säga, men då hade det ju inte spelat någon roll om vi har larm eller ej.
  • Skumboll

Jag menar, ska tjuvarna sätta dit oss för att vi har dekaler men inget larm? Eller är det för företagets skull?

• Kärnan

Ja, du får ju inte använda ett företags loggor och märken om du inte har anlitat dom... Sen tror jag som du att själva märkningen är det som avskräcker tjuven - inte larmet.. tror inte heller att de går och kollar om det VERKLIGEN sitter ett larm...

Skumboll skrev 2009-07-16 07:18:22 följande:
    Jag menar, ska tjuvarna sätta dit oss för att vi har dekaler men inget larm? Eller är det för företagets skull?
  • Dynah

Det finns billiga larm på Claes Ohlson. Det bästa med installerat larm är ju att det avskräcker. Så jag tycker det räcker med att kosta på sig ett larm för...tror det kostade max 2000,- med rörelsesensor. När någon går in i huset så ringer larmet upp 3 valfria telefonnummer och tjuter otroligt högt. Inomhus dock, men tillräckligt för att tjuven inte vill stanna kvar särskilt länge.
    Vi har även satt upp stora skyltar på husfasaden samt små klisterlappar runt fönstrena.

• Kärnan
    Dynah skrev 2009-07-16 07:26:34 följande:
    Det finns billiga larm på Claes Ohlson. Det bästa med installerat larm är ju att det avskräcker. Så jag tycker det räcker med att kosta på sig ett larm för...tror det kostade max 2000,- med rörelsesensor. När någon går in i huset så ringer larmet upp 3 valfria telefonnummer och tjuter otroligt högt. Inomhus dock, men tillräckligt för att tjuven inte vill stanna kvar särskilt länge. Vi har även satt upp stora skyltar på husfasaden samt små klisterlappar runt fönstrena.
    Vadå - har ni gjort egna klistermärken? Eller följer det med skyltar?
    Hur länge tjuter larmet?
  • Skumboll
    Kärnan skrev 2009-07-16 07:23:53 följande:
    Ja, du får ju inte använda ett företags loggor och märken om du inte har anlitat dom... Sen tror jag som du att själva märkningen är det som avskräcker tjuven - inte larmet.. tror inte heller att de går och kollar om det VERKLIGEN sitter ett larm...
    Tja, fast det är inget problem för oss eftersom sambon jobbar med larm. Och vi är inte de enda som gör så där... (jadå, cheferna är fullt medvetna)
    Sambon menar också att det är helt bortkastade pengar att ha ett larm med "abonnemang".
Svar på tråden Larm JA eller NEJ???