Inlägg från: PetraStockholm |Visa alla inlägg
  • PetraStockholm

Jag fick missfall av fostervattensprov

Jag är 39 år och har sedan tidigare en frisk tjej på snart 6 år. När jag blev gravid i januari var det självklart att vi skulle göra fostervattensprov eftersom riskerna är så minimala och vi var överrens om att vi ville veta så att barnet var friskt.
    Under själva provet, som gjordes i vecka 15+4, sa läkaren att jag var svårstucken men att det sedan gick bra. Hon tittade inte på fostret efteråt utan sa att allt hade gått bra.
    Jag fick inga onda aningar alls, vilade en vecka och varken blödde, hade ont eller fick läckage av fostervatten. Mådde toppen med andra ord.
    Förra måndagen fick vi besked på det utökade provsvaret att fostret var friskt och att det var en pojke.
    Men när vi skulle göra ultraljudet i fredags, 3,5 vecka efter fostervattensprovet, så upptäckte de att pojken var död. Troligen dog han ganska omgående efter fostervattensprovet, men kroppen har inte förstått det utan fortsatt med graviditetssymtomen, en så kallad MA, Missed abortion.

Det kom som en chock för oss, det var verkligen något vi inte räknat med, trots att vi kände till riskerna. Så visst kan det hända!

Om vi blir gravida igen, vilket vi hoppas att vi blir snart (nån som blivit det tätt inpå??) kommer vi trots detta att göra antingen fostervattensprov eller moderkaksprov eftersom ovissheten skulle vara för svår att bära.

Men just nu sörjer vi den lille pojken vi aldrig fick lära känna, sen får framtiden utvisa hur det blir.

• Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov
  • PetraStockholm

PinglanEmma - jätteledsen för din skull. Var du långt gången?

CoolaSuperMamsen - varför valde du MKP istället denna gång? Är det för att det görs tidigare i graviditeten eller blev du rådd att välja det?

Eftersom jag tänker oerhört mycket på en ny graviditet så försöker jag läsa så mycket som möjligt om det. En del påstår att man ska räkna skrapningen som dag 1 i menstruationen? Vet ni nåt om det?

Testade också redan idag om jag hade graviditetshormon kvar i kroppen, då jag läst att ägglossningen inte kommer igång om man har detta hormon i kroppen, och testet visade negativt, vilket kändes som en lättnad.

Betyder det att ägglossning kan komma igång 2 veckor efter skrapningen? Och vågar man i så fall ha sex redan då med tanke på infektionsrisken? Många frågor...

• PetraStockholm

Hmm jag behövde ingen återkontroll sa de, om inga komplikationer tillstötte. Eftersom jag fick skrapas för att få ut placentan så skulle det inte vara nödvändigt sa de...

Vecka 8 är nog så långt gången, man har ju börjat längta då och känner sig gravid :(

• PetraStockholm

EnTvåTre: Nej de kan inte veta säkert förräns de kontrollerat fostret och moderkakan men det svaret skulle dröja till efter sommaren tyvärr.

Anledningen till att de gissade det var väl just att fostret tycks ha dött precis efter provet, (de kan ju se hur stort det är och hur pass utvecklat) men det kan ju naturligtvis ha berott på andra saker också.

Vi har också blivit gravida snabbt båda gångerna och jag har aldrig tidigare haft missfall, men visst, nu är jag ju 39, det kanske kan spela in.

• PetraStockholm

EnTvåTre: Hur var det att göra MKP? Har hört att det är ännu lite större risk med det. Gjorde ni det pga att det går att göra tidigare?
    Det är ju en stor fördel, dock är jag rädd att få missfall igen pga det.

Grattis dock till två friska barn!!

• PetraStockholm
    CoolaSuperMamsen skrev 2009-06-03 16:18:36 följande:
    vi valde mkp för att vi kunde få göra det tidigare i v 12-13  tyckte det gjorde mindre ont inte för att det gör ont men fostervattensprovet var obehagligt. sen gör fvp senare och jag vill alldrig behöva avbryta så sent som i v20 igen.
    Nej jag håller med, det vill inte jag heller vara med om. Jag svarar dessutom aldrig på smärtstillande alls, så det var ingen rolig upplevelse, varken fysiskt eller psykiskt.
    Får vi en ny chans blir det nog mkp.
  • PetraStockholm
    turpis skrev 2009-06-03 16:30:11 följande:
    Beklagar missfallet, förstår att det är tungt! Fråga från ovetande: varför gör man inte KUB eller NUPP i stället? Finns inte det i alla landsting?
    Jodå, men dessa två undersökningar talar egentligen inte om någonting om just DITT barn, bara sannolikheten.
  • PetraStockholm

grön banan skrev 2009-06-03 16:34:59 följande:

Har ni ökad risk för att få ett missbildat barn, eftersom du skriver att ovissheten skulle va för stor? Beklagar förlusten av er son.
    Ja jag är nästan 40 år, då är riskerna stora att föda ett barn med kromosomavvikelser.
  • PetraStockholm
    Entvåtre skrev 2009-06-03 16:32:33 följande:
    ps. kontakta din gynekolog så att han/hon snarast kan se att allting ser normalt ut. Jag har fått återbesök genom UltraGyn, även fast jag skrapades. Det tycker jag du också ska ha.
    Ska jag göra. Men kanske vänta ett par veckor. Tack för tipset!
  • PetraStockholm
    turpis skrev 2009-06-03 16:39:26 följande:
    grön banan skrev 2009-06-03 16:34:59 följande: Reagerar också på att du, ts, är beredd att ta samma risk igen, men vad vet väl jag om ditt liv .
    Ja, jag vill inte ha barn till varje pris så jag anser att jag hellre tar den risken än föder ett barn som inte är friskt. Men det är bara min åsikt, jag vet att många inte delar den.
Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov