• PetraStockholm

Jag fick missfall av fostervattensprov

Jag är 39 år och har sedan tidigare en frisk tjej på snart 6 år. När jag blev gravid i januari var det självklart att vi skulle göra fostervattensprov eftersom riskerna är så minimala och vi var överrens om att vi ville veta så att barnet var friskt.
    Under själva provet, som gjordes i vecka 15+4, sa läkaren att jag var svårstucken men att det sedan gick bra. Hon tittade inte på fostret efteråt utan sa att allt hade gått bra.
    Jag fick inga onda aningar alls, vilade en vecka och varken blödde, hade ont eller fick läckage av fostervatten. Mådde toppen med andra ord.
    Förra måndagen fick vi besked på det utökade provsvaret att fostret var friskt och att det var en pojke.
    Men när vi skulle göra ultraljudet i fredags, 3,5 vecka efter fostervattensprovet, så upptäckte de att pojken var död. Troligen dog han ganska omgående efter fostervattensprovet, men kroppen har inte förstått det utan fortsatt med graviditetssymtomen, en så kallad MA, Missed abortion.

Det kom som en chock för oss, det var verkligen något vi inte räknat med, trots att vi kände till riskerna. Så visst kan det hända!

Om vi blir gravida igen, vilket vi hoppas att vi blir snart (nån som blivit det tätt inpå??) kommer vi trots detta att göra antingen fostervattensprov eller moderkaksprov eftersom ovissheten skulle vara för svår att bära.

Men just nu sörjer vi den lille pojken vi aldrig fick lära känna, sen får framtiden utvisa hur det blir.

• Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov
  • Tingeling83

har hört man kan få mf av det där provet

beklaga verkligen

Fick själv missfall konstaterat idag .

• gumtree

Usch va tråkigt - beklagar verkligen!

• Hanniz84

Beklagar!
    så himla tråkigt...

va med om ett MA jag oxå, som inte märktes av.. 5v gick jag utan att veta ngt, o upptäckte det sen på VUL i v13

hoppas att ni snart blir gravida igen! så fort kroppen är redo igen så kommer det hända..
    jag fick tillbaka min ÄL + mens 4v efter MA

• Hanniz84
    PinglanEmma skrev 2009-06-03 15:52:10 följande:
    har hört man kan få mf av det där provet beklaga verkligen Fick själv missfall konstaterat idag .
     beklagar ditt missfall oxå.. :(
  • CoolaSuperMamsen

beklagar stackars er
    gjorde fvp i v17 avbröt då pojken hade en allvarlig kromosomavikelse
    blev gravid ca 3 månader senare gjorde mkp fick en frisk flicka sedan.

stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
  • PetraStockholm

PinglanEmma - jätteledsen för din skull. Var du långt gången?

CoolaSuperMamsen - varför valde du MKP istället denna gång? Är det för att det görs tidigare i graviditeten eller blev du rådd att välja det?

Eftersom jag tänker oerhört mycket på en ny graviditet så försöker jag läsa så mycket som möjligt om det. En del påstår att man ska räkna skrapningen som dag 1 i menstruationen? Vet ni nåt om det?

Testade också redan idag om jag hade graviditetshormon kvar i kroppen, då jag läst att ägglossningen inte kommer igång om man har detta hormon i kroppen, och testet visade negativt, vilket kändes som en lättnad.

Betyder det att ägglossning kan komma igång 2 veckor efter skrapningen? Och vågar man i så fall ha sex redan då med tanke på infektionsrisken? Många frågor...

• Tingeling83
    PetraStockholm skrev 2009-06-03 16:04:39 följande:
    PinglanEmma - jätteledsen för din skull. Var du långt gången?CoolaSuperMamsen - varför valde du MKP istället denna gång? Är det för att det görs tidigare i graviditeten eller blev du rådd att välja det?Eftersom jag tänker oerhört mycket på en ny graviditet så försöker jag läsa så mycket som möjligt om det. En del påstår att man ska räkna skrapningen som dag 1 i menstruationen? Vet ni nåt om det?Testade också redan idag om jag hade graviditetshormon kvar i kroppen, då jag läst att ägglossningen inte kommer igång om man har detta hormon i kroppen, och testet visade negativt, vilket kändes som en lättnad. Betyder det att ägglossning kan komma igång 2 veckor efter skrapningen? Och vågar man i så fall ha sex redan då med tanke på infektionsrisken? Många frågor...
    när man slutat blöda kan man ha sex , efter återkontrollen iofs!!

önska er all lycka!

nee jag var "bara" vecka 8
  • Tingeling83

Gynekologisk skrapning kan genomföras som en undersökning eller som ett kirurgiskt ingrepp till exempel vid kraftiga blödningar, abort eller missfall.

Som undersökning

En gynekologisk skrapning kan genomföras som en undersökning för att hitta orsaker till symtom från livmodern eller livmoderhalsen så som mellanblödningar eller blödningar efter klimakteriet. Om cancer i livmodern misstänks kan en skrapning också göras. Det utskrapade materialet undersöks därefter i mikroskop.

Som behandling eller kirurgiskt ingrepp Skrapning vid kraftiga blödningar: Om livmoderslemhinnan är förtjockad kan den ge upphov till kraftiga mensblödningar eller mellanblödningar. En skrapning av livmoderslemhinnan är vanligen det bästa sättet att minska blödningarna. Skrapning efter missfall: Om en tidig graviditet leder till missfall genomförs ofta en skrapning för att tömma livmodern på rester av graviditeten. Skrapning vid oönskad graviditet: Används för att avbryta graviditeten. Förberedelse

Din läkare kommer att informera dig om ingreppet. Om skrapningen genomförs som en abort eller på grund av ett missfall har du möjlighet att tala med en kurator både före och efter ingreppet.

Eftersom en gynekologisk skrapning är ett kirurgiskt ingrepp ska du fasta natten före ingreppet.

Så går det till

Skrapningen är ett mycket snabbt ingrepp och tar omkring fem minuter. Du blir antingen sövd genom narkos eller får lokalbedövning. Vid lokalbedövning sprutas bedövningsmedel via slidan in i livmoderhalsen.

Skrapning för provtagning

Vid provtagning kan läkaren behöva göra en mindre skrapning med ett mycket tunt instrument eller ta prov från livmoderslemhinnan med ett litet sugrör för mikroskopisk analys.

Skrapning vid abort eller missfall

Normalt är livmoderhalsen mycket smal och behöver vidgas med hjälp av ett litet stift för att skapningen ska kunna genomföras. Därefter förs en tunn plastslang, en så kallad sugkateter, in i livmodern för att ta bort graviditetsrester.

Eftervård

Efter ingreppet kan du få mensliknande smärtor under några timmar. Under operationsdagen ska du vila och inte räkna med att arbeta. Du kommer att få blödningar efter operationen som kan variera i mängd och färg och hålla i sig några dagar upp till en vecka. De tre närmaste veckorna efter ingreppet ska du avstå från samlag på grund av infektionsrisken.

Risker med skrapning

Det finns en liten risk att skrapan kan skada livmoderväggen, som på vissa ställen kan vara mycket tunn. Om det skulle hända gör man noggranna efterkontroller för att se att skadan läker ordentligt.

Som vid alla kirurgiska ingrepp finns det en infektionsrisk efter ingreppet. Det är därför viktigt att du kontaktar sjukvården vid buksmärtor, feber, illaluktande flytningar eller andra symtom som kan tyda på en infektion

• Entvåtre

Först och främst vill jag beklaga det som hänt er.

Jag gjorde abort i augusti 2008 i vecka 18, efter att ett fvp visat svåra kromosomavvikelser. Jag blev gravid igen i oktober 2008 och har BF nu i juli. Den här graviditeten gjorde vi MKP istället för att inte riskera en så sen abort igen. Jag har precis fyllt 41 år, en inte helt oviktigt information i sammanhanget. Men jag har haft väldigt lätt att bli gravid. Det här är min femte graviditet på lika många år (ett missfall, en sen abort, två barn).

Jag undrar om de till vet med så stor sannolikhet som är möjligt att ditt MF berodde på FVP:et. Jag vet att jag frågade hur de kunde veta att det var FVP som orsakade MF och fick då svaret att de uteslöt alla andra orsaker inte de drog slutsatsen att de måste bero på FVP.

Beklagar åter det som hänt er och jag hoppas att ni snart får det barn ni längtar efter.

Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov