Angora skrev 2014-07-22 10:38:19 följande:
Som utbildad frisör kan jag säga att frisörer använder 12% väteperoxid för att bleka ner ett svart hår om det ska ner till blont, men detta tar ett par gånger ändå.
9% väteperoxid bleker ner 1-2 steg
12% väteperoxid bleker ner 3-4 steg
Man räknar ljushet och mörkhet från steg 10- 1 där 1 är svart. Svart hår som ska bli ljust kommer att bli både rött, orange och gult i processen. Man bör göra en sådan behandling på salong.
Har du blekt håret innan? Color B4 finns att köpa i matbutiker och tar bort konstgjorda pigment och fungerar faktiskt otroligt bra! Har provat det på min själv för att se hur och om det fungerade med gott resultat. Dock hade jag blekt håret tidigare så min naturliga hårfärg är obefintlig så jag fick det gulbleka vilket jag sedan fick tona över.
Ska du prova denna får du ändå ta i beaktning vilken din naturliga färg är och eller om du blekt innan.
Låt säga att du ej blekt håret och är brun i dig själv och vill bli ljusblond, då måste du ändå bleka håret i slutändan. En kan inte tona håret ljusare. Tona går bra i samma mörk/ljushetsnivå eller mörkare. Då är det bättre att slinga i omgångar från början. Har du däremot varit blekt innan det svarta så kan en color B4 vara en ide att prova och sedan tona håret i den nyans du vill ha efter.
Du verkar bra på sånt här, jag såg på en blogg en gång att en tjej (som är frisör) blandade något slags blekmedel (väteperoxid kanske?) med schampo och sedan schamponerade hon liksom utväxten och sen sköljde ur. Detta mjukade upp utväxten och var tydligen ganska bra, jag tror att hon sedan ibland varvade med ljusa slingor för att den där schampoblekningen var skonsam/räckte inte fullt ut... Vet du om man kan göra så? Alltså om det är ett smart sätt att jämna ut utväxten på? :)