• Bullfan

Bleka med ren väteperoxid

Om man har färgat håret svart i herrans massa år, är ren väteperoxid så stark att den får bort det?
    Har försökt med avfärgningar och fan och hans moster men håret blir inte ens brunt....
    Om det nu skulle fungera med väteperoxid, vart köper man det? Antar att det är 3%-ig man ska ha?

(Ja, jag vet att håret antagligen ser ut som en risbuske om jag använder väteperoxid, men det hör inte hit)

• Svar på tråden Bleka med ren väteperoxid
  • Queequeg

Använd inte ren väteperoxid med högre än 3% för det är frätande.

Mamma gjorde så i sin ungdom hällde en flaska över huvudet och hon fick stora sår i hela hårbotten direkt fast hon var snabb med att skölja ur det.

Jag rekomenderar att du hellre går till en salong och frågar om råd de brukar ha bättre produkter än vad som finns att köpa i dagligvaruhandeln

• Themis

Väteperoxid är en syra. 3% är max för användning till hårblekning, över det fräter du troligast sönder ditt hår helt om så det hade jag inte rekommenderat.

Sår i hårbotten och kala fläckar för evigt kanske inte heller låter så sexigt?

• mumma84

Väteperoxid 3% utan skadliga konserveringsmedel finns på www.re-fresh.se. Apoteket har också en produkt men med farligt fenacetin. Min Kille blekte sitt hår genom att varje morgon spraya ett fuktande lager, det blev ljusare för varje dag och han stoppade proceduren när han var nöjd med resultatet vilket var ca 14 dagar.

• Wavva

Slingblek flera gånger med några dagars mellanrun och mkt inpackningar. Var beredd på att håret kan gå av om du bleker för mycket...

• soda

Jag gick precis från svart hår (färgat i 7år) och nu är det mörkbrunt/rött, riktigt snyggt faktiskt
    Tre blonderingar & håret är inte alls speciellt risigt

• Wavva

Jag blekte/avfärgade 6ggr på 4 veckor förra året- deet varinte bra. Massa hår gick av och färgen gul så jag tonade de igen bara för det och sen slingade succesivt. Men mitt mål var ljusblond.

• Tokstolla

Det kommer nog inte att funka att bara ha ren väteperoxid. Mamma är frisör så ngt har faktiskt fastnat. Du får helt enkelt göra slingor om du vill ha ljusare hår. Om du vill bli blond är risken att ditt hår går av- det blir som en tuggummimassa och går bokstavligt talat av. 

Det finns starkare väte för hårbehandling men antagligen kan du inte köpa detta då det endast säljs till frisörer.  

• Tokstolla
    Tokstolla skrev 2010-06-12 10:18:58 följande:
    Det kommer nog inte att funka att bara ha ren väteperoxid. Mamma är frisör så ngt har faktiskt fastnat. Du får helt enkelt göra slingor om du vill ha ljusare hår. Om du vill bli blond är risken att ditt hår går av- det blir som en tuggummimassa och går bokstavligt talat av. 

Det finns starkare väte för hårbehandling men antagligen kan du inte köpa detta då det endast säljs till frisörer.  
    Förresten! Tänk på att bara använda rent väta kan göra skitskumma saker som t.ex få ditt hår att vi vinrött/rosa osv.
  • leijha

Jag hade svart hår i en massa år, o blekte håret med mood blondering. Den enda som någonsin funkat på mitt hår. Med andra blekningar har det inte hänt så mkt. Det tog dock 3-4 ggr innan håret var fri från det svarta. Sen färgade jag det brunt.

Lycka till!!

• jdog

Att färga från svart är en lång väg att vandra. Det finns en avfärgning från Maria Nila som endast tar bort dem konstgjorda pigmenten i hårstråt. Denna sliter alltså inte ens i närheten som av en klassisk avfärgning. Dock får man räkna med att avfärga upprepade gånger även med Maria Nilas, då pigmenten sitter djupt.

Väljer du istället att köra på en klassisk avfärgning så behöver du först bleka bort alla svarta pigment samt hårstråets egna pigment, då kommer man behöva använda minst 9% väteperoxid. Detta kommer du behöva upprepa för att sedan utgå från knallgult och SEN färga i den nyansen du hade tänkt dig från början.

Att experimentera hemma med väteperoxid är ingenting jag skulle rekommendera. Ditt hår kommer bli knallrött och utstå onödigt slitage.

Googla upp någon salong som arbetar med Maria Nila och be dom hjälpa dig! Lycka till!

• Angora

Som utbildad frisör kan jag säga att frisörer använder 12% väteperoxid för att bleka ner ett svart hår om det ska ner till blont, men detta tar ett par gånger ändå. 

9% väteperoxid bleker ner 1-2 steg 
    12% väteperoxid bleker ner 3-4 steg 

Man räknar ljushet och mörkhet från steg 10- 1 där 1 är svart. Svart hår som ska bli ljust kommer att bli både rött, orange och gult i processen. Man bör göra en sådan behandling på salong. 

Har du blekt håret innan? Color B4 finns att köpa i matbutiker och tar bort konstgjorda pigment och fungerar faktiskt otroligt bra! Har provat det på min själv för att se hur och om det fungerade med gott resultat. Dock hade jag blekt håret tidigare så min naturliga hårfärg är obefintlig så jag fick det gulbleka vilket jag sedan fick tona över. 
    Ska du prova denna får du ändå ta i beaktning vilken din naturliga färg är och eller om du blekt innan.
    Låt säga att du ej blekt håret och är brun i dig själv och vill bli ljusblond, då måste du ändå bleka håret i slutändan. En kan inte tona håret ljusare. Tona går bra i samma mörk/ljushetsnivå eller mörkare. Då är det bättre att slinga i omgångar från början. Har du däremot varit blekt innan det svarta så kan en color B4 vara en ide att prova och sedan tona håret i den nyans du vill ha efter. 

• HejPippi
    Angora skrev 2014-07-22 10:38:19 följande:

Som utbildad frisör kan jag säga att frisörer använder 12% väteperoxid för att bleka ner ett svart hår om det ska ner till blont, men detta tar ett par gånger ändå. 

9% väteperoxid bleker ner 1-2 steg 

12% väteperoxid bleker ner 3-4 steg 

Man räknar ljushet och mörkhet från steg 10- 1 där 1 är svart. Svart hår som ska bli ljust kommer att bli både rött, orange och gult i processen. Man bör göra en sådan behandling på salong. 

Har du blekt håret innan? Color B4 finns att köpa i matbutiker och tar bort konstgjorda pigment och fungerar faktiskt otroligt bra! Har provat det på min själv för att se hur och om det fungerade med gott resultat. Dock hade jag blekt håret tidigare så min naturliga hårfärg är obefintlig så jag fick det gulbleka vilket jag sedan fick tona över. 

Ska du prova denna får du ändå ta i beaktning vilken din naturliga färg är och eller om du blekt innan.

Låt säga att du ej blekt håret och är brun i dig själv och vill bli ljusblond, då måste du ändå bleka håret i slutändan. En kan inte tona håret ljusare. Tona går bra i samma mörk/ljushetsnivå eller mörkare. Då är det bättre att slinga i omgångar från början. Har du däremot varit blekt innan det svarta så kan en color B4 vara en ide att prova och sedan tona håret i den nyans du vill ha efter. 

Du verkar bra på sånt här, jag såg på en blogg en gång att en tjej (som är frisör) blandade något slags blekmedel (väteperoxid kanske?) med schampo och sedan schamponerade hon liksom utväxten och sen sköljde ur. Detta mjukade upp utväxten och var tydligen ganska bra, jag tror att hon sedan ibland varvade med ljusa slingor för att den där schampoblekningen var skonsam/räckte inte fullt ut... Vet du om man kan göra så? Alltså om det är ett smart sätt att jämna ut utväxten på? :)
Svar på tråden Bleka med ren väteperoxid