• wiizz

ChipsGratäng?

Nån som har ett bra recept på det?

• Svar på tråden ChipsGratäng?
  • Slöjan

Kan man göra (varm?) gratäng på chips? Menar du vanliga salta chips?

Blir det gott??

*okunnig*

• wiizz

japp men har inget bra recpet! tänkte jag skulle testa idag, tror det är fläskfile i med...=)

• Slöjan

Okay.. låter inget gott.. men jag skulle kunna tänka mig att prova....

• pindile

det åt vi jämt nä jag va liten...supergott o barnen brukar älska det!!

man gör en vanlig stuvning på tex skinka och svamp, med mjölk o grädde och sen varvar man stuvning med chips, (helst typ vikningschips eller grill) och ost och kör en stund i ugnen, de översta chipsen ska få lite färg. då blir översta lagret krispigt och de under mjukare.

• pindile

antar att man kan ha fläskfile ist för skinka om man vill, men med skinka eller nåt sånt blir det ju lite mer " rökt" smak på stuvningen

• Ejin

vi har grillad kyckling och svampstuvning och chips som vi varvar.. avsluta med chips...o sen ost på.. kör i ugn... klart... kycklingen kan bytas mot fläskfile

• Heavenlyfaith

Fy vad hemskt! Lät inte alls gott...

Däremot brukar sonen laga en rätt... tortillachips i botten, tacofärs, salsa, creme fraiche o ost på o sen massor med grönsaker o guacamole till. Det är däremot mumsigt.

• petraflingan

Morsan gör chipslåda ibland.. Hon gör en svampstuvning som hon varvar med tonfisk och grillchips och avslutar med ost överst, mums!

• Livet e toppen

tid och grader i ugnen då?

Har aldrig gjort någon chipsgratäng men blir ju verkligen sugen på att prova när jag läser här,kanske inte är gott men det vet jag ju inte om jag inte smakar Kanske blir vår fredagsmat ikväll eller imorgon...

• Höströd

KALVFILÉ ROMA ~GÅR BRA MED FLÄSK OCH OXFILÉ~
    (recept från gammal damtidning från 70-talet)

6-700 g Filé
    200 g rökt oxkött (bajonskinka står det i orginalreceptet)
    150-200 g färska champinjoner
    Det ljusa på 1 purjolök
    2-3 msk margarin
    3-4 msk tomatpuré
    1 dl torrt vin, rött eller vitt
    Lite dragon eller oregano
    GRATÄNGSÅS:
    2 ½ msk margarin
    2 ½ msk mjöl
    3 dl köttbuljong
    ½ dl torrt vin
    ½-1 dl grädde
    2 dl riven gräddost 55 %
    ½ tsk italiensk salladskrydda
    Skär köttet i 1 ½- 2 sm tjocka skivor, krydda med ”lite” salt och paprikapulver och bryn dem, lägg sedan skivorna i en gratängform.
    Finhacka purjo, skinka och svamp och fräs blandningen i ca 10 min på svag värme, krydda med vin, tomatpuré och salladskrydda, det ska bli en simmig röra och låt puttra i ca 5 min, rör samtidigt, svag värme. Fördela blandningen ovanpå köttet.
    Fräs smör och mjöl , ska ej bli brunt, späd med vin, buljong och grädde, ska bli en slät och fin och lagom tjock sås. Känns den för tjock, häll på vin eller grädde. Låt småkoka ett par minuter, lägg i osten och salladskryddan. Häll försiktigt över såsen över köttet . Gratinera i 250 grader 15- 20 minuter.
    Servera med CHIPS (gott med salta & sour cream & onion chips) och en sallad med tomat, gurka, paprika och isbergssallad.

• Höströd

Skär köttet i 1 ½- 2 cm tjocka skivor

• Hanniz84

jag brukar ha tonfisk i.. o sen varva olika lager..
    brukar ha både grill o salta chips i.
    sen gör jag en vanlig typ vitsås o häller över o sen in i ungen...vet inte hur länge, men tills dom övre chipsen är lite bruna..

så gott!!
    tyvärr gillar inte min man det så vi äter det typ aldrig... {#lang_emotions_undecided}

• Gul13

Detta hittade jag på matklubben.se
    Har aldrig provat och jag tror inte jag tänker prova heller.
    Chipsgratäng
    För 4 personer.

1 grillad kyckling
    1 påse potatischips

Svampstuvning:
    1 burk svamp
    50 g smör
    3 msk mjöl
    1 dl grädde
    2 dl mjölk

Skivad ost.

Dela kycklingen i småbitar. Gör en svampstuvning. Smörj en ugnsform. Klä den med ost och lägg i kyckling, chips och halva stuvningen. Åter chips, stuvning och ost. Gratinera i 225 grader i ca 20 min. OBS Salta INTE extra.
    Servera med en sallad.

• Aiwendil

Åh, det är supergott faktiskt...
    Jag var också skeptisk till en början men det är sketagott!

Isak / 07 03 09 - Tim / BF 09 08 21
  • Falumamman
    pindile skrev 2009-06-05 11:26:02 följande:
    det åt vi jämt nä jag va liten...supergott o barnen brukar älska det!!man gör en vanlig stuvning på tex skinka och svamp, med mjölk o grädde och sen varvar man stuvning med chips, (helst typ vikningschips eller grill) och ost och kör en stund i ugnen, de översta chipsen ska få lite färg. då blir översta lagret krispigt och de under mjukare.
    vad äter man till?? och vilken grad på ugnen och hur länge ska den gräddas??
    ~ Prinsessa 05 ~ Prins 08 ~
  • pindile

200 gr i kanske 5-10 min, de översta lagret ska få lite färg.
    servera med en god sallad, vi brukar göra en vanlig på sallad, gurka, tomat, majs o saladslök.
    då blir det lite lättare, än om man bara äter själva gratängen.

• wiizz

skulle bara säga att jag gjorde detta nu i kväll!
    det blev super gott!
    Sambon älska det!
    dock inget för viktväktare! hehe

400-500g fläskfilé
    1 påse(200gr) pepparchips
    1 dl naturell creme fraiche
    2 dl vispgrädde
    Salt och peppar på köttet..

Skiva och stek köttet. Lägg i en ugnsfast form. Strö rikligt med pepparchips över köttet. Häll grädde och creme fraiche över allting. gratinera i 225 grader, tills chipsen tagit färg i ca 10-15 min.

Svar på tråden ChipsGratäng?