Hur bemöta min 3-årings viljekamp kring bajsandet?
Jag har en 3-åring som hela sitt liv haft det lite annorlunda med bajssituationen.
Som nyfödd bajsade hon ca 1 gång var 14:e dag och sen har det fortsatt i ungefär samma anda.
Nu är hon 3 år och har utvecklat detta till att hon inte VILL bajsa längre med följd att hon går och kniper ihop och vägrar släppa ut bajset.
Det kan komma små små kluttar upp till 10-12 ggr/dag. Vi har satt 1 vecka som max då vi hjälpt henne med resulax/microlax om inget större än småkluttar kommit under den tiden.
(det kan även då ta upp till 24 timmar innan hon släpper ut något även med resulax i kroppen.)
Hon är inte hård i magen utan kan emellanåt sätta sig på pottan och bajsa själv.
hon kan och hon gör det bär hon VILL men hon vill inte.
Det har nu också blivit tydligt att det är just med mig problemet är som värst - en ond spiral där det blir en kamp.
Jag håller mig lugn et tag men efter 3-4:e bajstrosan börjar tappa modet och blir lätt frustrerad. - det blir en ond spiral och tillsist är det nästan den enda tid tillsammans som vi har - ståendes i badrummet och tvätta bajs.
Åkte bort med våran 4-månaders under helgen och då blev det uppenbart att detta handlar bara om mig, med pappan funkar det bara bra när inte jag finns i närheten. (samma med konflikter mellan 3 åringen och 4½ åringen - under helgen 5 minuters osämja , men så fort jag klev innanför dörren började de bråka och röstläget hamnade på skrik och vrål inom 10 sekunder)
Hon går även runt med småkluttar utan att säga till så det fräter nästintill hål i huden på henne ibland.
vad ska vi göra?
Hur tacklar jag detta?
Vi har förövrigt ett barn på 4½ som varit helt torr och blöjfri dygnet runt från 1 års ålder samt en 4 månaders som också signalerar bajs och kissning så det mesta prickas i potta/toalett.
Är det JAG som är henne bajsproblem?
hur bryter jag denna negativa trend?
Jag vill ju ha mer tid att göra saker med henne, annat än att torka bajs hela dagarna.
Det känns helt främmande för mig att en 3-åring inte kan fixa detta själv.
Hjälp!!!!