• Teide

100% underkända på tenta??

Har någon någonsin hört talas om liknande?

Fick precis se resultatet av en tenta jag gjorde för ett par veckor sedan och jag fick mycket förvånande underkänt. Kollar man sen betygsfördelningen så står det att 100% hade underkänt

Sedan läste jag svarsmallen och vad jag minns så svarade jag ungefär så som det står där...
    Har naturligtvis skickat in begäran om kopia och ska överklaga men alltså... vad ger det för signaler om examinatorn om ALLA blir underkända?

Jag har iaf aldrig varit med om det tidigare...

• Svar på tråden 100% underkända på tenta??
  • Tecken

Det sämsta resultatet jag varit med om om är 82% underkända. Hur många var ni som skrev tentan?

• M C

Jag har varit med om att en blev godkänd av typ 50-70. Men då gick vi till lärarens chef - prefekten - och fick det ändrat.
    Läraren hade inte följt sina egna instruktioner och blev därmed toppriden av institutionsprefekten.

• Laire

Det värsta jag varit med om var att kring 60% fick underkänt. Lärarna hade frågor som: skriv minst tre... Så var man tvungen att skriva tio för full pott, men det stod aldrig (även om man skrev fler än tre så var det så stor skillnad att man trodde man skulle skriva fem eller då, det var inte en 10p fråga). Så var det flera andra oklara frågor.

Lärarna skakade bara av sig kritiken och tyckte inte att det var ett dåligt betyg på lärarkåren. Tyvärr var det första terminen så ingen gick vidare med det.

Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • fredrikannsofie

Betyg kan inte överklagas... Däremot kan man ju be läraren ompröva, eller gå till lärarens chef, men överklaga kan man inte.

100% underkända kan ju vara fallet i en liten grupp, men är det många som skriver är det ett tydligt tecken på att något är fel i relationen lärare - student.

• Hemligalåda

Hur vanligt som helst när det kommer till halvavancerade matematikkurser ju. Kanske inte 100% men kanske 805, det är inget ovanligt.

• snedtak

Det verkar bero på vad man läser, normal har vi mellan 50-80% underkända. Har aldrig hört om 100% kuggade, men 95% har förekommit.

• Grrgirlme

På tentor på ex medicinberäkning så ska man inneha 100% rätt, om man har haft en halvtaskig lärare som inte varit bra på att lära ut så är det inte omöjligt att 100% får underkänt.
    Årskursen innan oss hade bara 10% godkända på deras tenta.

Tack gode gud så hade vi en riktigt bra lärare! (GODKÄND!!) :) och vi hade bara ca 30-40% Underkända.

• misp

Vad pluggar ni där över 80% normalt blir underkända? Förutom matte... Blev nyfiken bara.

• Teide

Jag vet inte hur många som skrev men det var en stor tentasal som var helt full så nog måste vi varit 50-60 st i alla fall?

Jag läser på termin 5 så vi är inga nybörjare direkt. Man behöver inte ha 100% rätt men man får inte nolla mer än 3 frågor för att få godkänt.

I det här fallet var det en omtenta, jag skrev tyvärr inte ordinarie tentan eftersom jag hade kräksjuka då (typiskt) men ordinarie tentan var gjord av de som var lärare i kursen medan omtentan gjordes av en professor i ämnet som endast höll i en föreläsning under kursen.

När jag läser ordinarie tentan och omtentan så konstaterar jag att de behandlar helt olika saker, man tror inte att de behandlar samma kurs faktiskt.

Det ska vara tentagenomgång på tisdag, ska se om jag har möjlighet att närvara, börjar ju jobba nu på måndag och är inte säkert att man kan smita mitt på dagen men vi får se.

Jag blev i alla fall paff för jag kan ämnet bra och trodde jag skulle få bra på tentan.

• Chomsky

Behövde lite utfyllnadspoäng till en examen så jag hoppade på en kurs i dramaturgi. Enkelt tänkte jag, ack så fel jag hade. Flera veckor med att studera en galen tysk dramateoretikers förvirrade tankar var inte vad jag hade förväntat mig. 85% underkända på ena tentan (jag var en av de få som klarade den kan tilläggas).

• mika85
    fredrikannsofie skrev 2009-06-05 16:33:21 följande:
    Betyg kan inte överklagas... Däremot kan man ju be läraren ompröva, eller gå till lärarens chef, men överklaga kan man inte. 100% underkända kan ju vara fallet i en liten grupp, men är det många som skriver är det ett tydligt tecken på att något är fel i relationen lärare - student.
    ehh... jo man kan överklaga ett betyg.
  • Indianica
    Teide skrev 2009-06-05 17:06:05 följande:
    Jag vet inte hur många som skrev men det var en stor tentasal som var helt full så nog måste vi varit 50-60 st i alla fall? Jag läser på termin 5 så vi är inga nybörjare direkt. Man behöver inte ha 100% rätt men man får inte nolla mer än 3 frågor för att få godkänt. I det här fallet var det en omtenta, jag skrev tyvärr inte ordinarie tentan eftersom jag hade kräksjuka då (typiskt) men ordinarie tentan var gjord av de som var lärare i kursen medan omtentan gjordes av en professor i ämnet som endast höll i en föreläsning under kursen. När jag läser ordinarie tentan och omtentan så konstaterar jag att de behandlar helt olika saker, man tror inte att de behandlar samma kurs faktiskt. Det ska vara tentagenomgång på tisdag, ska se om jag har möjlighet att närvara, börjar ju jobba nu på måndag och är inte säkert att man kan smita mitt på dagen men vi får se. Jag blev i alla fall paff för jag kan ämnet bra och trodde jag skulle få bra på tentan.
    Fan, det låter helt märkligt att nästan alla måste blivit underkända på första tentan dessutom? Alltså, om hela salen var full på omtentan???

Alla borde ju överklaga resultatet om det är så att läraren inte kollar av kursinnehållet? Ni har cokså rätt till annan examinator då ni "kört" tre gånger tror jag!
  • fredrikannsofie
    mika85 skrev 2009-06-06 15:52:41 följande:
    ehh... jo man kan överklaga ett betyg.
    Ehh, nej... Uppsala universitet har haft en försöksverksamhet rörande detta men i övrigt är det inte överklagandebart. Överklaga är något man gör till en fristående myndighet (såsom studiemedelsärenden till överklagandenämnden till studiestöd). Däremot kan man begära omprövning, men U/H har ingen SKYLDIGHET att ens titta på det...
  • M C
    Teide skrev 2009-06-05 17:06:05 följande:
    Jag vet inte hur många som skrev men det var en stor tentasal som var helt full så nog måste vi varit 50-60 st i alla fall?Jag läser på termin 5 så vi är inga nybörjare direkt. Man behöver inte ha 100% rätt men man får inte nolla mer än 3 frågor för att få godkänt.I det här fallet var det en omtenta, jag skrev tyvärr inte ordinarie tentan eftersom jag hade kräksjuka då (typiskt) men ordinarie tentan var gjord av de som var lärare i kursen medan omtentan gjordes av en professor i ämnet som endast höll i en föreläsning under kursen.När jag läser ordinarie tentan och omtentan så konstaterar jag att de behandlar helt olika saker, man tror inte att de behandlar samma kurs faktiskt.Det ska vara tentagenomgång på tisdag, ska se om jag har möjlighet att närvara, börjar ju jobba nu på måndag och är inte säkert att man kan smita mitt på dagen men vi får se.Jag blev i alla fall paff för jag kan ämnet bra och trodde jag skulle få bra på tentan.
    Det har vi (karln och jag läste samma linje) varit med om flera gånger, man får en tenta som är skriven för en D-kurs när man gått en A eller B kurs. Jätteskoj, verkligen.

Första mattetestet på vår E-ing-utb blev 98% underkända. Vi satt som fån allihop efteråt, det var inga dumskallar som bara skolkade utan seriösa studenter. Men det var en helt galen tant som förmodligen har Aspberger som skrev tentan och vi hade undervisats av en genial och fantastiskt metodisk man som var huvudlärare i matematik och tillförordad prefekt.
    Bara att göra om och försöka pricka den tentan mannen skrev.
Svar på tråden 100% underkända på tenta??