Inlägg från: Pallas
|
-
-
Jag säger också till mina barn att de är duktiga, men det är inte den _enda_ feedback de får. Tyvärr är det inte ovanligt att den enda feedback barn får är kopplad till deras prestationer - "vad DUKTIG du är", "vilken FIN teckning du ritat" - vilket jag inte tror är nyttigt i längden.
-
För att de lärt sig att det är prestationen de får bekräftelse för, ja. Om du får en teckning så kan du istället för att säga "vilken fin, vad duktig du är" säga "åh, vad glad jag blir".TyskMamma skrev 2009-06-05 14:02:30 följande:Men det är ju just för prestationen som de VILL ha bekräftelse. "Titta vad jag har gjort mamma!" Om ordet "duktig" är fult, vad ska jag säga istället då?
-
justess: Där var jag pucktvåa!
-
Hur många har fått frågan från ett barn: "titta vad jag har gjort, är den inte fin?"
-
Hur många har besvarat exempelvis "titta på mig!" med "ja, vad duktig du är!"
-
Samma här. Det är skitsvårt!Justess skrev 2009-06-05 14:48:22 följande:Det har hänt det med, även om jag som "medveten" försöker säga saker som "se, du kan balansera på bommen", eller "oj, vad högt upp du har klättrat!". Men det är inte lätt. Det man själv fått med bröstmjölken är svårt att vänja sig av med.
-
Det finns de som inte håller med, bland annat de tusentals, oftast kvinnor, som fastnat i fällan att enbart eftersträva beröm och att värdera sitt jag efter det beröm de får. Boktips: Diagnos: duktig.Em00 skrev 2009-06-05 15:09:03 följande:kommer alltid säga till barn att dom är duktiga, tjej eller kille spelar ingen roll. Det finns så mycket påhitt nu för tiden så, barn från 5 generationer tillbaka har ju inte blivit förstörd av att höra att dom varit duktiga.