• TyskMamma

Att säga "duktig"

Jag har en dotter och en son. När mina barn gör något bra så brukar jag säga "nu var du duktig!" eller "duktig tjej/pojk!"
    Jaaa... nu har jag fått höra att just ordet "duktig" ska främja något negativt/ojämställt. Att det på något sätt ska föra till någon slags sjuk vanföreställning. Men tydligen bara för min dotter.("Duktighetskomplex"?)
    Min son får jag tydligen berömma hur jag vill, men inte min dotter. Stämmer detta?! Och i sånna fall, hur ska berömma min dotter utan att använda ordet "duktig" som jag tydligen får använda vid berömmelse av sonen?

• Svar på tråden Att säga "duktig"
  • Justess

Jag tror man ska vara restriktiv med ordet duktig till båda könen. Jag brukar tänka så här innan jag säger duktig: vill mitt barn ha bekräftelse eller beröm?

Oftast vill barnet ha bekräftelse (se mig, hör mig) då undviker jag ord som innehåller en värdering av en prestation (duktig, fin, osv). 

Jag kan rekommendera Jesper Juul, han för ett intressant resonemang kring detta.

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Pallas

Jag säger också till mina barn att de är duktiga, men det är inte den _enda_ feedback de får. Tyvärr är det inte ovanligt att den enda feedback barn får är kopplad till deras prestationer - "vad DUKTIG du är", "vilken FIN teckning du ritat" - vilket jag inte tror är nyttigt i längden.

• TyskMamma

Men det är ju just för prestationen som de VILL ha bekräftelse. "Titta vad jag har gjort mamma!" Om ordet "duktig" är fult, vad ska jag säga istället då?

• Tindras äiti

ja jag vet precis va du menar,,,,ja blev tillsagd att sluta säga till min äldsta dotter att hon var duktig pga att hon kännde press på sig omedvetet att vara duktig...då när dom sa d tyckte ja att dom snackade skit , men så här 2 år senare kan ja säga att dom hade rätt.
    Jag säger nu mera bra , men självklart så säger ja ibland att mina tjejer är duktiga för d är dom men använder det sparsamt och tar istället bra ..Det va jätte svårt i början och tog ett bra tag innan ja fick in d i skallen, kan fortfarande komma på mig själv säga "fel"....

men jag förstår inte varför du får använda d till sonen men inte dottern....kanske e för att tjejer lättare tar på sig duktighets stämpeln!?

• Malawi

Jag som inte är förälder undrar spontant hur man ger bekräftelsen istället för beröm. Vad säger ni istället för "duktig" och "fin"?

• Justess
    Malawi skrev 2009-06-05 14:03:55 följande:
    Jag som inte är förälder undrar spontant hur man ger bekräftelsen istället för beröm. Vad säger ni istället för "duktig" och "fin"?
    Mitt barn har ritat en teckning. - Kolla mamma, jag har ritat en teckning till dig! - Men vad glad jag blir, att du har ritat den till mig! Vilka härliga färger! Och där kommer en bil, är den snabb?

Osv.

Visar att jag uppskattar barnets avsikt, att jag blir glad, samt bekräftar barnet genom att visa intresse för vad barnet åstadkommit.

Självklart kan jag även säga att teckningen är fin, men brukar inte inleda med det.
    Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Pallas
    TyskMamma skrev 2009-06-05 14:02:30 följande:
    Men det är ju just för prestationen som de VILL ha bekräftelse. "Titta vad jag har gjort mamma!" Om ordet "duktig" är fult, vad ska jag säga istället då?
    För att de lärt sig att det är prestationen de får bekräftelse för, ja. Om du får en teckning så kan du istället för att säga "vilken fin, vad duktig du är" säga "åh, vad glad jag blir".
Svar på tråden Att säga "duktig"