Inlägg från: morgonsolan |Visa alla inlägg
  • morgonsolan

Att säga "duktig"

Men var ligger skillnaden egentligen? Jag brukar också säga "vad du kan!", eller du kan rita så många ilika spännande saker du!" osv, när min dotter vill visa att hon har gjort ngt hon är stolt över. Jag gör ju detta för att att jag har hört att man inte ska säga ordet "duktig". Men jag blukar alltid i mitt stilla sinna fundera på varför..

Det lägger väl samma press på ett barn att säa att det gör något bra, som att säga att det gör något duktigt? Barnet kommer till en vuxen och söker bekräftelse.. Om jag ger bekräftelse och visar att jag ser barnet på ett positivt sätt.. så borde ju just ordvalet ha mindre betydelse?

Det ljuva livet skrev 2009-06-05 14:44:10 följande:

brukar per automatik svara "- Vad du kan!"
  • morgonsolan

Nej men då har de missförstått helt bland pedagogerna på min dotters förskola! Alltså.. vi hade ett helt föräldramöte med temat "ditt kompetenta barn", med workshops osv och information om vad de lärt sig på de senaste utbildningarna de gått. Kontentat av det hela blev, att man inte ska säga "vad duktigt du är!" Om ett barn hoppar högt, utan "vad bra du är"! Det var alltså bara ordet som skulle bytas ut, och vi var många föräldrar som inte förstod just något alls.

Jag förstår absolut skillnaden när du uttrycker att man kan kommentara barnets handling, och inte själva barnet. Jag väljer så klart att säga "det var snällt gjort", om min dotter är shysst mot en kompis, istället för "du är ett så snällt barn". Min dotter ska inte få stämplar på sig redan nu som formar hennes personlighet, och det ser jag som en självklarhet.

teambe skrev 2009-06-05 14:56:04 följande:
    Det är stor skillnad på pressen man sätter på ett barn genom att det "gör något bra" eller att det "är bra". Att göra något bra är en färdighet som man kan öva på och om det inte alltid blir så bra kan självförtroendet få en knäck men inte självkänslan. Om man däremot definierar sig själv som bra/duktig/smart/stark osv så kommer självkänslan att råka illa ut om det vid ett senare tillfälle inte gick så bra.
  • morgonsolan

Men jag sitter och funderar lite här nu.. vi präglas och formas på alla sätt och vis.. JAG vill höra att jag är duktig på vissa saker, och det har inget med min självkänsla att göra. Jag vet att mitt värde som människa, och min lycka som individ är densamma utan beröm.. men det är kul att ngn gång få höra att jag är duktig! Roligt! Lika kul som det är att få höra att jag är snygg... vilket jag vet inte heller har ngn stor betydelse för mitt välbefinnande. Men det känns uppmuntrande!

Och, om min dotter är jättesnäll och lånar ut saker, delar med sig osv till en kompis, är det så himla fel att säga att hon är snäll och duktig då? Jag förstår att det blir skevt med det här "duktighetskomplexet" om det inte finns nyanser, om ett barn BARA får höra att det är duktigt. Men vad händer om vi väger upp med alla delar då? Om min dotter får höra att hon är duktig ibland, om min dotter även får höra att hon är modig, liten, smart, rolig, underbar, fantastisk, stark, ömtålig, trött.. (och självklart ska jag även bekräfta hennes känslor när hon är ledsen och arg) om ALLT är ok, hur kan det då bli fel?

Jag vill att mitt barn ska få höra att alla sakerna är bra, naturligadelar av en människa! Jag vill inte gå runt och säga "jag ser dig" När mitt barn vill visa att hon lärt sig cykla. Jag vill dela henne glädje.. hurra och tycka att det är STORT!! Jag tror faktiskt inte att hon får dålig självkänsla av att ha det så..

• morgonsolan

Jo.. förstås. Eller.. just det där med juridiken vet jag ju inte . MEN jag håller med dig om.. vad du menar!

Justess skrev 2009-06-05 16:34:44 följande:
    Morgonsolan:Jag vill också ha bekräftelse. Men jag ser hellre att min chef talar om för mig att jag skrivit en välformulerad och juridiskt korrekt dom än att hen talar om för mig hur duktig jag varit.
  • morgonsolan

Men, skulle du uppskatta om dina kollegor sa att det var härlig att ha dig på jobbet för att du är en så fantastisk person?

Justess skrev 2009-06-05 16:34:44 följande:
    Morgonsolan:Jag vill också ha bekräftelse. Men jag ser hellre att min chef talar om för mig att jag skrivit en välformulerad och juridiskt korrekt dom än att hen talar om för mig hur duktig jag varit.
  • morgonsolan

Men var går gränsen då? Skulle vi kunna säga "du är härlig att arbeta med för att du är så glad och positiv!" Eller "Du är så härlig att arbeta med för att du är så rolig och alltid skämtar!" Eller "Du är så härlig att jobba med för att du alltid ställer upp med kort varsel" För där någonstans, i det sistnämnda iallafall, så börjar det ju likna krav ändå?

Justess skrev 2009-06-05 17:38:05 följande:
    Självklart Men då bekräftar de ju min personlighet för att jag är jag, inte för att jag behagar dem eller för att jag presterar. Jag säger ofta till mina barn att "jag älskar dig för att du är du".
  • morgonsolan

Queen 70: Jag tänker PRECIS som du!! Håller med dig i allt du skriver. Detta med "duktig"-ordet, och att det skulle vara negativt, får ju föräldrar att sila mygg och svälja kameler helt. Det handlar ju om att se och respektera barn, hjälpa dem framåt, lyfta och stötta! DET är det viktiga när vi ska hjälpa våra barn att utvecklas. Inte att vi väljer ordet "bra" framför ordet "duktig" (som för övrig i min värld är hugget som stucket).

• morgonsolan

Både och ja! Det måste vara det sundaste. Barn ska INTE känna sig bedömda utifrån prestation när det handlar om sitt egenvärde. Men att även ge cred för att de ibland HAR presterat bra ser jag bara som fullt naturligt. Hur ska de annars klara sig senare i samhället? Hur ska de fixa att få betyg, om de aldrig någonsin har blivit ens introducerade i att man ibland får sin prestation bedömd?

Leoella skrev 2009-06-06 22:21:19 följande:
    Har inte läst hela tråden ska jag säga.Men jag tycker ditt resonemang låter sunt här. Jag köpte just det som Jesper Juul skrev om att berömma prestationer kontra att visa "jag älskar dig". Han menade väl inte att vi inte alls ska berömma prestation. Att prestera och "vara duktig" bygger självförtroende. Det han menade (som jag tolkar honom) var väl att vi tyvärr ofta alldeles för OFTA berömmer prestationer ISTÄLLET FÖR att lära/visa barnen att "jag älskar dig oavsett vad/om du presterar"? Alltså; att ge barnen ovillkorlig kärlek för att bygga självkänslan. Barnet "frågar" inte nödvändigtvis efter beröm över sin prestation utan vill bara ha uppmärksamheten; bekräftelsen på att de finns och att föräldern SER dem och deltar i deras liv. "Åh, vad kul att du har ritat en teckning!" kontra "Vilken fin teckning""Ja, jag ser vad du klättrar!" kontra "Vad du kan klättra högt""Oj, vad du ser glad ut när du gungar!" kontra "Oj, vad du är duktig på att gunga"Jag tror absolut man KAN göra både och! Jag upplever nog att mina föräldrar lyckats rätt bra med det. Men, jag har också mött många vuxna i mitt liv som har gott självförtroende, men usel självkänsla. Speciellt en av dem tänker jag gällande detta... utifrån personens egna beskrivning av sin uppväxt så tror jag föräldrarna där inte lyckades att förmedla just den där ovillkorliga kärleken. Däremot berömdes prestation i alla lägen. När så personen som vuxen fått en kronisk fysisk sjukdom så drabbades personen också av en depression. Hela dennes yrkesliv, hela dennes "jag" nästan "försvann". För vem VAR h*n om h*n inte kunde prestera? H*n blev som liten huvudsakligen älskad för det h*n GJORDE, inte för den h*n ÄR. Det betyder ju inte att föräldrarna inte älskade personen ovillkorligt. Men de lyckades inte förmedla det i och med att de valde bort att VISA det på ett tydligt sätt.
  • morgonsolan

Det var jag. Ja, totalmissat poängen. Vi föräldrar stod som fån och förstod faktiskt ingenting .

Justess skrev 2009-06-07 12:32:21 följande:
    Läste här i tråden om något som deltagit i en workshop på dagis som gick ut på att byta ut ordet duktig mot bra. Då har man ju helt missat poängen.
Svar på tråden Att säga "duktig"