Men jag sitter och funderar lite här nu.. vi präglas och formas på alla sätt och vis.. JAG vill höra att jag är duktig på vissa saker, och det har inget med min självkänsla att göra. Jag vet att mitt värde som människa, och min lycka som individ är densamma utan beröm.. men det är kul att ngn gång få höra att jag är duktig! Roligt! Lika kul som det är att få höra att jag är snygg... vilket jag vet inte heller har ngn stor betydelse för mitt välbefinnande. Men det känns uppmuntrande!
Och, om min dotter är jättesnäll och lånar ut saker, delar med sig osv till en kompis, är det så himla fel att säga att hon är snäll och duktig då? Jag förstår att det blir skevt med det här "duktighetskomplexet" om det inte finns nyanser, om ett barn BARA får höra att det är duktigt. Men vad händer om vi väger upp med alla delar då? Om min dotter får höra att hon är duktig ibland, om min dotter även får höra att hon är modig, liten, smart, rolig, underbar, fantastisk, stark, ömtålig, trött.. (och självklart ska jag även bekräfta hennes känslor när hon är ledsen och arg) om ALLT är ok, hur kan det då bli fel?
Jag vill att mitt barn ska få höra att alla sakerna är bra, naturligadelar av en människa! Jag vill inte gå runt och säga "jag ser dig" När mitt barn vill visa att hon lärt sig cykla. Jag vill dela henne glädje.. hurra och tycka att det är STORT!! Jag tror faktiskt inte att hon får dålig självkänsla av att ha det så..