Inlägg från: Justess |Visa alla inlägg
  • Justess

Att säga "duktig"

Jag tror man ska vara restriktiv med ordet duktig till båda könen. Jag brukar tänka så här innan jag säger duktig: vill mitt barn ha bekräftelse eller beröm?

Oftast vill barnet ha bekräftelse (se mig, hör mig) då undviker jag ord som innehåller en värdering av en prestation (duktig, fin, osv). 

Jag kan rekommendera Jesper Juul, han för ett intressant resonemang kring detta.

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Justess
    Malawi skrev 2009-06-05 14:03:55 följande:
    Jag som inte är förälder undrar spontant hur man ger bekräftelsen istället för beröm. Vad säger ni istället för "duktig" och "fin"?
    Mitt barn har ritat en teckning. - Kolla mamma, jag har ritat en teckning till dig! - Men vad glad jag blir, att du har ritat den till mig! Vilka härliga färger! Och där kommer en bil, är den snabb?

Osv.

Visar att jag uppskattar barnets avsikt, att jag blir glad, samt bekräftar barnet genom att visa intresse för vad barnet åstadkommit.

Självklart kan jag även säga att teckningen är fin, men brukar inte inleda med det.
  • Justess
    Det ljuva livet skrev 2009-06-05 14:05:47 följande:
    Jag brukar säga bra istället för duktig, funkar utmärkt.
    Fast det kan ju ligga en värdering även i det ordet. Motsatsen till bra är ju dålig.
  • Justess
    Malawi skrev 2009-06-05 14:13:38 följande:
    Men varför skulle inte ordet "bra" ge samma omedvetna press som ordet "duktig"?Kan ni ge ett exempel på en "rätt" mening med ordet "bra" i?Kanske dumma frågor, men jag har inte funderat på det här tidigare.
    Ibland kan det ,enligt mig, vara på sin plats med beröm. Sonen har svårigheter att hålla fokus och koncentration. Om vi då suttit en längre stunfd tillsammans och kämpat med någon uppgift så kan jag självklart ge uttryck för att han har presterat bra.

Tex.
    - Jag vet hur svårt det är för dig att sitta så här länge, så nu tycker jag att du har gjort det väldigt bra.
  • Justess

Men, ska jag tillägga, jag faller i "duktig"-fällan titt som tätt trots att jag försöker att undvika det. Det sitter liksom i ryggraden. Har man som jag fått hör hur duktig man är och hur fint man ritar under hela sin uppväxt är det ju lätt att man själv bekräftar på det sättet.

(Men så lider jag av duktighetssyndrom också...)

• Justess
    teambe skrev 2009-06-05 14:19:14 följande:
    Att säga "du är/var duktig" är nog i stort sett alltid olämpligt, eftersom man berömmer en egenskap hos barnet. Jämför istället med att säga; "Det var duktigt gjort", något som uppmuntrar handlingen men inte skapar ett duktighetskomplex eller definierar barnet. Samma med "vad smart/stark/snäll du är". Testa istället "det var snällt gjort", eller "tänk att du lärt dig lösa den matteuppgiften". Säger m an till barnet att det är duktigt/snällt/ilntelligent osv när de gör något så kommer det indirekt at förstå att det okså skulle kunna vara "oduktigt, ointelligent och dumt".
    Väl talat!
  • Justess
    Pallas skrev 2009-06-05 14:27:23 följande:
    Hur många har fått frågan från ett barn: "titta vad jag har gjort, är den inte fin?"
    Jag!

Inte sällan får jag frågan "Visst är den fin?", när jag försöker bekräfta barnets genom att säga "vad glad jag blir, vilka vackra färger" osv. Och då är det ju bara att medge att, ja, jo den är jättefin... {#lang_emotions_undecided} 
  • Justess
    Pallas skrev 2009-06-05 14:39:39 följande:
    Hur många har besvarat exempelvis "titta på mig!" med "ja, vad duktig du är!"
    Det har hänt det med, även om jag som "medveten" försöker säga saker som "se, du kan balansera på bommen", eller "oj, vad högt upp du har klättrat!". Men det är inte lätt. Det man själv fått med bröstmjölken är svårt att vänja sig av med.
  • Justess

Var nyss till affären med mina gossar. Innan talade jag om för dem att "jag vill att ni går lugnt med mig nu". Det hela förlöpte utan allför många incidenter. På väg ut från affären säger äldste sonen: mamma visst var vi duktiga nu?

{#lang_emotions_undecided}

Mitt svar blev: jag tycker att ni hörde efter mig bra.

Svar på tråden Att säga "duktig"