Inlägg från: Queen70 |Visa alla inlägg
  • Queen70

Att säga "duktig"

Det där att man inte ska säga duktig är ju så knäppt att det inte är sant. När min lille tittar glatt på mig när han lärt sig klätttra upp på soffan eller nåt annat nytt så ska jag alltså förhålla mig neutral till det.....Kul liksom...NOT.

• Queen70

Man kan säga duktig 2000 gånger om dagen utan att det skadar barnet. Tror folk har fått detta om bakfoten helt enkelt. Det som skadar är att barnet får veta att man INTE är älskad om man inte presterar. Min unge kommer att veta att jag älskar honom oavsett. Vilket inte hindrar att jag kan säga att han är duktig och bra och gör fina saker HELA tiden. Det är inte samma sak som att göra dem tveksamma över om huruvida de är älskade och uppskattade även om de gör dumheter eller ritar en skitful teckning eller får taskiga betyg.

Förstår att tanken på nåt vis ska vara att barnen inte ska vara beroende av uppskattning utifrån utan ska vara självförsörjande på det viset. Helt galet då ett barn psykologiskt hänger ihop med föräldrarna och hela tiden söker bekräftelse från dessa. Att då mötas av nåt återhållet neutrum är ju helt sjukt. Här ska det tjoa och tjimmas och spelas trumpet när mitt barn åstadkommer nåt. Världen och verkligheten med sina tuffa bedömningar kommer tids nog ändå....

• Queen70

I såna fall så är det ju bara ett simpelt ord man hängt upp sig på (duktig) so whats the point...?? Om man ger sitt barn positiv (för jag utgår ifrån att det ska vara positivt ) respons om de gör nåt "bra" så spelar det ju ingen roll om det är så att man använder ordet, bra, duktig eller bara ser glad eller entusiastisk ut, för då "riskerar" väl ungarn ändå att "drabbas" av "duktighetskomplex??

Justess skrev 2009-06-05 21:08:26 följande:
    Det är ju just det det handlar om; att bekräfta istället för att berömma! INTE att förhålla sig neutralt.
  • Queen70

Men om man bekräftar med ett positivt ansiktsuttryck och en glad röst, så innebär ju det i praktiken EXAKT samma sak som att säga "duktig" Dvs. att barnet får bekräftat att det gjort nåt positivt, tillskillnad att uppmärksamma om barnet dragit katten i svansen eller klippt av lillesyster håret. För då antar jag att man inte bekräftar med en positiv ton. Så då återkommer vi ju hela tiden till vilken KÄNSLA man förmedlar till barnet. Att se glad och positiv ut, eller att säga duktig blir liksom skitsamma...Om man inte ska förmedla den känslan av "bedömning" som man genom att utesluta ordet duktig, så skulle man vara tvungen att vara ett neutrum.

Justess skrev 2009-06-05 21:38:42 följande:
    Nä, det håller jag inte med om, att det bara handlar om ett ord. Det handlar om att bekräfta istället för att bedömma. Jag tycker artikeln här ovan förklarar ganska bra. Jag har läst några av Juuls böcker och kanske är det så att man behöver göra det för att riktigt greppa tanken, jag vet inte. Kan i alla fall rekommendera böckerna, ffa "Ditt kompetenta barn", mycket tänkvärt.
  • Queen70

Om man är en person som säger duktig utan att mena det och misslyckas i att bekräfta barnet som person oavsett prestation, så lär man nog inte lyckas förändra det genom att byta vokabulär heller. Antingen förmår man att förmedla ovillkorlig kärlek till sitt barn, med eller utan "duktig" eller också gör man det inte. Förstår var det är man vill uppnå å teorin, men i praktiken tror jag det inte gör vare sig till eller ifrån, för barnets livskvalitet. Det blir en pappersprodukt.

Allt har att göra med den känsla och stämning som råder i förhållandet förälder/barn, och det sitter djupare än så. I min värld så spelar det ingen som helst roll om jag säger: Vilken fin teckning du gjort, eller om jag säger: Du har gjort en teckning till mig, vilka vackra färger....

• Queen70

Men vad skulle du säga i situationen där din 9 månaders bebis för första gången själv lyckats ta sig upp i soffan och sedan glädjestrålande vänder sig till dig för att se om du sett vad han lyckats med?

Mittilvet skrev 2009-06-06 12:08:26 följande:
    Jag tycker det hela är glasklart och håller fullständigt med Juul.Det är en stooooooooooooooooooooor skillnad på att känna sig bra för EGEN del av något man gjort eller känna sig bra för att man gjort något som ANDRA tycker är bra.Som det där med soffan: "Jag kom upp själv, vad skönt det var och vad härligt att jag äntligen kan!"vs"Mamma tycker jag är jätteduktig nu, jag kom upp i soffan helt själv.Jag mår bra av att göra det andra tycker är duktigt av mig, då finns jag.Vad kan jag mer göra för att få andra att tycka att jag är duktig?"och helt tappar fokus på hur kul det egentilgen var att faktiskt ha kommit upp i soffan, fokus ligger nu istället på att göra andra nöjda.TS, jag tycker att det låter sunt, man behöver itnet a bort ordet men däremot tänka sig för en aning hur man använder det
  • Queen70

Sen ÄR ju inte små barn såna små självförsörjande individer ännu..och jag tycker det känns otroligt sorgligt på nåt vis att de ska vara hänvisade till att berömma sig själva på nåt vis...de sitter ju faktiskt mentalt ihop med föräldrana.

Mittilvet skrev 2009-06-06 12:08:26 följande:
    Jag tycker det hela är glasklart och håller fullständigt med Juul.Det är en stooooooooooooooooooooor skillnad på att känna sig bra för EGEN del av något man gjort eller känna sig bra för att man gjort något som ANDRA tycker är bra.Som det där med soffan: "Jag kom upp själv, vad skönt det var och vad härligt att jag äntligen kan!"vs"Mamma tycker jag är jätteduktig nu, jag kom upp i soffan helt själv.Jag mår bra av att göra det andra tycker är duktigt av mig, då finns jag.Vad kan jag mer göra för att få andra att tycka att jag är duktig?"och helt tappar fokus på hur kul det egentilgen var att faktiskt ha kommit upp i soffan, fokus ligger nu istället på att göra andra nöjda.TS, jag tycker att det låter sunt, man behöver itnet a bort ordet men däremot tänka sig för en aning hur man använder det
  • Queen70

Nu förstår jag inte vad du menar? Om jag ifrågasätter vitsen och debatterar syftet så innebär det att jag inte respekterar dig???

JAg ställer frågor, eftersom jag inte förstår meningen...Och hur man ska uttrycka sig istället. Jag gav ett exempel, där jag tänkte att du skulle kunna illustrera för mig hur man ska göra, jag är genuint intresserad av hur nån som följer den där modellen skulle göra och säga där?

Mittilvet skrev 2009-06-06 12:24:21 följande:
    Jag anser att alla har rätt att tycka och känna som de vill.Vill du fortsätta att säga att ditt barn är duktigt så har jag ingen ambition att få dig att ändra dig, du menar ju trots allt väl och det kanske kommer gå jättebra.Det känns som du inte respekterar mitt sätt att se på det, varför ligger det i ditt intresse att få mig att ändra uppfattning Queen70?Tror du att jag skadar mitt barn genom att få barnet att vara glad och tillfreds för egen del istället för att koncentrera sina handlingar på att falla i god jord hos omgivningen?Det tror inte jag, var och en förälder gör det man själv tycker är det bästa och vissa lyckas, andra inte.Huvudsaken är att framför allt barnet mår bra men självklart andra inblandade också, sedan hur man tar sig dit är upp till var och en anser jag
  • Queen70

Sen som svar på din direkta fråga, så tror jag nog i alla fall inte att det är direkt nyttigt för ett litet barn (låt oss säga under 1 år) att denne ska lära sig vara självförsörjande på tillfredställelse. Så små barn har inte frigjort sig på från sina föräldrar utvecklingsmässigt ännu, för att klara av att tänka och känna: (spelar ingen roll vad nån annan tycker, detta gör jag för min egen skull) De är helt beroende av föräldraran i den åldern. Och som nån sa så spelar det ju mindre roll om man berömmer i form av ord eller bara genom att se entusiastisk och glad ut. Drivkraften är ändå till stor del att få reaktioner från föräldrarna.
    För jag utgår ifrån att ingen skulle vara så grym att de INTE bekräftade barnets lyckliga leende när de lyckats med nåt, med att le tillbaks och se entusiastisk ut...

Mittilvet skrev 2009-06-06 12:24:21 följande:
    Jag anser att alla har rätt att tycka och känna som de vill.Vill du fortsätta att säga att ditt barn är duktigt så har jag ingen ambition att få dig att ändra dig, du menar ju trots allt väl och det kanske kommer gå jättebra.Det känns som du inte respekterar mitt sätt att se på det, varför ligger det i ditt intresse att få mig att ändra uppfattning Queen70?Tror du att jag skadar mitt barn genom att få barnet att vara glad och tillfreds för egen del istället för att koncentrera sina handlingar på att falla i god jord hos omgivningen?Det tror inte jag, var och en förälder gör det man själv tycker är det bästa och vissa lyckas, andra inte.Huvudsaken är att framför allt barnet mår bra men självklart andra inblandade också, sedan hur man tar sig dit är upp till var och en anser jag
  • Queen70

Det jag menar är att det ger samma signaler att le och se positiv ut när barnet har åstadkommit något, som när mamma säger "duktig" Då blir ju ändå resultatet att barnet känner att mamma blir glad om jag gör si eller så...så jag förstår inte hur det påverar barnets intention med saker? Om syftet är att barnet ska göra saker för sin egen skulle istället för nån annan skulle man ju som jag se det behöva vara helt neutral när barnet gör nåt den vill visa upp.

Mittilvet skrev 2009-06-06 14:37:46 följande:
    Jag är av den meningen att begreppet barn innefattar människor i åldern nyfödd till runt tonårstid, du har ett snävare begrepp på vilka som kan benämnas barn.Bebisålder samt tidig tonår är den minsta delen av det jag anser vara barn så jag tänker allt från 2-3 år till runt 11-13-årsåldern ungefär.Jag förstår att en människa under ett år har vissa begränsningar utan att gå in på detaljer. Vad le tillbaka har att göra med att kalla ett barn duktigt vet jag inte, men jag respekterar dina tankar även ifall jag personligen anser att den sista meningen var helt OT då jag inte tror att någon påstått något om utebliven feedback till ett lyckligt barn. Har dock inte grundläst alla inlägg så jag kanske har missat något, ber om ursäkt isåfall.
  • Queen70

men skulle den glädjen på nåt vis förtas för att mamma samtidigt säger att barnet är duktigt som åker karusell, klättrar upp för soffan eller ritar en teckning?

Mittilvet skrev 2009-06-06 15:51:39 följande:
    Riktigt så ser inte jag det, självklart ska man ge feedback ifall någon är glad Om någon jag träffar på stan ler mot mig och säger hej så ler jag tillbaka och hälsar glatt.Det gör jag inte för att berömma människan för att denne är duktig som både kan le och prata utan för jag känner mig glad av bemötandet.Om jag står och tittar på en åkattraktion i en nöjespark och barn skrattar och ler, så ler även jag för att jag tycker om att dela lycka.Jag tror inte att barnen då tänker "vad duktig jag är som kan åka" utan jag tror att de helt enkelt tänker att de har jättteroligt utan att tänka på prestation.
  • Queen70

Så det skulle alltså vara skillnad mellan BRA och DUKTIGT?? Båda är ju värderingsord??

nä, i detta fall är det nån som haft för lite att göra som har dragit några växlar som inte finns, det är jag helt övertygad om. En normalfungerande familj orsakar inte några komplex eller problem för att man använder ordet duktig. Det är andra saker som styr det. ibland får man helt enketl använda sunt förnuft.

Nana 24 skrev 2009-06-06 16:01:16 följande:

Jag gick på något som heter Emilgruppen hos oss, det var för föräldrar som har ett syskon till bebisen man har just då. Då diskuterades bla det som du säger att man inte får säga duktig, utan man ska säga vad bra du gjorde det! eller välja andra ord.Jag vet det är jätte svårt och jag faller "ofta i fällan" ha ha att säga "duktig" ändå, känns som man själv växte upp med det...Det ska tydligen fram mana något komplex eller att de hela tiden strävar efter att göra mer eller bättre och att det blir jobbigt för dem, får mindervärdes komplex, rätt eller fel vet inte, men som sagt jag säger ofta "fel" med...
  • Queen70

Jag tror att detta är lite att slå in öppna dörrar. För de familjer som inte förmår att förmedla denna glädje till sina barn och ge dem en känsla av ovillkorlig kärlek är i mina ögon dysfunktionella, och kommer i vilket fall som helst inte att ge sina barn en bra grund att stå på ÄVEN om de slutar att använda just ordet "duktig"

Medans de som tar till sig detta, och har för avsikt att förmedla till sina barn att de inte behöver prestera för att vara älskade eller för att tycka nåt är roligt, redan HAR den förmågan, och egentligen mycket väl kan använda ordet "duktig" utan att på nåt vis skada sina barn. Detta har med helt andra saker att göra än just vilka ord man använder är min övertygelse.

Mittilvet skrev 2009-06-06 16:32:05 följande:
    Tror jag inte, men barnet hade troligtvis eggats till att prestera mer eftersom det är prestationen i sig som sätts i fokus då mamma ler och säger att hon tycker att barnet är duktig, inte själva grejen att barnet har roligt och är lycklig."Mamma tycker jag är duktig när jag gör någonting.Jag behöver göra något för att vara duktig."Hade det inte varit bättre ifall barnet kände att "mamma tycker om att dela min glädje, hon bekräftar mig som individ genom mina upplevelser, inte för vad jag presterar"Jag förstår att ett barn inte tänker detta ordagrannt, men jag tror ändå att barnets känslor blir prestationsinriktade.Men som sagt, alla tycker olika
  • Queen70

Jag är väl bekant med Jesper Juul och hans åsikter, och tycker att han har bra syn på många saker. Men samtidigt så köper jag inte heller ALLT rakt av. Detta måste karln ha hittat på medans han rökte nåt konstigt....det är överanalyserat...eller snarare underanalyserat...Vet det fan...men han e fel ute i alla fall.

Justess skrev 2009-06-06 17:21:07 följande:
    Det är helt uppenbart att det jag försöker förmedla går många förbi. Så många misstolkningar/missförstånd... Jag tror inte att jag förmår förklara så att alla förstår hur jag menar, rekommenderar därför boken "Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul, han kan förklara. Därmed inte sagt att jag förväntar mig att alla ska hålla med.
  • Queen70

Men tror du att det är det man gör om man använder ordet "duktig"? Jag kommer mycket väl att kunna säga att min son är duktig om han får bra betyg i matte, eller får dåligt betyg men ändå kämpar på. Däremot kommer jag att se till att det aldrig råder några tvivel om hans värde eller hur älskad han är ÄVEN om han suger i matte, eller skiter i läxorna. Vi verkar inte komma längre, men jag har uppenbarligen mycket svårt att förstå syftet med att bannlysa ordet duktig.

Justess skrev 2009-06-06 18:37:07 följande:
    Som sagt, jag har uppenbarligen inte gjort mig förstådd eftersom jag misstolkas. Jag är helt enkelt inte tillräckligt bra på att få fram vad jag vill ha sagt. Jag köper inte heller allt jag läser, jag köper det jag finner troligt och rimligt. Tanken att skilja på bedömning och bekräftelse tror jag benhårt på. Därmed inte sagt att jag aldrig värderar/bedömer mina barn. Inte heller sagt att det aldrig är på sin plats att bedöma värdera en prestation, det kan det ju absolut vara. Men för mig är det aldrig rätt att värdera barnets som person utifrån vad barnet presterar. Att ett barn presterar dåligt i tex matte gör ju inte barnet till en dålig människa.
  • Queen70

Alltså finnes det ingen mening med att ta bort "duktig" ur sin vokabulär

Justess skrev 2009-06-06 23:17:19 följande:
    Leoella: bra skrivet. Det handlar inte om att det ena utesluter det andra. Man kan absolut berömma en prestation, men mycket hänger på HUR man berömmer, så att personen i fråga inte bygger sitt värde på vad hen presterar.
  • Queen70

Nej du är inte luddig. Jag vänder mig inte mot tankegången att man ska bekräfta barnet för den som den är istället för enbart vad den presterar. Jag har bara svårt att förstå kopplingen till just ordet "duktig". Jag tror folk kan göra det väldigt enkelt för sig på det viset, när saken i själva verket är väldigt komplex. Och då kanske man kan göra mer skada än nytta. Denna fokusering på ordet DUKTIG som har varit i denna och andra trådar blir nån slags "quick fix" som jag inte tror fungrar. Tror du själv sagt (orkar inte leta nu) att du ofta gör "fel" och säger duktig, fast du jobbar på det etc. Och i min världe så har det lilla ordet egentligen inte ett smack med saken att göra liksom....

Justess skrev 2009-06-07 11:59:12 följande:
    Inte att ta bort, men att reflektera över hur och när man använder det. Sen försöker jag absolut inte påstå att jag är någon slags förebild. Jag slänger ur mig ett slentrianmässigt "duktigt" emellanåt, det sitter i ryggmärgen sedan barnsben. Men jag försöker att reflektera och att se när barnet vill ha bekräftelse för en känsla eller upplevelse och när barnet vill ha beröm för en prestation. Om jag berömmer försöker jag också tänka på att berömma vad som åstadkommits, inte barnet i sig, för att inte barnet ska lära sig att värdera sin person utifrån prestation. Är jag luddig?
Svar på tråden Att säga "duktig"