• LångaLinda

Vi med barn som har von Rosenskena

Hej!

Jag heter Linda och har en son på 1 vecka som idag har fått en von Rosenskena p g a höftledsluxation. Det känns väldigt ledsamt och känslosamt just nu, och det vore skönt om det fanns fler i samma situation, d v s har barn som har eller har haft barn med skena, som vill peppa, diskutera, fråga och svara i denna tråd.
    Finns det redan en liknande tråd är jag tacksam för länk!

Hälsningar Linda

• Svar på tråden Vi med barn som har von Rosenskena
  • gumzan

Hej!

min dotter fyllde tre månader den 1 juni, men när hon var 4 dagar gammal hamnade hon oxå i skena.

Vi hade turen att hon inte hade så allvarlig höftluxation, så hon blev av med den efter tre veckor, vilket var sååå  skönt, vi hade mycket trubbel kring skenan och jag tyckte att det var jätte jobbigt att hon var i den då man inte fick den nära kontakten med henne. Vi fick heller inte så mycket hjälp av ortopeden eller landstinget, jag vet inte hur mycket info du har fått. Men via denna länken får du reda på lite...

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2597&epslanguage=EN

det är bara att skriva här på forumet eller skicka "internbrev" till mig om du vill prata, för jag vet precis vad du går igenom,

kram Anna

• LångaLinda

Hej!

VAd skönt att ha någon att fråga! Måste sova lite nu, men skriver mer imorgon!
    Ska läsa länken då också!
    Var bor du? Vi går på Östra här i Göteborg, det känns bra hittills i alla fall, väldigt engagerad personal.

Kram och god natt!

• LångaLinda

Efter en ganska jobbig natt där Lilleman inte verkar hitta någon bra sovposition, somnade han till slut några timmar på mage på pappas bröst... Hur sov din lilla tjej på nätterna? På dagtid går det ju bra att ligga på mage när man har koll, men natten känns lite osäkrare...
    Annars verkar han ha accepterat skenan lite mer nu, han är lite lugnare tycker jag... Lite svårt att hitta bra amningsposition, hur gjorde ni?

• solouniko
    LångaLinda skrev 2009-06-06 10:24:48 följande:
    Efter en ganska jobbig natt där Lilleman inte verkar hitta någon bra sovposition, somnade han till slut några timmar på mage på pappas bröst... Hur sov din lilla tjej på nätterna? På dagtid går det ju bra att ligga på mage när man har koll, men natten känns lite osäkrare... Annars verkar han ha accepterat skenan lite mer nu, han är lite lugnare tycker jag... Lite svårt att hitta bra amningsposition, hur gjorde ni?
    Hej. Min dotter fick också skena, hon hade den i 6 veckor och har nu varit utan i ca 2 veckor. Första 1½ dygnet var hemskt, hon grinade hela tiden och var väldigt missnöjd. Somnade av utmattning och vaknade 15 minuter senare och grinade hysteriskt. Men sen vände det, dom vänjer sig väldigt fort och mår absolut inte dåligt av skenan. Det är nog värst för oss föräldrar (mammor). Höjdpunkten var helt klart badningen varannan vecka då vi fick ta av skenan ett tag. Men tiden går så fort, vips har veckorna gått och han slipper skenan. Jag tyckte också det var jobbigt med amningen i början men man vänjer sig fort.

Milla fick lite blåsor på låren efter nån vecka, risken är nog stor att din pojke också får det nu när det är sommar och varmt. På apoteket finns det självhäftande gasbinda som vi lindade runt för att inte skenan skulle ligga direkt mot huden och skava. Det funkade jätte bra! Jag vet att det känns jobbigt nu men det blir fort bättre ska du se. Och kom ihåg att det är värst för dig, din pojke lider inte av det och det är ju för hans eget bästa (Intalade jag mig själv hela tiden i början). Hör gärna av dig om du undrar nått, kram!
    Milla 090316 ♥ solouniko.blogg.se
  • LångaLinda
    solouniko skrev 2009-06-06 11:17:36 följande:
    Hej. Min dotter fick också skena, hon hade den i 6 veckor och har nu varit utan i ca 2 veckor. Första 1½ dygnet var hemskt, hon grinade hela tiden och var väldigt missnöjd. Somnade av utmattning och vaknade 15 minuter senare och grinade hysteriskt. Men sen vände det, dom vänjer sig väldigt fort och mår absolut inte dåligt av skenan. Det är nog värst för oss föräldrar (mammor). Höjdpunkten var helt klart badningen varannan vecka då vi fick ta av skenan ett tag. Men tiden går så fort, vips har veckorna gått och han slipper skenan. Jag tyckte också det var jobbigt med amningen i början men man vänjer sig fort. Milla fick lite blåsor på låren efter nån vecka, risken är nog stor att din pojke också får det nu när det är sommar och varmt. På apoteket finns det självhäftande gasbinda som vi lindade runt för att inte skenan skulle ligga direkt mot huden och skava. Det funkade jätte bra! Jag vet att det känns jobbigt nu men det blir fort bättre ska du se. Och kom ihåg att det är värst för dig, din pojke lider inte av det och det är ju för hans eget bästa (Intalade jag mig själv hela tiden i början). Hör gärna av dig om du undrar nått, kram!
    Hej och tack för att du tar dig tid!

Gasbindan, lindade ni den kring skenan?
    Sov din dotter på mage eller hittade ni någon annan ställning som funkade?
    Har ni fått en frejkabyxa nu eller är ni helt utan stöd efter 6 veckor?

Kram!
  • solouniko
    LångaLinda skrev 2009-06-06 12:15:15 följande:
    Hej och tack för att du tar dig tid!Gasbindan, lindade ni den kring skenan? Sov din dotter på mage eller hittade ni någon annan ställning som funkade?Har ni fått en frejkabyxa nu eller är ni helt utan stöd efter 6 veckor?Kram!
    Vi lindade den runt låren, men runt skenan funkar säkert lika bra antar jag. Vi hade alltid med gasbindan till ortopeden så vi kunde linda den efter badet, enklare att göra när skenan inte är på. Fast ibland om det kom bajs osv så bytte vi ju hemma. då böjde vi bara ner kanten på skenan lite (fast man egentligen inte fick) och det gick bra det med.

Milla sov oftast på sidan och annars på rygg, vi kunde lägga typ en filt eller en kudde bakom så gick det bra att ligga på sida. Hon sov oftast på sidan innan hon fick skenan. Efter någon vecka fick hon in någon teknik så hon själv kunde flippa över på sidan :) Nu efter 6 veckor var allt bra så vi ska på återbesök när hon är sex månader, och sen när hon är ett år. Går det bättre för honom nu?
    Milla 090316 ♥ solouniko.blogg.se
  • Miss HoneyBunny

Hejsan
    vår son var ca 6 timmar gammal när han fick sin skena. Det känndes lite tungt, men samtidigt visste jag vad det var, för jag föddes med samma fel och jag har inga men av det idag. Anton skulle ha sin skena i 12 veckor, men vi slapp den efter 10.
    Nu väntar vi vårt andra barn, och jag är lite nervös att även detta barn kommer få skena. Jag tycker egentligen inte att skenan var något problem, för Anton fick aldrig problem av den. Men man saknade lite av det där bebis myset, för på nåt vis blev han ju som ett litet paket det första tiden.
    Men det som är skönt att veta är att de få veckor som de ändå har skenan, räcker för att de i allra flesta fall blir friskförklarade!

• LångaLinda

Idag har han sovit lite längre stunder, först på mage, men senast på rygg...
    Det svåraste just nu är amningen, han har väldigt svårt att ta tag, han suger ett par gånger tills mjölken rinner till, sedan släpper han... Vet inte om det har med skenan att göra i o f s....

Nästa stora fråga: Vilka kläder funkar??

• Therese83tezz

Min lilla tjej hade skena i 12v. Vi hade ifs lyxen o få ta av skenan 1 timme om dagen hemma o lufta, gick påortmott på Danderys sjukhus, sthlm. Den timmen njöt jag varje dag.

För att skydda bebisens hud hade vi tubifast röd (ser ut som en strumpa), den köper man på apoteket. Vi hade aldrig problem med röd el irriterad hud.

Kläder; vi hade vanliga bodisar under alt över skenan samt byxor som e böjbara i midjan samt någon el några stl större t ex lindex mjukisbyxa stl 68 el pop bas byxor. En del Spark/hängsselbyxor kan fungera...

come.to/luxation/

• Tant Green

Nu är min dotter visserligen snart 4 år (och helt frisk sedan länge) men hon hade skena i 12 veckor, från att hon var 2 dagar. Angående kläder använde vi mest heldräkter/sparkbyxor. Ibland hade hon pyjamas med en tröja/kofta ovanpå så att det inte såg så "nattigt" ut Fast i sommar kanske det räcker med bara en body (vi hade skenan i september-november).

Amningen fick vi aldrig ordning på, men det kan säkert ha haft andra orsaker också (hon föddes lite tidigt och var rätt trött och slö och orkade inte suga), jag vet andra skenbebisar som har ammats hela tiden.

Svar på tråden Vi med barn som har von Rosenskena