• LångaLinda

Vi med barn som har von Rosenskena

Hej!

Jag heter Linda och har en son på 1 vecka som idag har fått en von Rosenskena p g a höftledsluxation. Det känns väldigt ledsamt och känslosamt just nu, och det vore skönt om det fanns fler i samma situation, d v s har barn som har eller har haft barn med skena, som vill peppa, diskutera, fråga och svara i denna tråd.
    Finns det redan en liknande tråd är jag tacksam för länk!

Hälsningar Linda

• Svar på tråden Vi med barn som har von Rosenskena
  • Veris

Min dotter fick sin skena när hon var 3 dagar gammal men verkade inte alls missnöjd över det. Jag grät dock floder de första dagarna för det såg så hemskt ut. Men de sex veckorna hon skulle ha en har gått otroligt fort och frdagsbaden i Lund på ortopeden har vatit som en nedräkning med världens goaste personal! Första dygnet efter att hon blivit av med skenan var on dock lite kinkig, tror hon kände sig lite otrygg, och jag var ovan vid en så "sladdrig" bebis.

Nackdelar med skenan:
    - lite krångel vid blöjbyten
    - jättesvårt att hitta kläder som passar
    - risk för skavsår
    - lite problem med amningsställning
    - trångt i bilbarnstolen
    - lite svårt med riktigt nära kroppskontakt
    - min dotter fick svårt att för händerna till munnen

Fördelar med skenan:
    + höfterna blir bra
    + bebisen är stadig
    + sprattlar inte vid blöjbyten
    + skenans axelskaklar fungerar som stopp så att täcket inte kan glida upp över huvudet
    + träffa trevlig personal vid badtillfällena som peppar och uppmuntrar

Tyckte att man vande sig fort och att det inte är så hemskt som det först ser ut.

• sen80talist

Håller med om nackdelar och fördelar som du skriver om Veris, men det där med täcket har jag inte ens tänkt på men det stämmer. Till nackdelar skulle jag dock vilja lägga klädproblemen, speciellt om man har en pojke. Vi har först nu upptäckt att pyjamasar funkar, jag har trott att de inte skulle gå att få på benen ordentligt men jag provade en idag som vi fått i present och det funkade ju jättebra, dumt av mig att inte prova det tidigare, vi har bara använt bodys och sovpåsar fram tills nu. Byxor har vi dock inte lyckats krångla på honom.

Angående skavsår så hade våran kille bara problem med det ett tag i början sen gick det över av sig själv så vi har aldrig behövt använda gasbindor eller avklippta strumpor.

Nu är det bara några dagar kvar med skenan för oss, ska bli så skönt att bli av med den på måndag!

• Tovsan

var hos ortopeden i torsdags.
    Nu kunde läkaren inte ens känna vilken höft det var som var instabil en vecka tidigare. jätte skönt!
    Det var sååå mysigt att få bada henne utan skenan! Och vi fick nu veta att vi kommer få ta bort skenan hemma bada vid behov. Så nästa vecka ska dom visa hur vi ska göra med skenan så kan vi sköta det här hemma själv de sista veckorna.
    Det som såg ut som skavsår var inte så farligt som jag trodde nu när skenan kom av. Hon byter lite hud på vissa ställen på kroppen så det var inte skenan som var boven som tur var.
    Annars så har den första veckan varit en bergodalbana med känslor. Jag har varit världens lyckligaste, världens tröttaste, världens mest ledsna..Hoppas att alla hormoner kommer i balans snart.
    Funkar jätte bra att amma på sidan nu! så skönt! jag bunkrar inte upp med kuddar eller så, det går jätte bra ändå. Det har gjort att jag kan slappna av så mycket mera nu och är inte lika spänd i kroppen.
    Nu är det "bara" lite mindre än 5 veckor kvar med skenan.

.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:? Lovis 090611 ?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.
  • maybemitsy

Min dotter har problem med ena höften.
    Vi bor i England och här använder vi Pavlik Harness istället. Det är en mjuk sele som håller barnets höfter i 90 graders vinkel men där barnet kan sparka och röra på sig nästan som vanligt. Ger inget skav eller obehag heller. Barnet kan sitta, ligga utan problem.

www.orthotykes.com/OPHNEW0.jpg

Det verkar vara väldigt jobbigt med skena.
    Jag undrar varför man inte använder denna typ av sele istället?
    Kanske ngt att ta upp med läkaren?

• LångaLinda

Oj, det var intressant! Ska kolla upp det med ortopeden på fredag!

Vår son var ju gipsad för att foten var sned... Gipset gick upp över knät och låste det i 90-graders vinkel. Efter 10 dagar togs gipset bort i onsdags.
    Nu märker vi att han inte använder det ben som varit gipsat alls på samma sätt som det andra, han sprattlar inte alls och verkar inte kunna räta ut benet. Först trodde vi att det berodde på att han varit gipsad, men nu börjar vi bli oroliga för att det är något fel på knäleden också... Någon som har erfarenheter av detta?

• sen80talist

Ja, den där selen verkar verkligen smidigare! Jag hoppas att den börjar att användas i Sverige framöver. Visserligen har det gått bra med Von Rosen skenan för oss, man vänjer sig snabbt men man hatar den ändå alltid.

Jag har hört att barnen vänjer sig vid hur benen går att röra på så han kanske bara inte har fattat att det går att sparka med båda benen än. Förhoppningsvis är det så i alla fall! Har ni fått något svar från någon läkare eller barnmorska om vad det kan vara? Ni borde hur som helst få åka in och kolla upp det för att vara säkra.

Nu ska snart jag och min lilla kille iväg på (förhoppningsvis) sista besöket hos ortopeden för ett tag framöver. Han har varit utan skenan sedan i måndags och känns som en helt annan bebis. Jag vet inte om det är en tillfällighet men han gråter betydligt mindre och ligger långa stunder ensam och "pratar" med sig själv, det har han aldrig gjort tidigare. Jag hoppas att allt är bra nu så att man kan känna sig trygg med att skenan är borta för alltid.

• Rödtott

Hej hej!

Jag har en 15 månaders tjej som hade von rosen skena i 3 månader från det att hon var nyfödd. Jag lider med er alla som håller på och kämpar med det nu.. särskilt när det är så varmt. Även om tiden med skenan kanske känns som en hel evighet och man är ledsen över att inte ha en "mjuk bebis", så går det över snabbt och är värt varenda besvär!
    Vi var på sista besöket på ortopeden i måndags och fick det efterlängtade beskedet att hon är helt frisk! Plötsligt infinner sig en tacksamhet gentemot vården och rutinkollen på BB (även om skenan känns väl medeltida) för att de rättat till problemet tidigt.

• malinkat

Hur är det med fötterna på era små som fått skenan borttagen? Elvira hade sin i 6 v, är nu 3 mån och när vi provar att ställa henne upp står hon alltid på utsidan av fötterna liksom. Vad är era erfarenheter? Rättar det till sig själv?

• Tovsan
    maybemitsy skrev 2009-06-22 18:20:52 följande:
    Min dotter har problem med ena höften.Vi bor i England och här använder vi Pavlik Harness istället. Det är en mjuk sele som håller barnets höfter i 90 graders vinkel men där barnet kan sparka och röra på sig nästan som vanligt. Ger inget skav eller obehag heller. Barnet kan sitta, ligga utan problem. www.orthotykes.com/OPHNEW0.jpgDet verkar vara väldigt jobbigt med skena. Jag undrar varför man inte använder denna typ av sele istället?Kanske ngt att ta upp med läkaren?
    jag tror det beror på att von rosenskenan är en svensk uppfinning och att man är stolt över den. Typiskt svenskt att vi tror att vårt sätt är det bästa och att vår stolthet ibland blir lite för mycket
  • LångaLinda

Läkaren sa att det inte var något fel på knät, att han var mindre rörlig i det benet som varit gipsat var helt naturligt, eftersom musklerna inte använts... Han kommer att bli mer och mer rörlig, vi har redan sett prov på detta, även om han inte rätar ut benet helt ännu...

• wildflower75

min flicka är 14 och fick ha skenen i 2 veckor.tack o lov..det var jobbigt...men idag säger hon att det knäpper i höften på gympan osv..hmm..vet inte om det hade nåt att göra med att de tog bort den så fort...

• Tovsan
    wildflower75 skrev 2009-06-28 23:12:36 följande:
    min flicka är 14 och fick ha skenen i 2 veckor.tack o lov..det var jobbigt...men idag säger hon att det knäpper i höften på gympan osv..hmm..vet inte om det hade nåt att göra med att de tog bort den så fort...
    hur kommer det sig att hon bara fick ha den i 2 veckor? här säger läkarna att lägsta behandlingstiden är 6 veckor, oavsett resultat.
    Tycker det känns fel.. har höften blivit stabil efter 1 vecka så ska stackars barnen inte behöva ligga i den där skenan i ytterligare 5 veckor. Särskilt inte i denna sommar värme då dom får värmeutslag under skenan.. känns inte humant att låta dom ha skenan "bara för att" och så får man tampas med värmeutslag o skavsår istället. Tummen ner för detta!
  • Miss HoneyBunny

Vår son hade skena i 10 veckor. Nu väntar vi vårt andra barn i oktober, är det någon som vet hur ärftligheten är? Hur stor är risken att även detta barn kommer att få skena?
    Kan tillägga att även jag hade skena när jag föddes...

• Angu

Hej!
    Jag fick en dotter Naemi 29 juli som fick en rosenskena. Jag hade aldrig hört talas om rosenskena förut och vi har ingen ärftlighet av höftledsluxation i släkten på någon sida. Nu är Naemi 5 veckor och det har varit en tuff period.
    Jag tycker att det har varit mycket olika information om vad man får och inte får göra. :( Senast vi var inne för att byta skena, i kalmar, så fick vi reda på att man inte fick ha blöjan innanför skenan, och vi fick heller inte klä in skenan som vi fått information om tidigare att det skulle gå bra. Ortopeden mena på att det var naturmaterial och det skulle vara bra men det kan inte hjälpas när hon fick skav.
    I kalmar har de sparat in på baden p.g.a personalbrist så vi kommer inte få bada vår lilla tjej förrän hennes höft har mognat.
    Naemi hade i början problem med skav, fick fula sår i värmen och fick pencillin i 7 dgr. Vi klädde in skenan för att undvika skavsår men nu har vi strumpor på hennes ben istället när vi inte fick ha något på skenan.
    Nu ska hon in på ultraljud den 15:e och vi får se men vi försöker att inte hoppas för mycket på att hon ska bli av med skenan.....
    Men det vore skönt. :)
    Vi är lite nyfikna på om hon kommer kunna sova på rygg sedan för nu har hon bara kommit till ro på mage.

• malinkat

Vår dotter sov också bara på mage - och gjorde det till hon var tre månader. Så hade vi en diskussion med en läkare som sa att risken för PSD är som högst mellan 3-4 månader... så vi vande om henne - och var överraskade över hur lätt det gick! Fick också sova på sidan, man kan ju låta dem somna på sidan och sen rulla över dem på rygg (om det går utan att de små liven vaknar) om man är rädd att de rullar åt fel håll i sömnen.MEN hon sov inte lika långa pass. Nu är hon snart halvåret och sover på mage igen - kan själv rulla runt

Och jättemärkligt med hur olika det är! Vi fick ta ut Elvira en timme om dagen hemma för att bada och mysa, och SKULLE ha en sån vad-det-nu-heter att linda in skenan med! Upplevde inte alls det som svårt att ta av och på skenan - men blir man tillsagd att man inte får så blir man ju såklart osäker.

Hoppas det löser sig och att sovandet går bra!

Svar på tråden Vi med barn som har von Rosenskena