• Anieja

    Hur länge lever spermierna utanför kroppen?

    Jag har funderat på hur det egentligen funkar vid ett spermaprov, hur länge lever spermierna utanför kroppen? Jag har hört om killar som får göra provet hemma och sedan åka in till sjukhuset med provet, så det måste ju röra sig om någon timme iallfall? jag frågar bara av ren nyfikenhet, hoppas ingen tar illa upp av det

  • Svar på tråden Hur länge lever spermierna utanför kroppen?
  • karlskogasandra

    jag tror det är ganska många timmar faktiskt =) ingen aning jag googla men hitta inte konkret svar =)

  • Teskedsmamman

    Om sperman kommer utanför slidan så kan spermierna leva så länge sädesvätskan inte har torkat, alltså cirka 20-30 minuter.
    smp.se/ung/hur-lange-kan-sperma-overleva(367695).gm

    När sädesvätskan har torkat upp så är de definitivt döda.
    www.kondom.nu/farbrorolle.asp&qacategoryid=6&subcategoryid=&qaid=3831

    finns fler sidor som säger ungefär samma sak


    Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • Pimpinellan

    45 minuter,absolut max en timme under förutsättning att provet finns i ren, tättsluten burk och i värme. Annars dör de jättesnabbt.

  • Anieja

    Tack för era svar! Då har jag fått min nyfikenhet stillad

  • ViLlHa 09

    Ja det är inte lång tid för läkaren sa till oss att det bästa är att göra det på toan på sjukhuset.
    För att få bäste resultat

  • Zabka

    1 h har man på sig att ta provet till sjukhuset, men det är viktigt att ha det i armhålan eller liknande ställe så att det håller kroppstemperatur. Detta har de sagt på både HS och FC.

  • ViLlHa 09

    Ja 1 timma stämmer min sambo var där i Måndags och lämnade.

  • fin4

    Men hur håller dom liv i rackarna? Det tar ju 4-5 v. att få veta vid fullständig analys. Vet dom felet inom en timme men ger ej svar innan?

  • fin4

    Nu har sambon varit och lämnat för andra gången. Sperman överlever i några timmar med rätt värmehållning på labbet (enligt kvinnan som utförde analysen) och då hinner de kolla hur många som finns och hur rörliga. När resterande koll på rackarna sker va inte så noga så det är väl därför det tar 4-5v att få svar på fullständig analys.

  • fin4

    Kan också tillägga att det var en jämn ström av karlar där och lämna så man är inte så ensam om problemet att inte bli garvid som man ibland känner. Kanske en liten tröst....

Svar på tråden Hur länge lever spermierna utanför kroppen?