• Pigelinen

    Inspirationstråd, här visar vi saker som vi själva gjort och utbyter ideér!!!.

    Vist vore de kul med en tråd där vi visar upp saker som vi själva har gjort. Vi kan även utbyta tips och ideér. Så välkomna hit och dela med er!!!


  • Svar på tråden Inspirationstråd, här visar vi saker som vi själva gjort och utbyter ideér!!!.
  • Pigelinen

    Åh vad jag är nöjd!!! Jag trodde inte att jag kunde men jag ville försöka och jag blev riktigt nöjd med resultatet. Tycker att Brio och MICKE spisarna är lite tråkiga och vanliga och ville ha en kombi spis(disk så jag kollade runt och nu är den klar (nästan).
    De var inte alls svårt, kan jag så kan alla!!!

    Jag besämde mått hemma och så åkte jag till brädgården och sa vad jag ville ha så sågade han till alla delar. Väl hemma så började jag skruva ihop allt och så fick jag ta hjälp av min man som sågade ur för diskhon (som är en hundskål från GeKås för 19.95 sen måla i tre omgångar för att de skulle vara fint och så sy ett draperi och så fixa de sista detaljer som måla plator och sätta upp belysningen.
    MATERIAL:
    En furulimträskiva 300mm x 2400mm (uppsågad i 2x 500mm, 1 x 700mm och 1 x 640mm)
    1 spillbit 290mm djup och 640mm lång som hyllplan
    1 spillbit 90mm djup och 300mm lång hylla som jag målade rosa.
    1 spillbits skiva 700mmx 7500mm till bakstycke
    18 träskruvar 45mm
    1 sandpapper
    ½ l vit vattenbaserad färg (målade tre gånger).
    rosa och svart hobbyfärg (hade hemma).

    Tyg 140cm bred x 60 cm
    en spiraltråd att hänga upp tyget i (kommer inte ihåg de riktiga namnet men köpte den i tygaffären).

    Rostfri hundmatskål (GeKås 19.95
    Batteri driven lampa som man trycker på för att den ska lysa 10 kr hobbyaffär plus batteri.

    Saker som jag ska komplettera med...
    två träknoppar som ska agera varm och kallvattenskran
    en krok "Broder" från IKEA 20kr som ska sättas fast som kran.
    Självhäftande vita plastkrockar till grytlappar och dyl.
    Plastkorgar att ha på hyllan under draperiet.

    Fler bilder finns på min blogg...


  • Champagne

    Jag har gjort om ett Lundby dockhus:
    dockskåp.JPG
    Nästan klart. Bara två rum kvar och lite möbler.Fler bilder i mitt galleri

    Jag har även målat om en barnstol (Kullastolen)
    Före:
    Kullastolen  FÖRE
    Efter:
    stolarna klara.jpg

  • Champagne

    Jag är inte klar med dockhuset, har tappat inspirationen för tillfället{#lang_emotions_dreamer}

  • Champagne
    Pigelinen skrev 2009-06-05 16:21:49 följande:
    Vilka underbara stolar, får man sno ideén?
    Självklart Jag skrev ut texten, ritade med blyerts på baksidan, satte fast pappret på stolen där jag ville ha texten och fyllde i bokstäverna på pappret (då trycktes blyertsen från baksidan av mot stolsryggen) och sen var det bara att fylla i med valfri färg. Tänk på att lacka sen, så att det går att torka av.
  • Flina78

    Oj, vad jag önskar att jag va så pysslig. Ni har ju gjort jättefina saker. Själv så pysslar jag mest i grönsaksland och blomsterodlingar.


    Har just slipat och målat om några gamla trädgårdsmöbler i ful furu som vi fick "ärva" av gamla hyresgästen som i sin tur ärvt den av en gammal gubbe som bodde där före honom. De var inte vackra innan. Nu är de slipade och målade i vitt och jag är supernöjd. Vi har köpt några dynor till möbeln också nu så den får hålla i sommar för fy va dyrt det är med trädgårdsmöbler. Nu kom vi undan med ca 800 kronor.
  • Pigelinen
    Flina78 skrev 2009-06-05 22:59:52 följande:
    Oj, vad jag önskar att jag va så pysslig. Ni har ju gjort jättefina saker. Själv så pysslar jag mest i grönsaksland och blomsterodlingar. Har just slipat och målat om några gamla trädgårdsmöbler i ful furu som vi fick "ärva" av gamla hyresgästen som i sin tur ärvt den av en gammal gubbe som bodde där före honom. De var inte vackra innan. Nu är de slipade och målade i vitt och jag är supernöjd. Vi har köpt några dynor till möbeln också nu så den får hålla i sommar för fy va dyrt det är med trädgårdsmöbler. Nu kom vi undan med ca 800 kronor.
    det är väl jätte bra!

    Champange, Kullastolen, är de en IKEA stol? Eller vart har du köpt den?
  • Champagne
    Pigelinen skrev 2009-06-08 15:26:08 följande:
    det är väl jätte bra!Champange, Kullastolen, är de en IKEA stol? Eller vart har du köpt den?
    Originalet ser ut så här http://www.timein.se/product.asp?productid=5695&categoryid=&ptitle=Kullastolen IKEA har gjort en liknande variant, men den är rätt klumpig. Jag hade dock en stol från när jag var liten, en stol köpte jag på Blocket och en fyndade jag på loppis för 50kr .
  • Champagne

    Gjorde ett par skor i papper idag. De ska vara som prydnad på en doppresent. skor.jpg(bilden är klickbar)

  • Who knows
    Pigelinen skrev 2009-06-05 16:01:08 följande:
    Åh vad jag är nöjd!!! Jag trodde inte att jag kunde men jag ville försöka och jag blev riktigt nöjd med resultatet. Tycker att Brio och MICKE spisarna är lite tråkiga och vanliga och ville ha en kombi spis(disk så jag kollade runt och nu är den klar (nästan). De var inte alls svårt, kan jag så kan alla!!!Jag besämde mått hemma och så åkte jag till brädgården och sa vad jag ville ha så sågade han till alla delar. Väl hemma så började jag skruva ihop allt och så fick jag ta hjälp av min man som sågade ur för diskhon (som är en hundskål från GeKås för 19.95 sen måla i tre omgångar för att de skulle vara fint och så sy ett draperi och så fixa de sista detaljer som måla plator och sätta upp belysningen. MATERIAL:En furulimträskiva 300mm x 2400mm (uppsågad i 2x 500mm, 1 x 700mm och 1 x 640mm) 1 spillbit 290mm djup och 640mm lång som hyllplan1 spillbit 90mm djup och 300mm lång hylla som jag målade rosa.1 spillbits skiva 700mmx 7500mm till bakstycke18 träskruvar 45mm1 sandpapper½ l vit vattenbaserad färg (målade tre gånger).rosa och svart hobbyfärg (hade hemma).Tyg 140cm bred x 60 cmen spiraltråd att hänga upp tyget i (kommer inte ihåg de riktiga namnet men köpte den i tygaffären).Rostfri hundmatskål (GeKås 19.95 Batteri driven lampa som man trycker på för att den ska lysa 10 kr hobbyaffär plus batteri.Saker som jag ska komplettera med...två träknoppar som ska agera varm och kallvattenskranen krok "Broder" från IKEA 20kr som ska sättas fast som kran.Självhäftande vita plastkrockar till grytlappar och dyl.Plastkorgar att ha på hyllan under draperiet.Fler bilder finns på min blogg...
    Så gulligt! Har inga barn själv, men tror allt jag ska bygga en sådan till jobbet i höst
  • madebyinferno
    Champagne skrev 2009-06-05 16:08:57 följande:
    Jag har gjort om ett Lundby dockhus: Fler bilder i mitt galleri Jag har även målat om en barnstol (Kullastolen)Före:Efter:
    Plockade du isär dockhuset för att byta tapeterna?? Har ett som står i väntan på att tösen ska "växa i det" och som jag innan dess vill renovera lite...

    Övrigt att mitt pyssel går att ses i min blogg nedan...
  • Champagne
    madebyinferno skrev 2009-08-10 15:13:14 följande:
    Plockade du isär dockhuset för att byta tapeterna?? Har ett som står i väntan på att tösen ska "växa i det" och som jag innan dess vill renovera lite...Övrigt att mitt pyssel går att ses i min blogg nedan...
    Ja det är bra mycket lättare att tapetsera snyggt om man delar dockhuset först. Jag hittade den här sidan för ett tag sen (har inte hunnit skriva ut och testa, men det såg fint ut). http://www.activityvillage.co.uk/dolls-house-printables.htm
Svar på tråden Inspirationstråd, här visar vi saker som vi själva gjort och utbyter ideér!!!.