• jazzkatten

Spenat farligt?

Hej!

Min mamma nämnde att spenat kan vara farligt för fostret, men hon kanske blandade ihop det med att man inte ska ge spädbarn spenat? Någon som vet om det är farligt för gravida? Andra grönsaker som kan vara farliga?

• Svar på tråden Spenat farligt?
  • wellah

skulle det vara farligt skulle det nog stå i foldern man får av sin barnmorska..... jag äter glatt spenat *slurp*

• Mickis74

Inga grönsaker är farliga....

Det är barn under ett år som inte ska äta spenat/mangold.

• Mickis74

Spenat är jättenyttigt....innehåller massor med järn.

• jazzkatten

Tack! Vilken tur!!! Jag är nämnligen grymt sugen på stuvad spenat och fisk!!!

Det var 33 år sen min mamma var gravid, så hon kan ju kommit ihåg fel

• Mickis74

Ja, eller så var det så då....hehe

• Sofiafia

Enligt kinesisk medicin kan spenat driva på blödningar, t.ex. menstruation, och misstänks kunna utlösa missfall tidigt i graviditeten, om man äter mycket vill säga. Spenat innehåller också en hel del oxalsyra, som binder kalcium och därmed gör det mindre tillgängligt för kroppen. Men om man inte sätter i sig hejdlöst mycket var och varannan dag är det nog ingen fara.

• jazzkatten

Aha...det kanske låg nått i vad mamma sa ändå. Hoppas jag inte får spenat som craving bara

• Blue Vapor

Spenat är inte farligt i normala mängder... och särskilt inte tillagad!!

• Marie82a

Jag undrade också det för ett tag sen. Jag ringde då till en barnmoska. Och hon sa att man kan äta spenat i lagom mängd. 2 gånger per månad ungefär. Eftersom det är så mycket a-vitamin i det.

• listo

Din mamma blandade säkert ihop det med att spädbarn inte ska äta spenat.

Svar på tråden Spenat farligt?