• jazzkatten

Spenat farligt?

Hej!

Min mamma nämnde att spenat kan vara farligt för fostret, men hon kanske blandade ihop det med att man inte ska ge spädbarn spenat? Någon som vet om det är farligt för gravida? Andra grönsaker som kan vara farliga?

• Svar på tråden Spenat farligt?
  • lata kocken Johanna

marie 82a din BM har helt fel om A-vitamin...

sitter här med livsmedelstabellen (ja SLVs alltså)

spenat innehåller per 100g

0 mikrogram retinol= A-vitamin
    3300 mikrogram betakaroten
    550 mikrogram retinolekvivalenter totalt
    (1 mikrogram retinolekvivalent = 6mikrog betakaroten eller 12mikrog andra karotenoider)

Samma för morötter - och de får man ju absolut äta precis hur mycket man vill av

0 mikrogram retinol= A-vitamin
    6800 mikrogram betakaroten
    1317 mikrogram retinolekvivalenter totalt

• Babe

Spenat innehåller ju dessutom en hel del folsyra =)
    och är så himla gott!

• Luffarmor

har ätit spenat soppa regelbundet (det är gott) och även nämt det för bm , hon var bara nöjd.

• jazzkatten

Det är säkert ingen fara, man behöver ju inte överkonsumera det.
    Men det finns ju mycket som är farligt i för stor mängd, tex bladpersilja, det är giftigt i riktigt stora mängder.

• NeaVida

Haha, har hört att skälet till att folk säger att det r så Himla mycket järn i just spenat är för att ngn ngngång publicerade en studie på näringsinnehållet i olika livsmedel och råkade skriva dit en nolla förmycket! Ha - vet inte om det är sant eller en skröna, men spenat är gott och nyttigt och innehåller rätt mycket järn... Fast du ska skölja den noga om det är färsk spenat... Fast det är inte så gott att äta "rått" tycker jag. Och passa dig för spenaten i påse (färsk spenat alltså) för vi har fått massa påsar som varit lite sunkiga...

• lata kocken Johanna

det är mycket järn i spenat jämfört med många andra grönsaker

och ganska rejält med folat - så man kan kalla den för en vitaminbomb - både god, användbar och nyttig

• jazzkatten

Tack för era råd!

Lata kocken johanna! Du hängde ju på BT förut...och kanske fortfarande? Kul att se dej här. Kommer ihåg dina goda råd när det gällde bufféer och bröllopstårtor

• Tin o Trolls mamma

Vänta nu! Innehåller morötter inget a-vitamin? Det trodde jag! Vad är det då de är så rika på?

Ekorren.

• NeaVida

från babyornot:

För mycket A-vitamin kan skada fostret. Därför avråder hälsovårdsstyrelsen gravida att äta lever och patéer då lever är mycket rik på A-vitamin. Leverpastej kan man äta. Dessutom bör man inte intaga ett kosttillskott med ett innehåll av A-vitamin, som är högra än det rekommenderade (som är 800 RE). Man kan lugnt ta en vanlig vitamintablett dagligen - och man kan också lugnt äta massor av morötter och andra grönsaker, som har ett högt innehåll av betakaroten. Betakaroten ombildas delvis till A-vitamin i kroppen.

• NeaVida

Ser på andra sidor att kroppen omvandlar betakaroten till Avitain först när den behöver det, och inte annars...

• Tin o Trolls mamma

Tack NeaVida!

Ekorren.

• NeaVida

A-vitamin ska det förstås vara...

Avitain - låter som någon bra hudkräm - inte sant?

• lata kocken Johanna

Tin och trolls mamma

var det svårt att förstå min uppställning?

försökte vara pedagogisk men när jag försöker så misslyckas jag alltid

Morötter innehåller massor med retinolekvivalenter - dvs betakaroten och andra karotenoider som omvandlas till A-vitamin=retinol i kroppen om det behövs

Var det bättre?

Svar på tråden Spenat farligt?