• Maggan81

Hjälp, kan en bebis bli övertrött?

Jag funderar runt våran sjuveckors, han är väldigt pigg o nyfiken och sover inte gärna på dagen, iaf inga längrestunder, men är någorlunda harmonisk. På kvällarna, lagom till man själv blir trött, så blir han väldigt energisk och gnällig. Han kräver att man går runt o gungar samtidigt och även då vrider han o vänder sig i famnen. Mina armar håller på o går av. Provade en bärsjal igår kväll och han bar skrek (fel tillfälle att prova då).

Det jag funderar på är om små bebisar också kan bli övertrötta av att de vill vara med, och till slut blir så uppvarvade o trötta så de inte kommer till ro. Eller reglerar de sina sömnbehov alldeles själva? Nån som vet?

Är det rätt av oss och försöka få han att somna när han är som piggast och gnälligast? Vi har hittills tolkat det som att han e hungrig och gett flaska men han kommer inte alltid till ro av det (blir bara större o större )

• Svar på tråden Hjälp, kan en bebis bli övertrött?
  • Lullisgirl

Jo dom små liven blir lätt övertrötta. Man lär sig barnets signaler efter ett tag och lär sig att nu är det dags att sova annars blir det jobbigt.

• lövet2

Mitt svar är nej - normalt sett. Däremot vill oftast en baby i den åldern äta hela kvällarna. 4-6 timmars maratonätande är inte ovanligt vid amning, men med ersättning blir det kanske bara någon extra flaska. De flesta riktigt små är vakna hela kvällarna och kan vara allmänt gnälliga, men det beror alltså inte på sömnbrist utan på att de är extra hungriga och småtrötta (ej sömniga).

Let me do this; I have a better chance!
  • 7Illyl1

Min 2½ mån har varit likadan jättelänge, börjar bli orolig och gnällig runt sjutiden varje kväll. Börjar han skrika tar det väldigt lång tid att trösta honom.
    Har läst att bebisar ofta bearbetar dagens intryck vid slutet av dagen samtidigt som de blir trötta, därav skrikandet.
    Det hjälper litegrann att vara extra uppmärksam på hans behov just då; att han inte behöver vänta på maten, att bli upplockad, kelad med, klappad på magen och allt som han gillar. Inte för vilda lekar vid den tiden. Har vi inte hunnit hem med vagnen stannar v coh plockar upp honom i selen om han börjar gnälla, osv (stället för att öka farten så att man hinner hem snabbare).
    Det låter kanske inte så kul, men om han gillar att bli buren coh skriker varje gång ni försöker lägga ner honom, så ställ in er på att bära tills han lugnat ner sig eller tills ni hittar andra saker som får honom att må bra vid den tiden på dygnet.

• 7Illyl1

eller jag menar förstås inte att ni MÅSTE bära, men det kan vara praktiskt att göra sånt som bebisen gillar för att undvika alltför mycket skrik och oro, och inte lägga ner bebis förrän man ser tecken på sömninghet snarare än trötthet och oro. Det funkar hyfsat för oss iallafall.

• lillabebis

klart dom kan bli övertrötta, det har hänt att min lilla på 9 v har blivit det... och alla mina andra tre barn har blivit det när dom var små..Det är inge konstigt alls..

Sen har det inte spelat någon roll om det har vart på dagen eller kvällen. blir dom övertrötta så blir dom...

när min dotter blir så där så har jag fått gått och gett henne flaskan , men hon har inte ätit mer för det oavsett om det varit på kvällen..

Sen blir iaf min dotter ofta övertrött och svårt att somna då hennes rutiner på kvällen rubbats, tex om man har varit borta på besök...

• Wednesday85

Min dotter blir övertrött väldigt ofta, hon sover oftast en längre stund på dagen, sen är det jättesvårt att få henne att somna på eftermiddagen så då blir hon ofta gnällig och skrikig på kvällarna. Då vill hon att vi ska gå och bära och gunga henne tills hon somnar.

• RebeccaR

Min dotter fick "kvällskolik" vid den åldern... Inte nån hysterisk kolik, utan hon var missnöjd och skrek... Avhjälptes med minifomdroppar

*Ängeln Aaron* Lilla Turid och bebbe i magen
  • schersmin

O JA! Min 7 veckors är exakt likadan. För nagra veckor sen kunde hon skrika i famnen och vrida sig 6 timmar i streck! För tva veckor sen började vi lära oss tolka hennes skrik och insag att hon var trött och slutade bära runt och la ner henne i sängen vid cirka trejde gäspningen och när blinkningarna började lbi langa. HOn gnäller i nagra minuter sen somnar hon gott! HOn är nu mycket mer harmonisk och jag tror att när man bär pa henne sa vill hon vara vaken och vara med, hon är ocksa en väldigt social bebis som inte vill missa en sekund av dagen och inte gillar att somna:)

• olandstoken

jag tror också att de kan bli övertrötta, speciellt om de inte har fått sin sömn som de behöver på dagen (när man ska iväg och måste dra upp dem ur sängen). de är ofta för nyfikna för deras eget bästa. när de tar släpper bröstet och skriker då är det ett säkert tecken på att han är för trött

• Sara 07

Absolut! Att vara vaken längre än 2 timmar i sträck är en pers i den åldern. Men det är ju inte alltid de somnar bara för det. ..Anser att det är en myt att säga att "barn tar den sömn de behöver".

Svar på tråden Hjälp, kan en bebis bli övertrött?