• Sandra O

Köp hem fem (eller färre)

Jag gillar verkligen recept med FÅ ingredienser. Helst ska man ha allt hemma redan men det brukar ju vara svårt.

Tänkte att alla som har ett bra recept med fem ing eller ännu färre kankse skulle kunna dela med sig av det. Jag börjar med min egen favorit.

Creme Fraiche Kyckling

Köp:
    4-6 kycklingfileer
    4dl creme fraiche
    ca 2hekto rökt skinka
    2dl riven ost

Lägg fileerna i en smord form, salta och peppra. Strimla skinkan och blanda med creme fraiche och ost. Bred blandningan över kycklingen. Sätt i ugnen, 200 grader ca 40 min. (tills kycklingen är klar).
    Servera med ris eller pasta och sallad.

Ps: Basingredienser som salt, peppar, smör, mjöl etc räknas inte.

• Svar på tråden Köp hem fem (eller färre)
  • challis777

Åh, det vattnas i munnen, det blir din kyckling i kväll till middag för oss!

Och ja, jag har allting hemma!

• Ejin

har inga recept såhär på rak arm.. men den kyckligen låter faktiskt jätte god.. ska pröva under helgen tror jag..

• TigerlilyGbg

Vi gjorde en lätt och snabblagad måltid idag.

Kokt potatis. (Potatismos är också gott till det här.)

Fiskfiléer (torsk, pangasius, sej eller kolja, vilken sort man än föredrar) som läggs i ugnsfast form. Häll Hollandaisesås över (man behöver smör och mjölk utöver själva såspulvret till såsen). In i ugnen i 200 grader ca 15 minuter. Om man vill kan man lägga i räkor som får ligga med de sista minutrarna.

Vill man kan man koka lite ärtor till också, det är gott.

• MajBjörn

snabb vardags eller fest middag, har aldrig varit med om någon som inte tycker om denna rätten

en påse kycklingfilé
    1 bit ädelost
    1 hel bit parmesan
    grädde efter tycke
    tortelini

Stek kycklingen i mindre delarså den får färg, brukar dela filéerna i kanske 3 bitar.
    lägg i en ugnsform
    riv parmesanen o lägg ut över kycklingen
    smula ädelosten o gör likadant som parmesanen
    häll över grädden
    salta o peppra men var försiktig med saltet i och med ostarna redan ä rsalta
    in i ugnen i ca 30 min på ca 220 grader
    koka pastan
    njut!

• MajBjörn
    MajBjörn skrev 2009-08-06 20:10:11 följande:
    snabb vardags eller fest middag, har aldrig varit med om någon som inte tycker om denna rättenen påse kycklingfilé1 bit ädelost1 hel bit parmesangrädde efter tycketorteliniStek kycklingen i mindre delarså den får färg, brukar dela filéerna i kanske 3 bitar.lägg i en ugnsformriv parmesanen o lägg ut över kycklingensmula ädelosten o gör likadant som parmesanenhäll över gräddensalta o peppra men var försiktig med saltet i och med ostarna redan ä rsaltain i ugnen i ca 30 min på ca 220 graderkoka pastan njut!
    glömde säga att när jag menar grädde efter tycke menar jag fetthalt, men rekomenderar inte de allra magraste.
    använder ca 5 dl grädde till en form (snåla inte med såsen)
  • Sandra O

Oj, två goda recept . Fisken ska jag nog prova någon vardag. Kycklingen kanske till helgen!

• jojjsa

Köp frysta laxfileer som du smetar en god pesto på, och gärna riven parmesan ovanpå. In i ugnen och servera med pasta eller ris är godast tycker jag.

Behövs oftast inget mer "såsigt" till det. Supergott!

Svar på tråden Köp hem fem (eller färre)