Nä, man kan inte blanda i förväg och ta med sig ut. Vi har gjort så att vi har med en termos med varm vatten, och rätt mängd pulver direkt i flaskan, och sen blandar på plats.
Hur mkt det går åt beror ju såklart på hur mkt just din bebis äter, så det är nog rätt olika :P
Första fyra månaderna ska man koka vattnet innan man ger det, och det är ju sådär kul att ställa sig och koka vatten (för att sen låta det svalna) mitt i natten. Vi gjorde så att vi kokade vatten och hällde upp i flaskor och förvarade i kylskåpet. Och sen bara värmde i micron :)
Man kan också göra så att man blandar i förväg, om man förvarar den blandade ersättningen i kylskåpet. Men den måste användas inom ett visst antal timmar. Jag tror det är 6...
Från början använde vi eskas småflaskor, och hade ett par stora att ha i kylskåpet, men efter ett tag så är ju dom försmå, så jag skulle rekommendera att köpa stora på en gång. Vi har använt eska och bambino, och det har funkar finfint! Bambino är nog lite bättre, för dom har en storlek större än eska.
Medan barnet bara äter ersättning går det åt 6-8 flaskor om dagen, så för att slippa diska hela tiden är det nog rätt praktiskt att ha ett gäng.
Och att köra dom i diskmaskinen en gång om dagen duger finfint! :)
De ersättningar jag vet om är semper och nan. Vi har alltid använt semper, för det är den som användes på bb, så det kändes rätt tryggt. Och det har alltid funkat jättebra!
En annan sak som är bra att tänka på är att när man köper flaskorna så är själva nappen man får med en med "normal"stort hål, så man måste köpa extra nappar, med litet hål (eskas är lite förvirrande, dom märker sina med S, L och N, där S är stor (inte small) och L liten (inte large). Så man läser ordentligt och inte råkar ta fel :)) för de med större hål rinner för fort för såna små bebisar.
Jag kan även rekommendera bambinos flaskborste! Den är jättepraktisk, och kostar typ 20 kr. Helt klart värt det!
Man kan också tänka på att när man ger på flaska så har bebisar ett sugbehov utöver den de har när de är hungriga (när de ammar får de ju jobba mkt mer för att få i sig sin mat) så det är en bra idé att ge napp redan från början :)