Inlägg från: Danielito |Visa alla inlägg
  • Danielito

Spara eller Amortera

Vi ska köpa loss våran lägenhet bostadsombildning, så tänkte jag fråga.
    Vi har typ noll kronor som vi har sparat för framtiden, men vi vill även amortera på lån som blir på lägenheten.

Nu till frågan, man kan amortera nånting på lånen, eller ska man börja spara på en gång för att skaffa en buffert.
    Kan säga att vi inte har så mycket pengar varje månad, Jag har lön min sambo CSN för hon pluggar. Hur mycket pengar ska man sedan ha i buffert för att sedan börja amortera, känns så larvigt att amortera ett lån på 1500000:-, 1000kr/månaden kommer man inte så långt med, känns mer att kunna spara till framtiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-07 13:55
    Jag har inget TOPPLÅN!

• Svar på tråden Spara eller Amortera
  • Danielito

Det låter vettigt, sen börja amortera även fast det är några hundringar?
    Känns som vi inte har råd nu, och någon tusenlapp i amortering ändrar inte månadsutgifterna direkt så mycket.

• Danielito

Jag räknade ut lite snabbt, om jag betalar 1000kr/mån på den dyraste delen av lånet som är 4.11% (4år bidning) så sparar vi 480kr per år.
    Känns komisk.
    Om vi istället lagt dom åt sidan så skulle vi ha 12000kr extra som buffert.
    Vad är bäst om man skulle bli arbetslös.
    Den rörliga räntan är fortfarande rörlig, vi har delat upp våra lån på tre lika delar.
    Vilken del ska man i så fall försöka betala av fortast, om man nu kan välja det.
    Ska man välja rörliga låga räntan eller höga räntan med längre bindningstid?

• Danielito

Målsparande? Typ semester eller så?

Vi har valt att vi inte ska jämka, bättre att få tillbaka varje år så vi kan lägga undan dom då, det verkar vara så svårt att jämka och att man kan riskera att få betala tillbaka ändå, kanske till nån semester eller buffert.

Vet att det finns sparkonto som har 3.40% i sparränta utan bindningstid. Kanske man ska jämka ändå och låta pengarna vara där så kan man vara beredd med dom pengarna att betala tillbaka, fast då har man fått lite ränta.
    Det är ändå 12000kr per år i jämkning ungefär.

• Danielito
    Lena skrev 2009-06-07 00:51:18 följande:
    ja semestrar eller bil eller något annat lite dyrare.Det tycker jag låter som en bra ide att sätt in dom på ett särskilt sparkonto. Om ni inte behöver betala in dem blir det en lämplig amortering medan ni månatligt sparar till buffert och målsparande.
    Tack för tipset.
    Ja en bil tror jag att det blir, vi behöver köpa bil till vintern som kommer. (Känns som vinter redan är på väg redan nu.)

Vad tror du om att spara hela tiden och bara amortera en gång per år, typ direkt efter vad man vet hur mycket man får tillbaka från skatten.
    Men då när man har sitt målsparande.
    Kanske betala en klumpsumma på 12000kr istället. Känns som det kommer ta två år att komma dit.

Jag har så mycket tankar om det här för jag är rädd vad som skulle hända om jag förlorar mitt jobb. Det är väl bäst att ha en buffert, men kanske man ska skita i att amortera överhuvudtaget, tills man har en jävligt stor summa på kontot, för vi kommer aldrig kunna betala av detta innan vi dör, dessutom så tror vi att vi kommer sälja denna lägenhet om c:a 5 år, ska försöka rusta upp lite först, höja värdet samt vänta in rätt period.
  • Danielito

Om vi får ut 15000kr i månaden? Ja vi får ut mer än så men mat och så kostar.
    Eller hur menar du med får ut?

• Danielito

Nu fattade jag!
    Du menade att vi skulle spara en månadsinkomst, lite trött.

• Danielito
    Lena skrev 2009-06-07 01:29:57 följande:
    Jag menar vad ni får in på kontot i fråga om lön och studimedel innan ni har rört något av dem. Inte vad ni får över mao utan eran inkomst.
    Jag kom på det, jag är kontrollfreak när det gäller pengar, fast jag hatar att skriva upp allt jag handlar, för att ha koll, vad det nu heter.
    Jag kan gå runt och räkna summor hela tiden med min mobil och kollar ständigt på mitt (och sambons) konto för att kolla så att det räcker.
  • Danielito

matkort? Ja internet bank är bra, men min sambo tar ut mycket kontanter så det är svårt att se eller veta vart pengarna tar vägen.
    Hon talar inte heller exakt vart pengarna går, tror därför hon tar ut pengar för hon inte vill visa att hon slösar på saker som jag inte gillar (shopping och åter shopping, smink, kläder, frisör osv)

• Danielito

Jag tror jag ska bara spara först, tills vi har en månadsbuffert, sedan spara lite till, sen blir det till att amortera.

• Danielito

Anonym (fundersam) skrev 2009-06-07 13:31:47 följande:

Ifall jag hade varit dej så hade jag försökt att amortera varje månad på topplånet. Men självklart försöka att spara också men kanske amortera 500 kr/ mån och spara 500 kr/mån eftersom ni inte jämkar så när ni får skattepengarna så delar ni upp det efter vad ni har mest behov av, kanske spara hälften och amortera hälften. Spara upp en buffert är A och O för att klara sej senare... Men kanske ni kan diskutera detta gemensamt ifall ni kanske kan ha en månad nu som ni har köpstop alltså inget som inte är nödvändigt bara mat och transportkostnader om ni gör det så har ni plötsligt en buffert på några tusenlappar. Kanske ni kan gå igenom alla era utgifter och försöka att sätta upp en budget tillsammans och minska ner på matkostnader och abonemang under ett år för att ni sen ska slippa oroa er för pengar lite iallafall och att ni fått en buffert ifall du förlorar jobb...Försöka att spara ihop 3 månaders utgifter alltså till alla fasta utgifter ni har. Jag har nu lyckats nå det och jag lovar det tar lite tid och anstängningar...Men att ha en buffert och slippa oroa sej är så skönt det lovar jag...
    Abonemang har vi dragit ner på, vi har inte hemtelefon, vi har inte tv abonemang, vi har bara internet, tjejen är den ända som har teleabonemang, jag har genom jobbet gratis, vi har ingen bil, vi handlar mest mat för pengarna, och nej vi äter inte ute ofta, men EKO-mat samt naturliga produkter är mycket dyrare.
    Buffert är väldigt viktigt när man har bostadsrätt, speciellt när man har noll i buffert.
  • Danielito
    Anonym skrev 2009-06-07 14:23:24 följande:
    Anonym (fundersam) skrev 2009-06-07 13:31:47 följande:
    Det där låter som "privatekonomigurun" Dave Ramsey.Three to six months of expenses" brukar han säga att man ska ha i reserv. Men så bor han i USA också där de allmänna skyddsnäten är svagare än i Sverige.
    Men det kan låta bra om man skulle bli arbetslös.
    Det är bara jag som har jobb hemma, hon pluggar med CSN.
  • Danielito
    Anonym skrev 2009-06-07 14:46:37 följande:
    Fast i Sverige har vi A-kassa, soc osv på ett helt annat sätt än i USA så man kanske inte behöver 3-6 månaders utgifter sparade i en hög?Men visst låter det bra. Min egen målsättning är ca 60-70.000 på hög som bra ligger där. Det är ungefär 3 månaders utgifter. Just nu amorterar vi minimum, 1000 i månaden, medan vi sparar, dels till nödfall, dels till skojkonto. När nödkontot är fyllt ökar vi amorteringen och sedan ju mindre ränta vi behöver betala på lånen desto mer kan vi spara på skojkontot.
    60- 70000 är en bra summa att ha som buffert, tror det summan tror jag att jag kommer ha också, men innan dess så kommer inte vi betala amortering.
  • Danielito
    Lena skrev 2009-06-07 21:58:33 följande:
    Ja ett matkort (hemköp i vårt fall) med visafuktion som vi köper all mat med.Om ni gör så kanske ni skulle dela upp pengarna som vi gör. Gemensamma pengar och privata nöjespengar. Nöjespengarna används till vad man själv vill.
    Vi handlar i olika affärer, vi, ica maxi, citygross, coop forúm vi har alla stora butiker omringade hos oss.
  • Danielito

Jag tycker såhär, har man pengar och en buffert så är det utmärkt att börja amortera, men det jobbiga är att om man ändå ska bo resten av sitt liv i samma lägenhet/hus så tycker jag att det är lite onödigt att börja amortera. Pengarna är ganska så låsta på huset, den gången du får tillbaka dina pengar är när du säljer lägenheten, men som sagt var, har du råd och vill bli av med dina lån, så varför inte.

• Danielito
    Cecese skrev 2009-06-08 08:28:43 följande:
    Anonym (Positiv) skrev 2009-06-08 01:56:14 följande:
    Varför inte? Det ska bli så skönt att vara lånefria och ha en bostadskostnad som är väldigt låg i mån. Varför sitta och betala massa ränta till banken i onödan när man inte måste? Det är ju pengar som bara försvinner bort och som vi inte har nån glädje av. Som sagt, snart kommer 2 av 3 lån att vara borta så då minskar våra månadsutgifter med ca 6.000 kr/mån. Vi är inte helt säkra vad vi ska göra med de pengarna men minst 3.000 kr går till buffert, de övriga ca 3.000 kr kommer iaf en del av det att gå till renoveringskonto. Vi ska renovera köket såsmåningom men vill helst spara till det istället för att ta nya lån sen. Längre resor är vi inte intresserade av med 4 barn varav 2 är små. Kortare resor som helgkryssning till t.ex. Tallin har vi utan problem råd med iaf nån gång/år samt att fara på nöjesfält på sommaren.Det känns också bra att veta att vi har råd att bo kvar hela livet om vi vill eftersom vi om 10 år kommer att ha en mycket låg månadskostnad (då betalar vi bara el, vatten, sopor, försäkring m.m. Värmen är gratis eftersom vi eldar med gratis ved). Visst vi är inte rika och lever mer eller mindre på 1 lön eftersom jag är hemma med barnen men inte går det nån nöd på oss heller. Vi har ett antal tusen över varje månad när allt är betalt (inkl maten som vi kan spara in på mer om vi skulle vilja). Vi har råd att amortera och det känns så bra att göra det. Det är ju ändå lånade pengar och lån ska man betala tillbaka.Sen bor vi på Åland vilket gör att bankerna har lite andra krav här än i sverige. Här är max.lånetiden på bostadslån 30 år, man får inte heller bara sitta och betala av ränta år efter år utan banken kräver att man amorterar bort sitt lån. Man kan få amorteringsfritt en kort period men inte hur länge som helst. Min "svärfar" är gammal bankman som jobbat på bank i sverige och han säger att bankerna här har mycket sundare syn på lån.Som sagt, det passar oss bra att veta att vi är lånefria i unga år och då har råd att göra saker. Idag har vi inte intresse av att resa som jag skrev ovan men det kanske ändrar sig när barnen blir större och ja då kommer vi att ha råd med det.
    Får man fråga hur mycket ni har i lån kvar och vad ni har för räntor?
  • Danielito
    Cecese skrev 2009-06-08 18:23:12 följande:
    Vi har just gjort om lånen och fått lägre ränta, minns dock inte vad den var på eftersom alla 3 lån har olika ränta. Totalt i lån har vi 400.000-450.000 kr om jag inte minns helt fel. Så vi har inte några enorma summor i lån och har gott och väl möjlighet att betala bort det. Vi amorterar idag nåt på 7.000 kr i mån och skulle vi fortsätta med det när 2 mindre lånen är borta skulle vi vara lånefria om ca 5 år. Riktigt så mycket kommer vi inte att fortsätta amortera då utan mest troligt får det större lånet fortsätta i samma takt som nu med en amortering på ca 2.500 kr och då är det borta om 10 år.
    Och vad ligger avgiften på varje månad, om ni har hus, vad betalar ni som är fast avgift varje månad?
  • Danielito
    aggexa skrev 2009-06-08 19:09:21 följande:
    Se till att binda lånen om ni idag inte har råd att lägga undan mer än 1000:-/månad. Så här låg kommer inte räntan att vara länge till och det kommer att svida i er plånbok om den stiger upp till normalare läge på ert lån på 1,5 miljoner.Även om räntan är något högre vid 5 eller 10 års bindningstid så har ni ändå garanti att det är en ränta ni klarar av att betala.Välj därefter att spara pengar och när din sambo i framtiden får ett jobb så kan ni spara ännu mera. När det är dags att skriva om lånen så kan ni betala in en större klumpsumma och på så vis få ner skulden.
    Vi har delat upp lånen på tre delar redan, 4, 2 och 3mån bidningstid.
    Vi har mer råd om två år, dessutom så har vi tänkt att sälja om 5 år eller liknade.
    Vi kommer lägga undan ganska mycket, vi kommer även lägga undan jämkningspengar.
  • Danielito
    Cecese skrev 2009-06-08 20:20:08 följande:
    Vi bor i villa. Vi har gratis värme tackvare att vi eldar med gratis ved. Övriga kostnader för bostaden som sopor, vatten m.m. ligger på ca 3.000-4.000 i månaden.
    Då skulle jag också betalat så mycket i amortering, vi har avgift på nästan 5000:-, det tillkommer EL och andra avgifter, det har du säkert också, som försäkringar, internet.
    Våran summa hamnar redan då över 9.000kr totalt sett utan amorteringar, eftersom vi inte har någon buffert och vi har köpt loss denna lägenhet efter bostadsbildning så är denna lägenhet inte så fräsch, men billig blev den.
    Går nåt sönder så vill kunna åtgärda det, därav att det inte blir några amorteringar i första hand, i alla fall på ett långt tag framöver.
  • Danielito
    Cecese skrev 2009-06-08 21:20:02 följande:
    Ja det kan jag förstå. Vi har ju turen att ha den möjligheten att amortera så mycket som vi gör och då gör vi det gärna för det ska bli så skönt att slippa det sen. Hur man gör så beror väl mycket på vilka möjligheter man har. Om jag inte förstått allt fel så kommer ni att amortera efter en period när ni sparat ihop en buffert så då kommer ni ju enligt mej att "göra rätt för er" (dvs att det man lånar ska man även betala tillbaka). Det jag dock har svårt att förstå är dom som har råd att amortera men som väljer att inte göra det utan bara betalar ränta år efter år. Men alla gör väl som dom vill och så länge det man valt känns bra funkar det väl.
    Man kanske inte vill betala av amortering pga man aldrig kommer flytta från huset, är gammal eller liknade, varför hinna betala av det, man hinner ändå kanske dö innan det är återbetalt.
Svar på tråden Spara eller Amortera