• Danielito

Spara eller Amortera

Vi ska köpa loss våran lägenhet bostadsombildning, så tänkte jag fråga.
    Vi har typ noll kronor som vi har sparat för framtiden, men vi vill även amortera på lån som blir på lägenheten.

Nu till frågan, man kan amortera nånting på lånen, eller ska man börja spara på en gång för att skaffa en buffert.
    Kan säga att vi inte har så mycket pengar varje månad, Jag har lön min sambo CSN för hon pluggar. Hur mycket pengar ska man sedan ha i buffert för att sedan börja amortera, känns så larvigt att amortera ett lån på 1500000:-, 1000kr/månaden kommer man inte så långt med, känns mer att kunna spara till framtiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-07 13:55
    Jag har inget TOPPLÅN!

• Svar på tråden Spara eller Amortera
  • Lena

ha minst er sammanlags månadsinkomst sparad först.

• Danielito

Det låter vettigt, sen börja amortera även fast det är några hundringar?
    Känns som vi inte har råd nu, och någon tusenlapp i amortering ändrar inte månadsutgifterna direkt så mycket.

• Lena
    Danielito skrev 2009-06-07 00:17:43 följande:
    Det låter vettigt, sen börja amortera även fast det är några hundringar? Känns som vi inte har råd nu, och någon tusenlapp i amortering ändrar inte månadsutgifterna direkt så mycket.
    amorteringar är ett bra sparande på sikt så det tycker jag förutom om ni sparar till nägot särskilt som semester eller så.
  • Danielito

Jag räknade ut lite snabbt, om jag betalar 1000kr/mån på den dyraste delen av lånet som är 4.11% (4år bidning) så sparar vi 480kr per år.
    Känns komisk.
    Om vi istället lagt dom åt sidan så skulle vi ha 12000kr extra som buffert.
    Vad är bäst om man skulle bli arbetslös.
    Den rörliga räntan är fortfarande rörlig, vi har delat upp våra lån på tre lika delar.
    Vilken del ska man i så fall försöka betala av fortast, om man nu kan välja det.
    Ska man välja rörliga låga räntan eller höga räntan med längre bindningstid?

• Lena
    Danielito skrev 2009-06-07 00:27:17 följande:
    Jag räknade ut lite snabbt, om jag betalar 1000kr/mån på den dyraste delen av lånet som är 4.11% (4år bidning) så sparar vi 480kr per år. Känns komisk. Om vi istället lagt dom åt sidan så skulle vi ha 12000kr extra som buffert. Vad är bäst om man skulle bli arbetslös. Den rörliga räntan är fortfarande rörlig, vi har delat upp våra lån på tre lika delar. Vilken del ska man i så fall försöka betala av fortast, om man nu kan välja det. Ska man välja rörliga låga räntan eller höga räntan med längre bindningstid?
    den höga bundna förutsatt att du klarar av högre ränta på det rörliga.
    Visst är det små summor men du tjänar inte mer på sparandet eftersom inlåningsräntorna är högre än utlåningsräntorna.

Men först ett buffertsparande, sen ett målsparande och först efter det amorteringar.
  • Danielito

Målsparande? Typ semester eller så?

Vi har valt att vi inte ska jämka, bättre att få tillbaka varje år så vi kan lägga undan dom då, det verkar vara så svårt att jämka och att man kan riskera att få betala tillbaka ändå, kanske till nån semester eller buffert.

Vet att det finns sparkonto som har 3.40% i sparränta utan bindningstid. Kanske man ska jämka ändå och låta pengarna vara där så kan man vara beredd med dom pengarna att betala tillbaka, fast då har man fått lite ränta.
    Det är ändå 12000kr per år i jämkning ungefär.

• Lena
    Danielito skrev 2009-06-07 00:47:41 följande:
    Målsparande? Typ semester eller så? Vi har valt att vi inte ska jämka, bättre att få tillbaka varje år så vi kan lägga undan dom då, det verkar vara så svårt att jämka och att man kan riskera att få betala tillbaka ändå, kanske till nån semester eller buffert. Vet att det finns sparkonto som har 3.40% i sparränta utan bindningstid. Kanske man ska jämka ändå och låta pengarna vara där så kan man vara beredd med dom pengarna att betala tillbaka, fast då har man fått lite ränta. Det är ändå 12000kr per år i jämkning ungefär.
    ja semestrar eller bil eller något annat lite dyrare.
    Det tycker jag låter som en bra ide att sätt in dom på ett särskilt sparkonto. Om ni inte behöver betala in dem blir det en lämplig amortering medan ni månatligt sparar till buffert och målsparande.
  • Danielito
    Lena skrev 2009-06-07 00:51:18 följande:
    ja semestrar eller bil eller något annat lite dyrare.Det tycker jag låter som en bra ide att sätt in dom på ett särskilt sparkonto. Om ni inte behöver betala in dem blir det en lämplig amortering medan ni månatligt sparar till buffert och målsparande.
    Tack för tipset.
    Ja en bil tror jag att det blir, vi behöver köpa bil till vintern som kommer. (Känns som vinter redan är på väg redan nu.)

Vad tror du om att spara hela tiden och bara amortera en gång per år, typ direkt efter vad man vet hur mycket man får tillbaka från skatten.
    Men då när man har sitt målsparande.
    Kanske betala en klumpsumma på 12000kr istället. Känns som det kommer ta två år att komma dit.

Jag har så mycket tankar om det här för jag är rädd vad som skulle hända om jag förlorar mitt jobb. Det är väl bäst att ha en buffert, men kanske man ska skita i att amortera överhuvudtaget, tills man har en jävligt stor summa på kontot, för vi kommer aldrig kunna betala av detta innan vi dör, dessutom så tror vi att vi kommer sälja denna lägenhet om c:a 5 år, ska försöka rusta upp lite först, höja värdet samt vänta in rätt period.
  • Lena
    Danielito skrev 2009-06-07 01:05:54 följande:
    Tack för tipset. Ja en bil tror jag att det blir, vi behöver köpa bil till vintern som kommer. (Känns som vinter redan är på väg redan nu.) Vad tror du om att spara hela tiden och bara amortera en gång per år, typ direkt efter vad man vet hur mycket man får tillbaka från skatten. Men då när man har sitt målsparande. Kanske betala en klumpsumma på 12000kr istället. Känns som det kommer ta två år att komma dit. Jag har så mycket tankar om det här för jag är rädd vad som skulle hända om jag förlorar mitt jobb. Det är väl bäst att ha en buffert, men kanske man ska skita i att amortera överhuvudtaget, tills man har en jävligt stor summa på kontot, för vi kommer aldrig kunna betala av detta innan vi dör, dessutom så tror vi att vi kommer sälja denna lägenhet om c:a 5 år, ska försöka rusta upp lite först, höja värdet samt vänta in rätt period.
    Att betala en klumpsumma tycker jag låter bra. Och att fixa det andra sparandet först. Fundera ut vad ni är beredda att betala för en bil och spara ihop till det efter första bufferten. Så kanske 15000kr buffert, 15000kr semestrar och 60000kr bil (om ni får ut 15000 per månad) i sparande innan ni amorterar.
  • Danielito

Om vi får ut 15000kr i månaden? Ja vi får ut mer än så men mat och så kostar.
    Eller hur menar du med får ut?

Svar på tråden Spara eller Amortera