• Anonym

Spara eller Amortera

Först spara till en nödbuffert ifall nåt skulle skita sig. Sedan amortera och spara till kul saker.

• Anonym

Anonym (fundersam) skrev 2009-06-07 13:31:47 följande:

Försöka att spara ihop 3 månaders utgifter alltså till alla fasta utgifter ni har.
    Det där låter som "privatekonomigurun" Dave Ramsey.

Three to six months of expenses" brukar han säga att man ska ha i reserv. Men så bor han i USA också där de allmänna skyddsnäten är svagare än i Sverige.
  • Anonym
    Danielito skrev 2009-06-07 14:27:22 följande:
    Men det kan låta bra om man skulle bli arbetslös.Det är bara jag som har jobb hemma, hon pluggar med CSN.
    Fast i Sverige har vi A-kassa, soc osv på ett helt annat sätt än i USA så man kanske inte behöver 3-6 månaders utgifter sparade i en hög?

Men visst låter det bra. Min egen målsättning är ca 60-70.000 på hög som bra ligger där. Det är ungefär 3 månaders utgifter.

Just nu amorterar vi minimum, 1000 i månaden, medan vi sparar, dels till nödfall, dels till skojkonto. När nödkontot är fyllt ökar vi amorteringen och sedan ju mindre ränta vi behöver betala på lånen desto mer kan vi spara på skojkontot.
  • Anonym
    Danielito skrev 2009-06-07 15:20:58 följande:
    ... men innan dess så kommer inte vi betala amortering.
    För oss var det inte ett alternativ, trots att vi bara har bottenlån. Banken ville ha 970 kronor i månaden och då var det inte så mycket att bråka om tyckte jag. Jag kan köpa deras resonemang om att visa avbetalningsvilja (det är ändå ungefär en 120 års avbetalning eller nåt sånt i den takten).
  • Anonym

Anonym (Positiv) skrev 2009-06-08 01:56:14 följande:

VARFÖR ... ?
    För att man inte vill betala räntor i onödan och för att man inte är smart och engagerad nog att kunna hitta alternativa investeringar som täcker upp mer än räntan på de lånade pengarna kostar?
Svar på tråden Spara eller Amortera