• Sole

    Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 13

    hej!
    hopaps ni alla haft en härlig midsommar!
    vi var på dagen ute hos några vänner i Åkersberga och avslutade med grillning i Birkastan på kvällen

    somna själv
    båda barnen somnar själv, för Viktor läser vi saga och sjunger, sen säger vi godnatt. När vi började med juniorsäng var det några veckor som vi fick lägga tillbaka honom upp till 30 ggr/kväll.
    på morgonen när han vaknar och då kommer han in till oss.
    Vera somnar också själv, och båda sover mellan 19.30 till ca 06 - 06.30
    From inatt sover Vera inne hos Viktor och det verkar gå bra!

    Hur var det med motoriska utvecklingen på era barn?
    Vera känns mkt tidigare än Viktor, hon kryper nu, kan resa sig mot saker, drar sig upp till sittande, kan krypa över höga trösklar etc.

    Viktor däremot är riktigt gnällig nu och har börjat säga "dumma dig" *suck*
    man fattar nu att det är the terrible two som kommit

    pippi och plutten
    kepp up the good work! i sonom tid kommer de sova längre!

    bassekatt
    är också nyfiken att höra hur ni har det med lillebror!

    Vera är snart 8 (!!) månader och hon och Viktor har börjat få roligt ihop! Vera älskar att kolla och lägga sig i när Viktor leker och Viktor säger åt Vera när hon gör saker hon inte får eller om hon är ledsen (då säger han det är ok Vera, det är ok!, supergulligt!)

    hur mår ni gravidisar?

  • Sole

    plutten
    vi har nog kommit in i en jobbig period med Viktor nu, det är mkt gråt och skrik och han blir aldrig riktigt nöjd när man leker heller.
    idag är vi hemma med diarré, verkligen synd när det är en strålande dag ute!
    vad gulliga saker A säger!

    zul
    skönt att han somnar så bra själv! Vera har nu sovit 2 nätter inne hos viktor och det går jättebra - dom stör inte varandra när den ena vaknar och det är skönt! Hon somnar tom när vi läser bok för Viktor.
    Vi började med välling för Vera runt 6 månader men det rä först nu hon nästan varje morgon och kväll äter välling.

  • Sole

    ginger
    här har Viktor heller aldrig sovit med oss - tråkigt att att han inte är så gosig av sig
    nu har du ju mindre än 2 månader kvar till lillasyster - spännande!

    jag funderade mkt på vad jag tyckte var bra och mindre bra med första förlossningen och vad jag ville ha annorlunda.
    ville ju föda på södra BB men det blev ju inte så.
    annars så tänkte jag mkt på hur man gjorde med barnvakt även fast det var fixat och hur skulle det gå om det hände mitt i natten?
    nu ordnade det sig ju så att det blev mer eller mindre planerat och Lasse lämnade på dagis och farmor hämtade.

    Det är verkligen så kul att se hur barnen börjar få "nytta" av varndra - Vera älskar och avgudar sin storebror och vill gärna leka med allt han leker med!

    när Vera var ledsen härom morgonen så tröstade Viktor henne och sa "det är ok Vera" massa gånger - så gulligt!

    annars älskar hon badrummet och är väldigt snabb när hon ser att dörren står öppen

    hur har ni andra där hemma med syskonsvartsjuka och utveckling?

  • Sole

    hellur
    har ni funderat på att införa spjälisen igen då?
    ibland kan jag ångra att vi tog bort den så tidigt men nu känns det mest meckigt att åka och köpa en ny och skruva ner sängen....
    dessutom fungerar det bra, han kommer direkt till oss på morgonen.
    vi var lite oroliga att han skulle hitta på bus och släng aner massa saker tillVera men det har inte varit några problem ännu.

    vet inte om våra barn generellt är "bra" sovare men mitt tips är att verkligen bestämma hur man vill ha det ocha tt det ska känans bra i hjärtat så man inte är tveksam, det mräker dom ju direkt!

    pippi
    vi höll på flera veckor med Viktor . nu när ni hållt på så länge fortsätt lägga tillbaka honom - till slut tröttnar dom ju och fattar grejjen

    hoppas det ordnar sig snart!

  • Sole

    ginger
    ha ha ni ligger när alla andra gör det
    (hoppas det inte var fräckt sagt, kunde inte låta bli!)

    swe
    härligt med sommarlov!
    kan inte talet bli lite sent när man är tvåspråkig?
    jag tycker det där verkar vara så olika - det finns flera barn på dagis som knappt säger mamma.
    Viktor pratar väligt mkt - det är hela meningar och han kan verkligen uttrycka sig.
    däremot ser jag att en del barn ligger lite före honom motoriskt.

  • Sole

    hellur
    härligt med semester och Astrid lindgrens värld - du får återkomma om det var en hit för W!

    vi har from måndag 7 veckor semester ihop - lovely!

    måste berätta en kul grej som hände igår på Eriksdalsbadet:
    På lekplatsen igår: Vi står vid en stor boll som är delad i mitten och som man kan sitta i. Viktor säger "mamma - stoppa in den där i hålet" - stoppa in vad säger jag då "snoppen!" säger han då! det här har han inte fått hemifrån det kan jag lova!

    idag berättade praktikanten påd agis att Viktor berättade att mamma slagit honom i huvvet med en tallrik - det hände i förrgår då han hjälpte till att duka och hans tpd bakom mig och jag vände mig om och råkade slå in den i huvvet på honom.
    vad dom kan berätta nu!

  • Sole

    hej hoppas ni alla har det bra i värmen!

    Vi har packat typ halva lägenheten för en dag på stranden - lasses 7-veckors semester började igår

    idag var jag coh fick resultat av min rygg-röntgen och jag har nåt som helter olisthes, dvs en kota i ländryggen har förskjutits framåt 8 mm.
    ska på datormotgrafi (eller vad det heter) och i enstaka fall gör amn en operationm en mest troligt är att det blir sjukgymnastik.

  • Sole

    hej!

    pippi
    härligt med semester snart!
    det måste väl ändå vara så att det inte är någon akut fara med honom då om läkarbesöket skjuts upp? fast jag förstår att man vill ju veta och få besked

    ginger
    många koller ni ska på men det måste vara skönt så ni kan koppla av och få veta att allt är ok!

    Vera fyller 8 månader om 2 dagar och reser sig mot möbler nu, tom så duktig att hon håller i sig med en hand!
    väldigt gulligt att se hur syskonrelationen utvecklas - Viktor är verkligen bra med henne nu!
    Tröstar om hon är ledsen ( tex i bilen då hon var ledsen så tröstade han med "ingen fara Vera, vi är snart framme") eller när hon drack dåligt med vatten när det var så varmt - "vera - man måste dricka vatten", det värmer i mammahjärtat!

    vi ska några dagar ner till skara sommarland och sen är det hus i skärgården med ett annan familj i två veckor - sen har vi ytterliggare tre veckor

    kram på er alla!

  • Sole

    hej hej!

    hoppas allt är bra med er alla!

    plutten
    grattis! hoppas verkligen det har vänt nu för er!

    Vi var på BVC för 8-månkontroll idag coh Vera väger hela 7,7 kg (som A när han var 3 månader ha ha! och var 69 cm lång.)

    imorgon åker vi ner till Skara och sen from söndag blir det hus i skärgårn med en annan familj i två veckor.

    kram på er alla!

  • Sole

    bassekatt
    åh så söt han är lillebror! och vilket fint namn - Emil och Oskar passar verkligen bra ihop

    kul att höra från er och få se bilder!

    hoppas nätterna blir bättre snart och att han tar bättre tag när han äter.

    kram!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 13