• tebax

snälla hjälp! ang. torsk i munnen

Vår lille grabb på 6 månader har haft torsk ett tag oc vi har försökt med allt, mineralvatten till en början och när inte det hjälpte så fick vi Mycostatin utskrivet. Det hjälpte men efter 2 dagar när vi slutat med det så kom det tillbaka!

Varför?

Vad kan man göra nu?

• Svar på tråden snälla hjälp! ang. torsk i munnen
  • tebax
    Ejin skrev 2009-06-07 09:50:38 följande:
    precis.... jag körde oxå med wichy vatten... o min tjej hade ett så grymt fett lager svamp... helt vidrigt.. de tog sej ett tag men vid varje blöjbyte penslade vi med en tops dag ut och dag in... jag tog en ny napp varje gång me som jag dessutom doppade i wichy... sen sammlade jag alla nappar och kokade vi dagens slut.. samma sak med flasknappar... så vi har 1000 nappar och flasknappar hemma nu men vad gör man inte... tillslut gav de sej... men vi fortsatte pensla lite endå för att förebygga...
    men vad är skillnaden mellan wichyvatten och mineralvatten?? Vilken ska jag köpa ?
  • Ejin
    tebax skrev 2009-06-07 09:58:27 följande:
    men vad är skillnaden mellan wichyvatten och mineralvatten?? Vilken ska jag köpa ?
    köp wichy... uppenbarligen innerhåller dom nått som mineralvatten inte innerhåller vad jag har förstått... tyvärr finns dom uppenbarligen bara i glasflaskor men men... bättre än inget...
  • Pysselgalningen
    Vichy!

Vanligt mineralvatten innehåller inte samma sammansättning av mineraler.
  • Biancha
    wichyvatten ska du köpa,,.. skillnaden är att wichyvatten innehåller precis den saltmängden som gör att svampen hävs... det var vad bvc sa till oss.
  • Bliglin

BRA tips!

Det absolut bästa är att blanda ett glas Samarin och doppa två Tops i och röra runt lite tills topsen "lurvar" sig. Och sedan badda i munnen på pojken, vid varje matning. Då försvinner torsken i ett nafs! Promise!

• kristall
    Bliglin skrev 2009-06-07 10:04:22 följande:
    BRA tips!Det absolut bästa är att blanda ett glas Samarin och doppa två Tops i och röra runt lite tills topsen "lurvar" sig. Och sedan badda i munnen på pojken, vid varje matning. Då försvinner torsken i ett nafs! Promise!
    ååååååå det har jag aldrig hört förut,vilket bra tips !!!!!!! & lättare att hitta i butiken än whichyvatten,för det var inte det lättaste då inte alla har det längre....
    Kanontips.......
  • tebax
    Biancha skrev 2009-06-07 10:03:25 följande:
    wichyvatten ska du köpa,,.. skillnaden är att wichyvatten innehåller precis den saltmängden som gör att svampen hävs... det var vad bvc sa till oss.
    okej men heter det bara Wichyvatten ? för på BVC sa dom att Loka skulle funka, är inte det samma sak alltså?
  • Bliglin

Det är bikarbonat som är själva "grejen". Och därför är det viktigt att mineralvattnet innehåller bikarbonat om det ska hjälpa mot torsk. Vichyvatten innehåller bikarbonat. Liksom Samarin. Samarinpulvret innehåller dessutom annat som gör att det lätt blandar sig med vatten jämfört med om man blandar en tesked ren bokarbonat i vatten, vilket jag också testat. Om Loka innehåller bikarbonat vet jag inte. Läs på förpackningen.

Men testa Samarin. Det VET jag att det hjälper och snabbt dessutom.

tebax skrev 2009-06-07 11:05:17 följande:
    okej men heter det bara Wichyvatten ? för på BVC sa dom att Loka skulle funka, är inte det samma sak alltså?
  • kristall
    tebax skrev 2009-06-07 11:05:17 följande:
    vi testade m loka också men det funkade inte.
    kollar på etiketten nu & den är brunaktig m svart text "Pripps water vichy" står det på flaskan som är i glas.Står att det är natruimkarbonat & natriumklorid i den.spring iväg & köp...eller tipset på det som var m samarin.
  • Mikan M

Pensla Vichyvatten med en topps i munnen och droppa ner små doppar från en pimpett i barnets min, så denne "lappar" i sig det.
    Pensla dina bröstvårtor i Vichyvatten och doppa även napparna där i.
    Sen måste du tvätta dina bh:ar i 60 grader.

• miajussi
    tebax skrev 2009-06-07 09:31:54 följande:
    Vår lille grabb på 6 månader har haft torsk ett tag oc vi har försökt med allt, mineralvatten till en början och när inte det hjälpte så fick vi Mycostatin utskrivet. Det hjälpte men efter 2 dagar när vi slutat med det så kom det tillbaka! Varför? Vad kan man göra nu?
    du kan ge 1-2 tesk wichy vatten om dagen det tar bort torsk på tungan.
  • Stef

Hej! Jag har också köpt Vichy Vatten från Pripps och ville veta vad det är som är så speciellt med det.
    Undrar om det kommer från Vichy i Frankrike (Auvergne) eller ej. Antagligen har Pripps köpt information ang. sammansättning av tillsatter mineralier Natriumkarbonat NC och NatriumChlorid NaCL vanligt salt.

När jag var i Vichy smakade jag på källvatten, det gick inte att dricka mer än en klunkt det var äckligt saltigt och luktade svavel..

Jag dricker det bara för att jag vill testa men om ni själv har svamp går det över till barnet när ni ammar och under graviditeten. jag har tyvärr svamp och borde helt avsta från allt sött inkl. all mjöl förutom fullkorns rågmjöl, surdegsbröd och potatis. Jag slarvade och fick allt tillbaka.

Det enda som hjälper är Citricidal Grapefruit Extract, det är så bittert och Svampen kan inte överleva i sånt miljö.
     Jag dricker det, det är så vidrigt, fy.... men det är ett måste. det kan man (tror jag) inte ger ett barn inte ens i extra små dosering men om du ammar blir din mjölk och din kropp ren igen om det sitter i tarmen och i blodet. Svamp syns i ögonen, i halsen i munnen, i slidan, i fingrar i handflatan, överallt när den har gått över till senare stadium. hemsk parasit.

lycka till.      

• Pinky81

Vi andvände Loka eller Ramlösa till dottern å det funkade perfekt!
    Bara man tvättar ofta och håller på ett tag, gärna ngr dar efter det att man tror att det är borta...

Kan såklart komma tillbax, bara å börja om.

Finns betydligt jobbigare saker å grejja med än å städa munnen me tops å bubbelvatten ;)     

Svar på tråden snälla hjälp! ang. torsk i munnen