Inlägg från: Verkligen |Visa alla inlägg
  • Verkligen

Lätt rosa fläskfilé

Jag brukar tillaga fläskfilén så den är lite rosa i mitten. Det är godare när den inte är välstekt, men hurvida det är farligt när man är gravid vet jag inte. Tror inte det är farligt för nog borde den uppnå 65 grader trots att den inte är välstekt.

• Verkligen
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:45:22 följande:
    Ja men det verkade gälla många delar av köttriket, bortsett från nötkött. Allmänt känt (trodde jag iaf) är att man inte ska äta just griskött rosa pga risken för trikiner. Iofs oerhört ovanligt i Sverige. Nåja, oavsett, så tror jag inte det är någon fara för TS. La Lola skrev 2009-06-07 21:42:56 följande:
    På dom restauranger jag jobbat på så har vi alltid stekt/grillat fläskfile så det är medium, alltså lite rosa. Så det är väl inte ovanligt?
  • Verkligen
    Miss Maya skrev 2009-06-07 22:22:46 följande:
    Det var något nytt. Har jag aldrig hört talas om. Jag är utbildad kock och vi fick lära oss att griskött SKA vara genomstekt.
    Jag med är utbildad kock och jobbar med a´la carte.
    Men har aldrig hört att det ska vara totalt genomstekt. Tycker det är godare dessutom när det är aningens rosa.
    Men, det råder väl delade meningar om det antar jag..
  • Verkligen
    mammamaj skrev 2009-06-07 22:26:27 följande:
    har ni aldrig fått tillbaka den från gästen då? ja skulle sagt till...trodde alla visste att fläsk måste vara genomstekt - genom grillat. kokt eller va man nu gör. nöt går ju däremot bra att inte tillaga helt igenom.sorry men ja trodde alla visste det...?!?!  MEN rätta mig gärna OM jag har fel! du jobbar ju trots allt inom restaurang o där bör man väl om nånstans veta! (jag gör det inte... jobbar inom restaurang.)
    Nej, alla har ätit och vart nöjda.
    alltså, jag försöker inte hävda mig genom att säga att jag har rätt eller fel, jag blir bara fundersam över vad som är rätt och fel, för man vill ju göra rätt och jag har inte fått lära mig att det ska vara genomstekt alla gånger.
    Men det ska jag kolla över ordentligt.
    Men i skolan lärde vi oss att tillaga det på olika sätt, och på dom jobben jag haft har mpnga gjort köttet medium och sagt att så ska det vara.
Svar på tråden Lätt rosa fläskfilé