• caramel

Lätt rosa fläskfilé

Råkade för några dagar sedan äta en tugga rosa fläskfilé när vi grillade. Har sådan ångest nu! Någon som har gjort samma misstag? Kanske var det övar 65 grader, den hade ju trots allt legat ett tag på grillen?

• Svar på tråden Lätt rosa fläskfilé
  • Verkligen

Jag brukar tillaga fläskfilén så den är lite rosa i mitten. Det är godare när den inte är välstekt, men hurvida det är farligt när man är gravid vet jag inte. Tror inte det är farligt för nog borde den uppnå 65 grader trots att den inte är välstekt.

• La Lola

En tugga är ingen fara!
    Risken för toxoplasma gondii är trots allt liten.

Hade filén varit fryst innan?
    Då är det ingen fara alls eftersom toxoplasma dör av frysning.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • caramel

Nej, den var inte fryst. Vakumförpackad. De andra gästerna åt med god aptit, kanske var det bara jag som märkte att den var lite rosa? Är så j-la nojjig!!

• La Lola
    caramel skrev 2009-06-07 21:17:30 följande:
    Nej, den var inte fryst. Vakumförpackad. De andra gästerna åt med god aptit, kanske var det bara jag som märkte att den var lite rosa? Är så j-la nojjig!!
    Sluta nojja.
    Risken är som sagt liten.
  • Miss Maya

Men det är ju trikiner som finns i griskött... Därför ska det vara genomstekt.

• Wavva

Risken är liten men annars ska ju Fläskkött vara västekt av en annan anledning, kan finnas kampelobakter (eller hur det stavas) så ät alltid välstekt...
    Ibland är det ju rosa då marinaden färgat av sig.

• La Lola
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:40:29 följande:
    Men det är ju trikiner som finns i griskött... Därför ska det vara genomstekt.
    O toxoplasma gondii.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
  • Miss Maya

Ja men det verkade gälla många delar av köttriket, bortsett från nötkött.
    Allmänt känt (trodde jag iaf) är att man inte ska äta just griskött rosa pga risken för trikiner. Iofs oerhört ovanligt i Sverige.

Nåja, oavsett, så tror jag inte det är någon fara för TS.

La Lola skrev 2009-06-07 21:42:56 följande:

O toxoplasma gondii. www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
  • La Lola
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:45:22 följande:
    Ja men det verkade gälla många delar av köttriket, bortsett från nötkött. Allmänt känt (trodde jag iaf) är att man inte ska äta just griskött rosa pga risken för trikiner. Iofs oerhört ovanligt i Sverige. Nåja, oavsett, så tror jag inte det är någon fara för TS. La Lola skrev 2009-06-07 21:42:56 följande:
    Jo, men toxoplasma gondii är fosterskadande.
    Det har jag aldrig hört att trikiner är?
  • Miss Maya

Det vet jag inte hellet något om faktiskt, men jag kan väl tänka mig att det inte är så hälsosamt att bli sjuk pga dem ändå om man är gravid. Det läker ju ut av sig själv ofast, men å andra sidan kan man bli väldigt sjuk. Ja det kan t o m vara dödligt. Och det borde vara än värre än fosterskador. Men det är bara min personliga åsikt.

La Lola skrev 2009-06-07 21:46:38 följande:

Jo, men toxoplasma gondii är fosterskadande. Det har jag aldrig hört att trikiner är?
  • Verkligen
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:45:22 följande:
    Ja men det verkade gälla många delar av köttriket, bortsett från nötkött. Allmänt känt (trodde jag iaf) är att man inte ska äta just griskött rosa pga risken för trikiner. Iofs oerhört ovanligt i Sverige. Nåja, oavsett, så tror jag inte det är någon fara för TS. La Lola skrev 2009-06-07 21:42:56 följande:
    På dom restauranger jag jobbat på så har vi alltid stekt/grillat fläskfile så det är medium, alltså lite rosa. Så det är väl inte ovanligt?
  • Miss Maya

Det var något nytt. Har jag aldrig hört talas om. Jag är utbildad kock och vi fick lära oss att griskött SKA vara genomstekt.

Verkligen skrev 2009-06-07 22:12:46 följande:
    På dom restauranger jag jobbat på så har vi alltid stekt/grillat fläskfile så det är medium, alltså lite rosa. Så det är väl inte ovanligt?
  • mammamaj
    Verkligen skrev 2009-06-07 22:12:46 följande:
    har ni aldrig fått tillbaka den från gästen då? ja skulle sagt till...
    trodde alla visste att fläsk måste vara genomstekt - genom grillat. kokt eller va man nu gör.

nöt går ju däremot bra att inte tillaga helt igenom.

sorry men ja trodde alla visste det...?!?! 

MEN rätta mig gärna OM jag har fel! du jobbar ju trots allt inom restaurang o där bör man väl om nånstans veta! (jag gör det inte... jobbar inom restaurang.)
    ♥ Snart fyra ♥
  • Verkligen
    Miss Maya skrev 2009-06-07 22:22:46 följande:
    Det var något nytt. Har jag aldrig hört talas om. Jag är utbildad kock och vi fick lära oss att griskött SKA vara genomstekt.
    Jag med är utbildad kock och jobbar med a´la carte.
    Men har aldrig hört att det ska vara totalt genomstekt. Tycker det är godare dessutom när det är aningens rosa.
    Men, det råder väl delade meningar om det antar jag..
  • Miss Maya

Ja jag reagerade också eftersom jag är utbiladad kock och har fått lära mig hur viktigt det är att det är genomstekt. Men tja ja, man får väl lita på att kockarna vet vad de håller på med nu för tiden...

Men skulle jag vara på restaurang och få rosa fläsk, jag skulle utan tvekan skicka tillbaka det.

mammamaj skrev 2009-06-07 22:26:27 följande:
    har ni aldrig fått tillbaka den från gästen då? ja skulle sagt till... trodde alla visste att fläsk måste vara genomstekt - genom grillat. kokt eller va man nu gör. nöt går ju däremot bra att inte tillaga helt igenom. sorry men ja trodde alla visste det...?!?!  MEN rätta mig gärna OM jag har fel! du jobbar ju trots allt inom restaurang o där bör man väl om nånstans veta! (jag gör det inte... jobbar inom restaurang.)
  • Julmust

Ha ingen ångest för en tugga en gång. Risken är liten även om man äter det ofta och har det nu bara skett en gång så blir risken mycket mindre.

• Verkligen
    mammamaj skrev 2009-06-07 22:26:27 följande:
    har ni aldrig fått tillbaka den från gästen då? ja skulle sagt till...trodde alla visste att fläsk måste vara genomstekt - genom grillat. kokt eller va man nu gör. nöt går ju däremot bra att inte tillaga helt igenom.sorry men ja trodde alla visste det...?!?!  MEN rätta mig gärna OM jag har fel! du jobbar ju trots allt inom restaurang o där bör man väl om nånstans veta! (jag gör det inte... jobbar inom restaurang.)
    Nej, alla har ätit och vart nöjda.
    alltså, jag försöker inte hävda mig genom att säga att jag har rätt eller fel, jag blir bara fundersam över vad som är rätt och fel, för man vill ju göra rätt och jag har inte fått lära mig att det ska vara genomstekt alla gånger.
    Men det ska jag kolla över ordentligt.
    Men i skolan lärde vi oss att tillaga det på olika sätt, och på dom jobben jag haft har mpnga gjort köttet medium och sagt att så ska det vara.
  • mammamaj
    Verkligen skrev 2009-06-07 22:38:06 följande:
    Nej, alla har ätit och vart nöjda.alltså, jag försöker inte hävda mig genom att säga att jag har rätt eller fel, jag blir bara fundersam över vad som är rätt och fel, för man vill ju göra rätt och jag har inte fått lära mig att det ska vara genomstekt alla gånger.Men det ska jag kolla över ordentligt.Men i skolan lärde vi oss att tillaga det på olika sätt, och på dom jobben jag haft har mpnga gjort köttet medium och sagt att så ska det vara.
    nejdå ingen fara !  jag e bara nyfiken på vad du lärt dig o hur det egentligen är.

men jag kommer i fortsättningen ändå vara noga med att fläskkött ska vara genomstekt.
    ♥ Snart fyra ♥
  • Julmust

Så här skriver SLV:

"Se till att kyckling, fläskkött, hamburgare och rå korv (till exempel salcicca) blir helt genomstekt. Om du sticker i köttet med en sticka ska köttsaften vara helt klar. Nötkött och lammkött som inte är malet behöver inte genomstekas.

Gravida och personer med nedsatt immunförsvar bör dock äta kött som är genomstekt på grund av risken för parasiten toxoplasma. "

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat2/Matforgiftningar/Folj-enkla-regler-och-grilla-sakert/

• Wavva

Jag har sett Fäskkött många gånger rosa på restaurang, men jag äter det inte då... tror att de mäter upp på temperatur till typ knappt 60 och genomstekt är typ 80 grader. Jag är inte helt säker men tror så. En kompis är kock och han gör köttet så dessvärre och tycker jag är tramsig när jag kommenterar det... Blä!
    Min farmor fick ju bölder och hög feber och var nära att dö p.ga dåligt stekt fläskkött.

Svar på tråden Lätt rosa fläskfilé