Lätt rosa fläskfilé
Råkade för några dagar sedan äta en tugga rosa fläskfilé när vi grillade. Har sådan ångest nu! Någon som har gjort samma misstag? Kanske var det övar 65 grader, den hade ju trots allt legat ett tag på grillen?
Råkade för några dagar sedan äta en tugga rosa fläskfilé när vi grillade. Har sådan ångest nu! Någon som har gjort samma misstag? Kanske var det övar 65 grader, den hade ju trots allt legat ett tag på grillen?
Jag brukar tillaga fläskfilén så den är lite rosa i mitten. Det är godare när den inte är välstekt, men hurvida det är farligt när man är gravid vet jag inte. Tror inte det är farligt för nog borde den uppnå 65 grader trots att den inte är välstekt.
En tugga är ingen fara!
Risken för toxoplasma gondii är trots allt liten.
Hade filén varit fryst innan?
Då är det ingen fara alls eftersom toxoplasma dör av frysning.
Nej, den var inte fryst. Vakumförpackad. De andra gästerna åt med god aptit, kanske var det bara jag som märkte att den var lite rosa? Är så j-la nojjig!!
Men det är ju trikiner som finns i griskött... Därför ska det vara genomstekt.
Risken är liten men annars ska ju Fläskkött vara västekt av en annan anledning, kan finnas kampelobakter (eller hur det stavas) så ät alltid välstekt...
Ibland är det ju rosa då marinaden färgat av sig.
Ja men det verkade gälla många delar av köttriket, bortsett från nötkött.
Allmänt känt (trodde jag iaf) är att man inte ska äta just griskött rosa pga risken för trikiner. Iofs oerhört ovanligt i Sverige.
Nåja, oavsett, så tror jag inte det är någon fara för TS.
La Lola skrev 2009-06-07 21:42:56 följande:
Det vet jag inte hellet något om faktiskt, men jag kan väl tänka mig att det inte är så hälsosamt att bli sjuk pga dem ändå om man är gravid. Det läker ju ut av sig själv ofast, men å andra sidan kan man bli väldigt sjuk. Ja det kan t o m vara dödligt. Och det borde vara än värre än fosterskador. Men det är bara min personliga åsikt.
La Lola skrev 2009-06-07 21:46:38 följande:
Det var något nytt. Har jag aldrig hört talas om. Jag är utbildad kock och vi fick lära oss att griskött SKA vara genomstekt.
Ja jag reagerade också eftersom jag är utbiladad kock och har fått lära mig hur viktigt det är att det är genomstekt. Men tja ja, man får väl lita på att kockarna vet vad de håller på med nu för tiden...
Men skulle jag vara på restaurang och få rosa fläsk, jag skulle utan tvekan skicka tillbaka det.
Ha ingen ångest för en tugga en gång. Risken är liten även om man äter det ofta och har det nu bara skett en gång så blir risken mycket mindre.
Så här skriver SLV:
"Se till att kyckling, fläskkött, hamburgare och rå korv (till exempel salcicca) blir helt genomstekt. Om du sticker i köttet med en sticka ska köttsaften vara helt klar. Nötkött och lammkött som inte är malet behöver inte genomstekas.
Gravida och personer med nedsatt immunförsvar bör dock äta kött som är genomstekt på grund av risken för parasiten toxoplasma. "
www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat2/Matforgiftningar/Folj-enkla-regler-och-grilla-sakert/
Jag har sett Fäskkött många gånger rosa på restaurang, men jag äter det inte då... tror att de mäter upp på temperatur till typ knappt 60 och genomstekt är typ 80 grader. Jag är inte helt säker men tror så. En kompis är kock och han gör köttet så dessvärre och tycker jag är tramsig när jag kommenterar det... Blä!
Min farmor fick ju bölder och hög feber och var nära att dö p.ga dåligt stekt fläskkött.