Förutsättningar: Man, 55 år, 1,80
Start 112 - kg Aug 24 Nu 92 kg - Maj 25
Dela upp det i lagom utmaningar..det har varit min grej...
0. Satte ett mål - vara bekväm att vara utan tröja på solsemestern 2025
1. Bryt dåliga vanor....Månad 1: Ta bort det extremt onödigt extra onyttigt ( typ godis, chips på kvällarna) men behåll lite lagom mkt lördagsgodis + i mitt fall basic styrketräning.. 2-3 pass per vecka 45 min per gång (ca -3 kg)
2. Skapa goda vanor......När du fått det och funka i månad 1-2 (ca -4 kg)
Ät lagom stora portioner och "bra mat"- 3 måltider morgon, lunch , kväll,
undvik sena mackor och det extra sent på kvällarna
+ ta i lite mer på gymmet 3-4 gånger per vecka - 60 min per gång
3. Skapa bättre vanor..... månad 3-4 : ( ca -3 kg) Börja ha lite koll på kalorier och se till att det blir underskott, kompensera onyttiga excesser med träning för att säkra underskott. Välj matvaror som är effektiva för att hålla nere kalorier och öka protein mängd. + Bibehåll samma träningsmängd..hitta bra rutiner kring tider etc
4. Håll i ........månad 5-6.: ( ca -4 kg) .......morötter, vatten för att stå emot på kvällarna !!..vara ok med och sura ibland för att det händer för lite med vikten !!!
Addera proteinpulver för att var hålla nere suget och kalorier, men få i sig protein. Kämpa på med allt annat (ha en dag med lite onyttigt som kompenseras med träning och andra måltider den dagen ( vanligtvis lördag))..la till och körde något grupp pass cardio walking 30-45 min ( när jag ändå var på gymmet) ibland som förberedelser inför jogg/löp...
5. Öka tempot: månad 7-9.. ( ca - -6 kg) ...addera löpning 1-3 pass per vecka.
vara mer noggrann vad gäller kost- hitta nya livsmedel som är effektiva för att säkra underskott. + Bibehåll styrketräning 3-4 pass i veckan.
6. Har uppnått målet men har naturligtvis skruvat upp förväntningar,
sätter nya mål för vikt (fettmängd) & träning ( gym och löpning) framåt.
Skall också köpa lite nya snygga tennis tröjor och jeans för att "fira" insatsen hittills inför sommaren 2025 !!
ex vikt 81,5 ( BMI=25, men lägga på mig något kilo muskler till och ta bort fett)
ex mål gym: orka 8 chins
ex mål löpning: 45 min 10 km
- ongoing..
.men lättare nu då endast godissugen ibland...matvalen kommer automatiskt..tycker det är roligt och gå till gymmet alternativt ut och springa..
Det som varit nyckeln för mig är att göra det i steg...åt som en elefant och köpte massa godis och chips helt i onödan initialt...det tog emot rejält att dra ner på sötsakerna....var ju tokhungrig i början i princip hela tiden så där fick man bita ihop och stå emot + ta till alla tricks...en portion proteinpulver hjälpte mig att hålla mig mellan måltiderna .. i början hade jag inte heller energi till att gå och träna, det var inte heller så jvl roligt och komma igång med gym och löp, svårt att hitta bra rutiner...gym var ju tacksamt för det inte är så flåsigt...löpningen var ju extremt besvärlig att komma igång med, ont överallt, flåsigt och svettigt + att alla andra springer förbi och verka så supertränade...så det tog lite längre tid att komma igång med löp..har valt att springa trail till stor del då slipper man möta så många och kan lunka på i egen takt ( gå vid behov initialt) ... det har funkat för mig att göra en "förändring" i taget....köra lite och sedan lägga till "mer nyttigheter"....
//lycka till