Solis65 skrev 2009-09-08 10:08:08 följande:
Ja jag har ju också myom, och mina skall häller inte sitta i vägen för en graviditet har 4 olika läkare sagt. Så då måste man ju tro på dem. Det jag där emot har fått veta är att de kan hämma cirkulationen i livmodern på den platsen de sitter. Har också fått veta på resans gång att är man runt 40 som flera av oss är så är det mer regel än undan tag att man får myom. Mitt större är två i ett. Det ena sitter på det andra vilket gör att det är långsmalt. Det jag fått veta ang det är att det kommer trycka mycket på urinblåsan när/om jag blir gravid. Men det får man ju ta. Intressant det där om att krympa myom Isisisis.
Det där med myom är ganska vanligt. och som Solis skriver så är det vanligare för oss som inte är purunga längre.
Myom uppträder oftast i 35-45 års ålder. 3 av 10 kvinnor över 30 år får myom. Sällan innan 20 års ålder.
Och de är knutor i muskelvävnaden som innehåller muskelceller och bindväv och helt ofarliga. Man får ofta mer än en.
De påverkar oftast vare sig fertilitet eller graviditet. Det beror helt på var de sitter eller om de växer.
Så ger de ej besvär så som tex långa smärtsamma menstruationer,trycker på blåsa eller tarm eller är ett hinder för graviditet så låter man dem vara.
Så ni som har myom, säger läkaren att just dina inte utgör något problem så låt dem sitta kvar.
Men det lät ju bra som isisisis skriver att man kan krympa dem om det behövs.
Makima