• förväntan68

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Saknar vår gamla tråd som försvann. Här kommer en början på tråd för oss som gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • merlot

Hejsan,

här har det hänt grejer - kul att läsa ikapp alla inlägg, intressanta artiklar och diskussioner.

Monika76 - jag har hittat en hemsida som heter www.ffob.se och som är en organisation för ofrivilligt barnlösa. Jag vet inte mer än vad som står på deras hemsida och har inte heller än haft energi att engagera mig i dessa frågor, men vill gärna ta tag i det.

anm - grattis till ruvarstadiet! håller alla tummar & tår.

Om 2 veckor är det min tur till ET... det börjar bli lite nervöst nu...

Merlot

• villsågärna38

Tack alla som gav oss info om äggdonation i både Island och Riga häromdagen. Eventuellt har vi fått tag på en tjej via Familjeliv som vill ställa upp som donator till oss, står i kön till Huddinge sen i vintras och får vi tag i en donator kan jag få hjälp där, annars hinner jag bli för gammal för hjälp via landstinget. Den här tjejen verkar helt underbar, vi vet ju inte ännu om det går vägen men att det finns så fantastiska människor gör en ju bara helt rörd!!! Går det inte vägen, vi vet ju inom några veckor om hon blir godkänd och verkligen står fast vid sitt beslut, så går vi vidare med Island och Riga.

Stort lycka till er alla kämpande tjejer i den här tråden!!!! Kram

• saknarknytte
    Monika76 skrev 2009-09-07 22:09:35 följande:
    Hej, nu kommer jag in från flanken och byter helt ämne, men jag undrar om det är någon av er som känner till om det finns en intresseorganisation eller liknande för äggdonationsföräldrar (eller blivande)?Jag har letat men det närmsta jag har kommit är en organisation för IVF-föräldrar. Jag hade verkligen velat prata med någon/några äggföräldrar inför såväl beslutet som resan. Och nu, när vi äntligen har fått vår fina lilla kille, har vi lite funderingar inför framtiden (som vad man säger och hur man säger det - ja, ni vet vad jag menar). Finns det ingen intresseorganisation, borde man kanske försöka skapa en? Bara i den här tråden finns ju oändligt mycket kunskap, kloka ord och pricksäkra beskrivningar om hur det känns att vara i vår situation. Det skulle vara så bra om man skulle kunna samla det. Dessutom finns det ju en hel del frågor som vi äggföräldrar skulle kunna driva tillsammans, på ett mer politiskt plan. Äh, det kanske är helt onödigt ? allt är ju redan samlat här på Familjeliv. Det bara slog mig att vi kanske borde organisera oss för att belysa den här relativt okända frågan. Vad säger ni?
    Hej Monica!

barnviadonation.se som är en sidolänk till villhabarn.com så hade de ett nätverk men intresset blev dock för stort. De på villhabarn.com föreslår att en riktigt intresseorganisation bildas och det är upp till medlemmarna att bestämma hur den ska se ut. Denna sajt är riktad till alla som har på ett eller annat sett skaffat eller vill skaffa barn genom donation. Dock så tror jag att det kan vara ett bra komplement till detta forum för att få kontakt med fler likasinnade.

Jag har ännu inget knytte men är gärna med ändå.

Kram,

www.barnviadonation.se/vadhande_bvd.html
  • Makima46
    Solis65 skrev 2009-09-08 10:08:08 följande:
    Ja jag har ju också myom, och mina skall häller inte sitta i vägen för en graviditet har 4 olika läkare sagt. Så då måste man ju tro på dem. Det jag där emot har fått veta är att de kan hämma cirkulationen i livmodern på den platsen de sitter. Har också fått veta på resans gång att är man runt 40 som flera av oss är så är det mer regel än undan tag att man får myom. Mitt större är två i ett. Det ena sitter på det andra vilket gör att det är långsmalt. Det jag fått veta ang det är att det kommer trycka mycket på urinblåsan när/om jag blir gravid. Men det får man ju ta. Intressant det där om att krympa myom Isisisis.
    Det där med myom är ganska vanligt. och som Solis skriver så är det vanligare för oss som inte är purunga längre.

Myom uppträder oftast i 35-45 års ålder.  3 av 10 kvinnor över 30 år får myom. Sällan innan 20 års ålder.

Och de är knutor i muskelvävnaden som innehåller muskelceller och bindväv och helt ofarliga. Man får ofta mer än en.

De påverkar oftast vare sig fertilitet eller graviditet.  Det beror helt på var de sitter eller om de växer.

Så ger de ej besvär så som tex långa smärtsamma menstruationer,trycker på blåsa eller tarm eller är ett hinder för graviditet så låter man dem vara.

Så ni som har myom, säger läkaren att just dina inte utgör något problem så låt dem sitta kvar. 

Men det lät ju bra som isisisis skriver att man kan krympa dem om det behövs.

Makima
    Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • Hinos

Jag hade tydligen också myom men idag har vi varit och kollat på Knoll och Totta som sprattlade i magen. De är 3 cm långa och kan redan röra på sig... häftigt!
    Jag ska åka till Skåne i tjänst på torsdag, ska flyga redan 6.35 och har lite ångest för det för jag är inte uppe före 10 om dagarn. Men ska börja jobba halvtid på torsdag och sen får vi se hur det går...
    Det är iaf orolig att gå på ultraljud, men vilken lycka då man går därifrån!!

• Hinos

Har ingen aning... tänker inte ta reda på det heller! Men Knoll och Tott verkade som två killar och därför döpte vi om Tott till Totta... men en av var vore ju det bästa men det kvittar, bara de är friska!!

• Rödhåriga tjejen
    Hinos skrev 2009-09-08 15:36:04 följande:
    Jag hade tydligen också myom men idag har vi varit och kollat på Knoll och Totta som sprattlade i magen. De är 3 cm långa och kan redan röra på sig... häftigt!Jag ska åka till Skåne i tjänst på torsdag, ska flyga redan 6.35 och har lite ångest för det för jag är inte uppe före 10 om dagarn. Men ska börja jobba halvtid på torsdag och sen får vi se hur det går...Det är iaf orolig att gå på ultraljud, men vilken lycka då man går därifrån!!
    Grattis, Hinos! Vilken lycka!
    Lycka till med den tidiga morgonen. Ta det lugnt på jobbet och ha bara som mål att vara där första dagen, dvs inte något större prestationskrav. (Jag vet ju inte vad du jobbar med, men hoppas att du kan ta det lugnt.)
  • Rödhåriga tjejen

Monica76: Jag håller absolut med dig om att det vore bra med en intresseorganisation. Men som Caribe skriver känner jag just nu att jag bara har kraft till att hålla mig själv uppe och genomgå behandlingen.
    Kommer det en förening kommer jag nog anmäla mig som medlem.

• mytrouble
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-09-08 20:25:03 följande:
    Monica76: Jag håller absolut med dig om att det vore bra med en intresseorganisation. Men som Caribe skriver känner jag just nu att jag bara har kraft till att hålla mig själv uppe och genomgå behandlingen. Kommer det en förening kommer jag nog anmäla mig som medlem.
    Håller med er. Skulle också bli medlem isf - men det är enhelt annan sak att dra igång nånting sådant själv...
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa