• förväntan68

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Saknar vår gamla tråd som försvann. Här kommer en början på tråd för oss som gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • amn

Hej,
    vi var till AVA Riga.
    Det känns verkligen som lyckobringande att sätta upp sig som ruvare på denna tråd med tanke alla under rubriken "Gravida" och alla barn som fötts på senare tid.
    Alla som "Väntar" - Lycka Till!

amn

• Hinos

Nu börjar jag sakta återvända till livet. Idag har jag varit väldigt aktiv. Men förmiddag är inte min tid på dygnet. När jag ska börja jobba ska jag nog jobba 12-16.
    Idag har jag premiär badat i vårt badkar, vi har ju inte haft varmvatten innan och så hittade vi inte proppen men nu har min man handlat en och det var snällt av honom ( vi bygger hus... dock inte jag längre)

• Gottisen

Hej!
    Vi hade kliniken i Island som vårt förstahandsval. Men då de hade ont om donatorer och de inte riktigt visste när vi kunde komma dit (ev.efter årsskiftet) så valde vi Riga (det var redan vår tur på EGV). Men kontakta Island och fråga, vem vet, kanske har de fler nu. Det går billiga flyg dit.

Här är några svar på frågor jag mailade dom.
    1. The cost is 4200euros for IVF and 4800 euros for ICSI, not including your medicin.
    2. The cost for freezing embryos is 15.000 ikr per year
    3. The cost for FET is 55.ooo ikr
    4. The cost for freezing of sperm is 15.00 ikr.
    5. The waiting list is 3-6 months

Hemsida: www.artmedica.is

Hoppas det var till någon nytta!
    //Gottisen

• saknarknytte

Hej alla tappra!

Har haft en skön helg på landet. Har precis läst era hälsningar och blev så himla rörd över alla fina välkommanden. Jag känner mig inte ensam längre utan som en i gänget. Tack alla ni som kämpar och ändå orkar stötta era medsystrar.

Caribe, vi känner alla för dig och är glada att du nu kan blicka framåt. Jag är säker på att denna gång är det din tur och inom kort står ditt namn bland de gravida.

Rödluvan71, Tack för att du delade med dig. Det gör så mycket att få höra vad ni andra tänker och känner. Lycka till!
    P.S. Tack för omtanken. Men som du trodde så var det så jag kom kontakt med Bette och vi har sedan dess ?inboxat? varandra. D.S.

Merlot, Tack för dina tankar. Du har helt rätt. Jag är säker på att vi som inte kan få barn på det vanliga sättet inte kommer att ta våra barn för givna. Våra barn kommer att få dubbelt upp med kärlek av oss.

Amn, Jättestort grattis!

Bette, kul att du fann artikeln om epigenetik intressant.

Och alla ni andra ett stort tack för all uppmuntran och stöd.

Kramar,

Saknarknytte

• villsågärna38
    Gottisen skrev 2009-09-06 19:29:06 följande:
    Hej!Vi hade kliniken i Island som vårt förstahandsval. Men då de hade ont om donatorer och de inte riktigt visste när vi kunde komma dit (ev.efter årsskiftet) så valde vi Riga (det var redan vår tur på EGV). Men kontakta Island och fråga, vem vet, kanske har de fler nu. Det går billiga flyg dit.Här är några svar på frågor jag mailade dom.1. The cost is 4200euros for IVF and 4800 euros for ICSI, not including your medicin.2. The cost for freezing embryos is 15.000 ikr per year3. The cost for FET is 55.ooo ikr4. The cost for freezing of sperm is 15.00 ikr.5. The waiting list is 3-6 monthsHemsida: www.artmedica.isHoppas det var till någon nytta!//Gottisen
    Tack så jättemycket för informationen. 3-6 månaders väntetid, är inte det rätt ok? Eller har det gått mycket snabbare i Riga? Kram
  • Gottisen
    villsågärna38 skrev 2009-09-06 20:08:33 följande:
    Tack så jättemycket för informationen. 3-6 månaders väntetid, är inte det rätt ok? Eller har det gått mycket snabbare i Riga? Kram
    När vi hade stått 3 månader i Islandskön så visste de inte när jag skulle kunna få en donator. Blev lite förvånad att de skrev så till mig när det sedan inte stämde alls. Jag tror vi skulle ha fått vänta 9-12 månader kanske.
    I Rigakön stod vi i ca 4 månader.
  • villsågärna38
    Gottisen skrev 2009-09-06 20:37:39 följande:
    När vi hade stått 3 månader i Islandskön så visste de inte när jag skulle kunna få en donator. Blev lite förvånad att de skrev så till mig när det sedan inte stämde alls. Jag tror vi skulle ha fått vänta 9-12 månader kanske. I Rigakön stod vi i ca 4 månader.
    Oj, 9-12 månader, ja det är ju länge. Har du ett ovanligt utseende som kan vara svårt att matcha ? Kunde de säga vad den långa väntan berodde på? Har sett på deras hemsida tidigare och fick precis svar på ett mail också där de skrev 3-6 månader. Blir jätteosäker på om vi ska våga chansa och åka dit för ett första besök. Vi tänkte satsa på ett ställe och inte åka till flera länder och ställa oss i flera köer samtidigt men nu börjar jag fundera på om det är fel beslut.
  • saknarknytte
    villsågärna38 skrev 2009-09-06 20:08:33 följande:
    Hejsan!

När min partner och jag väl bestämde oss för att gå igenom äggdonation så ville vi börja så fort som möjligt. Vår fertilitetsdoktor på Sofiahemmet i Stockholm rekommenderade oss AVA kliniken i Riga. De har ingen kö, så när ni väl tar kontakt med dem så går allt fort. Deras donatorer är anonyma men om ni vill ha en öppen donator d.v.s. att ert barn kan vid myndig ålder uppsöka donatorn så föreslår jag AVA kliniken i Tammerfors och i Åbo. De har 5-6 månaders kö.

Lycka till!
  • Bettina

Hej tjejer

Har precis klippt till min man... ja med trimmern dvs, inte bokstavligt talat...

Det är någonting jag skulle vilja fråga er nu som är på gång med ÄD, är gravida och har fått barn via ÄD.

Har ni berättat för era föräldrar och vänner vad ni gått igenom?
    Jag skulle tyvärr aldrig kunna berätta detta för mina föräldrar. (Har dessvärre ingen vidare kontakt med dem)
    Pappa är läkare och har förlöst många barn och har inställningen att man inte skall trixa med naturen. Mamma struntar fullständigt i mig och min familj, det är bara brorsan och hans familj som gäller där.

Mina svärföräldrar är helt underbara. De skulle säkert förstå. De hade själva mycket problem att bli gravida på sin tid.
    Vissa av mina vänner skulle säkert förstå andra inte.

Kram

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa