• Labbe

    Vi som väntar "tvåan" i augusti - del 2

    Håller med alla om att värmen är olidlig - och nätterna likaså! Vaknar varje gång jag måste vända mig för att "svinga runt" magen, hehe! Har dock ingen jättemage - sf33 i v.35+0.

    Längtar verkligen tills den lill*e är ute nu! H*n ligger med huvudet nedåt och är rörlig nu.

    Skruttlisa: Min bm har berättat att de små inte behöver vara fixerade. Vissa fixerar sig inte förren vattnet gått då fostervattnet kan ligga "ivägen" för barnet för att kunna sjunka ned...

  • Labbe

    Hej alla!
    Lite funderingar här...

    Hur har era barn reagerat på att få syskon? (Inställning till att bli syskon, eller hur de agerar gentemot dig som bär barnet nu när det närmar sig BF?)
    Hur har ni förberett syskonet för bebisens ankomst?

    Behöver inte rada upp hela berättelser, men vore kul att höra hur ni andra har det och har agerat...

  • Labbe

    Tack för era kommentarer om syskon! Nu har jag en lite äldre kille hemma än de flesta av er (5år) men det är ganska mycket samma sak. Man får juh ta det på individens nivå. =) Har ialla fall köpt 2 böcker som jag läser för honom - "lilla storebror" och "busiga bebben kommer hem". Tror att det ger lite från hans insynsvinkel ialla fall. Sen pratar vi självklart och jag försöker att inkludera honom i det som går i förberedelseväg. Idag ska vi förmodligen skruva ihop spjälisen tillsammans! =)

    Åhh, jag har inte några papper från förra grav att jämföra med. Flyttade och hade inte en tanke på att man skulle ha bett om att få sin journal. Har dock förlossningsjournalen kvar - alltid något! =)

    Packade BB väskan för flera veckor sedan. Ville vara förberedd denna gång, till skillnad mot sist då jag knappt hann med det då den lille kom tidigare än jag var beredd på. Känner att jag ändå vill typ packa om och komplettera med olika grejer. Just nu är jag mest inne på funderingar om vad man ska ta med för ätbart som håller i väskan från nu redan (man ska väl ändå ha i åtanke att det kan gå över tiden). Vad har ni packat ner för tilltugg/energi?

  • Labbe

    Cizzon: Vad spännande!

    Tips till er alla - om ni inte hunnit före förstås! www.varktimer.se finns dels ett webbbaserat program där du kan klicka in när värkarna startar och slutar för att se frekvensen, men du kan även ladda ner den till din mobil! =)

    En annan sajt som kan vara till hjälp för packningen är www.packlistan.se

    Lycka till!

  • Labbe

    Inte bara jag som går i kylen för tillfället Känns bra att höra!

    Med förra barnet mådde jag toppen och hade inga tecken på att det var dags alls - fram tills att vattnet gick i v.37+3. Då satte värkarna igång. Vi ringde in med blev rekommenderade att stanna hemma och slappna av, äta frukost, bada mm. När detta var gjort och vi åkt in till förlossningen tog det bara en timme innan han var ute. Allt gick så fort att det behövdes sugklocka på slutet för att hålla värdena uppe. Totalt sett från vattenavgång till födsel tog det 4 timmar.
    Denna graviditet har jag också mått bra men har kännt av sammandragningar då och då, samt häromnatten hade jag förvärkar för första gången. Jag har svårt att föreställa mig att denna förlossning kommer att gå mer smärtfritt än den tidigare. Allt gick ju så himla fort då och jag hann inte fundera på så mycket - speciellt inte smärtlindring. Undrar när denna lille krabat vill komma ut...

  • Labbe

    Här mår jag bra och har inte kännt av fler förvärkar och få sammandragningar. Börjar bli otålig och trött på denna väntan nu. Kommer förmodligen senare än tidigare barnet bara för det. (Annars vore den lill* här senast månadag om h*n följer storebrors veckor... )

    Hur hanterar ni att vara lediga och hemma? Det blir juh sååå långsamt...tips?

  • Labbe

    Hade ingen rand på magen med sonen förra gången och ingen rand nu (och enligt RUL är det en pojke nu med).

    Hur mår ni i övrigt?

    Jag tycker att det jobbiga är att bara vänta. Är nästan (för) stressad för att jag vill att den ska komma nu - hellst på en gång! =) Går här hemma och "boar" med att röja garderober, spackling osv. Är det fler än jag som har svårt att koppla av "på riktigt"? Jag har inte så farligt med fysiska krämpor, men det pskykiska är jättejobbigt.. =( ovissheten...

  • Labbe

    Hej Aiwendil och Vilda humlan! Alla är välkommna i tråden! =)

    Hur har alla haft det idag/ikväll med magarna?

  • Labbe

    vilda humlan skrev 2009-07-25 16:13:00 följande:


    Hejsan på er!!hoppar oxå på denna tråden då jag väntar mitt andra barn den 24 augusti Har sedan tidigare sonen Leon på 4,5 år som ser fram emot att bli storebror. Han är dock inne i en otroligt jobbig period just nu å han känner tydligt av att mamma inte orkar med så mycket som vanligt.
    Känner av samma sak jag med. Nu är det därmed pappa som är favoriten -vilket är bra iof. men det är jobbigt när man inte kan räcka till riktigt eller får finnas där i samma utsträckning som vanligt. Våran pojke blir 5år nu i augusti och väntar nr 2 nu med bf 6/8.
  • Labbe
    tezzi152 skrev 2009-07-25 21:12:35 följande:
    Tänkte på en sak. När ska ni hyra/köpa babyskyddet till era bebisar?Är det för tidigt att gå till Babyproffsen på måndag och hyra ett?Jag vill ha allt färdigt när väl bebis kommer, så slipper man stimma med det när man väl ska åka från BB osv..
    Vi har köpte babyskyddet för ett par veckor sedan (ca 1mån til bf). Det blev också en Acta graco logico S. Som du sa är det juh skönt att få saker och ting avklarade innan det är dags för den lille! =) Den är större en en utan bas som vi hade tidigare, men jag tror den blir jättebra och säkert i bilen! =) Lite tyngre att bära bara...

    Blir så trött på att vänta. Varje dag (och natt) är ett steg närmre, men jag kan inte släppa tanken och hoppet om att allt ska sätta igång. Blir väl inte bättre av att man inte kan sova ordentligt - men det vet jag att de flesta av er känner till! =) (sömnsvårigheter alltså...). Hoppas allt är bra med er!
  • Labbe

    Nu är vår lille här och Albin är äntligen storebror! Det blev en kille på 3170g och 49cm. Allt började plötsligt vid 18.00 med att vattnet gick. Efter en kvart satte värkarna igång och vi åkte in för kontroll (45min resväg). Värkarna kom tätare och intensivare och kl 20.19 var guldklimpen ute! Nu ligger jag här och beskådar underverket och har eftervärkar.
    Vem är näst ut tro? :)

  • Labbe

    Tack för alla gratulationer!
    Aiwendil och ni som undrar: första barnet tog 4h från vatten och värkar till födsel. Denna gång 2,5h så det gick snabbare! :)
    Lycka till nu alla! Verkar som att det rör på sig! Och grattis till er som fått redan! :) :)

Svar på tråden Vi som väntar "tvåan" i augusti - del 2