Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

CSN-skuld hos kronofogden

prinsesstårtan skrev 2009-06-09 11:02:44 följande:
    Man kan ju hoppas på att du inte får det men med tanke på att det är statligt så skulle det inte förvåna mig.
    Instämmer! Varför ska du få låna mer när du redan har misskött dig en gång!?
  • Anonym (?)

Anonym (csn-skuld) skrev 2009-06-09 11:38:37 följande:

Nej jag tycker inte det är ovidkommande, men jag undrar hur du tänker. Om jag betalar av mina skulder, skaffar en bra utbildning, får ett bra jobb med bra lön, aldrig hamnar i skuldfällan igen utan betalar mina räkningar och skatt som alla andra.Är inte det bättre än att jag inte får läsa igen, jobbar på "skitjobb" utan lön, knappt fixar mina räkningar, riskerar att hamna i skuldfällan igen, betalar knappt nån skatt eftersom jag knappt tjänar något.Vad är bäst? Jag tänker inte bara på mig själv här nu utan även på mina barn, de förtjänar också ett bra liv!
    Skulle du inte ha tänkt på det innan du pluggade förra gången?!?
  • Anonym (?)
    tillit71 skrev 2009-06-09 11:24:20 följande:
    Men tänk också på alla "idioter" som har studerat o tagit lån på lån och betalar av men inte har en chans att bli skuldfri innan pensionen...Sånt är värre tycker jag.För alla skulder till csn försvinner när man går i pension.Och man betalar ju bara av 2 % tror jag det är av det man tjänar och tänk alla dom som egentligen tjänar massor men uttåt sett tjänar pyttelite.Nä hoppas att dom flesta är ärliga i alla fall och hinner betala av innan pensionen.
    Vill tillägga att nya csn-lån ska betalas av på 25 år. Pga detta är det få som har lån kvar när de går i pension (de flesta pluggar ju när de är yngre). OM det finns en skuld kvar skrivs den av vid 68 års ålder.
  • Anonym (?)

Anonym (csn-skuld) skrev 2009-06-09 11:51:09 följande:

Anonym (?) skrev 2009-06-09 11:50:24 följande:
    Jo! Det är ju det jag säger.
    Men du valde ju att plugga något förra gången som du nu inte är nöjd med! Varför ska du få låna mer pengar nu för att plugga nåt annat? (OT: Sen är det ju inte bara lånen det handlar om egentligen. En högskole-/universitetsplats är ju knappast gratis...)
  • Anonym (?)

Anonym (undrar) skrev 2009-06-10 08:56:37 följande:

De flesta människor är faktiskt bara ett par räkningar från att kunna hamna i sitsen där de får skulder. Strular det ihop sig med ersättning av lön, sjukersättning, a-kassa eller vad det nu kan vara så är det långt ifrån alla som har så mycket sparat att de klarar sig ändå. De som inte kan förstå det har inte stor insikt i hur det faktiskt ser ut för många svenska hushåll och inte heller någon empati heller vad det verkar...
    Om man inte har en buffert som täcker ett par räkningar om inte lön, sjukersättning, a-kassa eller vad det nu må vara kommer i tid, ska man DEFINITIVT inte få låna pengar på skattebetalarnas bekostnad.

Anonym (bitter, ja) skrev 2009-06-10 03:00:19 följande:
    Ni anar inte hur stressad och deprimerad man blir av att ens ha skulder.
    Jag må vara en moralkärring, men jag måste inflika att man inte blir stressad och deprimerad av att ha skulder om man inte har lånat för mycket. Jag är inte ett dugg stressad eller deprimerad över mina skulder (studieskulder och bolån).
  • Anonym (?)

Anonym (PQ) skrev 2009-06-11 01:42:02 följande:

Anonym (?) skrev 2009-06-10 11:22:17 följande:
    Haha, ja nu är det ju CSN som beslutar om TS får låna mer pengar. Finns det andra saker du vill skära ner på för de som liksom TS fått skulder hos kronofogden? Ska sådana nekas eventuell föräldrapenning, bostadsbidrag eller sjukpenning?
    Det är väl en dum fråga? Det går ju inte att jämföra överhuvudtaget. CSN handlar ju om pengar man får låna, som sen ska betalas tillbaka (vilket TS uppenbarligen inte klarat av eftersom då hade hon inte hamnat i denna situation). De andra pengarna betalas ut från socialförsäkringssystemet till alla som har rätt till dem och är ju inte alls några lån.
  • Anonym (?)

Anonym (undrar) skrev 2009-06-11 11:11:42 följande:

Med andra ord borde knappt någon av dagens studenter få ta studielån då de inte får så mkt pengar under tiden och de flesta inte har mer än ett par tusen efter att räkningar och studielitteratur är betalt?vad lever du i för verklighet egentligen?
    Man "får" inte så mycket pengar under tiden, man får LÅNA pengar. Och hur mycket man har kvar att leva på varje månad är inte det mitt inlägg handlade om. Jag anser att man måste ha en buffert att kunna ta av om nu utbetalning av lön, studielån, föräldrapenning eller vad det nu må vara blir försenad. Har man inte det ska man inte få låna mer pengar eftersom risken då är stor att man hamnar på obestånd.
Svar på tråden CSN-skuld hos kronofogden